Geslaagd! Eerste groep Social Work afgestudeerd

“Ik ben nog lang niet uitgeleerd”

31689 null

De praktijkervaring, het leren van andere studenten en je eigen levenservaring inzetten. Het zijn punten die Kaylie Hekkers, Jelmer van Alst en Aniek Visser noemen als hoogtepunten van de opleiding Social Work. Zij zaten bij de eerste lichting studenten die de opleiding volgde.

Zoveel kanten

Kaylie wilde na haar mbo-opleiding Juridisch eigenlijk deurwaarder worden, maar werd uitgeloot. Door haar trajectbegeleider op school kwam ze bij haar talenten uit en werd al snel de link naar het sociaal werk gemaakt. Zowel Kaylie als Aniek dachten in eerste instantie aan Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, maar deze opleiding was net met 2 andere opleidingen samengegaan in Social Work. Aniek: “Ik was blij geen keuze meer te hoeven maken.” Aniek wist na de havo dat ze iets met mensen wilde doen. Bij de proefstudeerdagen kwam ze erachter dat je bij Social Work zoveel kanten op kon, dat trok haar over de streep. Ook Jelmer twijfelde, in zijn geval tussen Pedagogiek en Social Work. “De jeugd heeft me altijd al aangetrokken, maar ik wilde ook verder kijken en ervaren hoe het werk met volwassenen was. Vandaar de keuze voor Social Work.”

“Ervaring opdoen in verschillende settingen heeft mij echt geholpen als professional.”

In de kinderschoenen

De studenten waren de eerste lichting van de nieuwe opleiding Social Work. Vanuit verschillende opleidingen werd een gezamenlijk onderwijsprogramma ontwikkeld. De opleiding stond echt in de kinderschoenen. Dat alles nieuw was, maakte het rommelig en onrustig in het begin. Ook de 2 jaar waarin de opleiding (deels) online ging in verband met de coronamaatregelen waren een uitdaging voor de studenten en docenten. Er waren veel vragen en onduidelijkheden, maar Kaylie noemt ook: “Er was veel aandacht voor de studenten, wat wij wilden en nodig hadden.”

Waardevolle stages

Jelmer denkt vooral terug aan de praktijkervaring. “De stages zorgen ervoor dat je voorbereid wordt op het werk als professional. Ik vond het prettig dat we vrij snel begonnen met stagelopen. Op stage leer je het werkveld echt goed kennen en kom je erachter of het wat voor je is of niet.” Kaylie is het daarmee eens: “Ervaring opdoen in verschillende settingen heeft mij echt geholpen als professional. Ook de feedback die ik kreeg van medestudenten en collega’s uit de praktijk was erg waardevol. De feedback kon ik meteen toepassen in de praktijk, waardoor dat ook beter ging.”

Brede opleiding

Studenten Social Work lopen bijvoorbeeld stage in het jongerenwerk, wijkteams, de GGZ, gehandicaptenzorg, justitiële inrichtingen of ouderenzorg. Jelmer waardeert de breedte van de opleiding het meest. Hij liep bijvoorbeeld stage op het schippersinternaat in Nijmegen, maar had ook stageadressen waar hij niet met jeugdigen werkte. “Hierdoor werd bevestigd dat het werken met jeugd toch mijn passie is.”

Uit de comfortzone

Aniek: “Tijdens mijn stage in een jongerencentrum in de wijk Geitenkamp in Arnhem, moest ik enorm uit mijn comfortzone komen. Ik was nog maar 17 jaar, niet veel ouder dan de jongeren daar. Ik heb daar veel geleerd. Ik vind het leuk om mensen verder te helpen, toekomstperspectief te geven. En soms is het ook genoeg om er gewoon te zijn en vertrouwen te krijgen van die persoon.”

Foto: Aniek Visser

3d968504-0cfb-11ee-8a66-02565807075b Portretfoto van Aniek Visser, student social work voltijd. afgestudeerde eerste groep

Opleiding verbeteren

De opleiding gaf de studenten de nodige theorie om zich te redden in de praktijk. Maar Jelmer en een klasgenoot misten nog wel wat. “We misten in het 2e jaar het een en ander rondom gespreksvoering, namelijk die met meerdere personen. De gespreksvoering die we tijdens de opleiding kregen was gericht op 1 cliënt. We leerden dus niet hoe het was om aan tafel te zitten met bijvoorbeeld meerdere gezinsleden of disciplines. Daarom deed ik samen met de klasgenoot een afstudeeronderzoek bij het Lectoraat Werkzame factoren in Jeugd- en Opvoedhulp. We woonden lessen bij en ontwikkelden samen met een aantal docenten een mini lessenreeks om hierin te voorzien.”

Foto: Jelmer van Alst

3d16bcac-0cfb-11ee-9876-02565807075b Interview met Jelmer van Alst, afgestudeerd Social Work voltijd student 2022.

Gegroeid

Kaylie leerde zichzelf goed kennen: “Ik kwam erachter hoe ik mijn valkuilen inzet als mijn kracht. Hoe ik mijn levenservaring inzet en vanuit passie werk.” Aniek denkt vooral met plezier terug aan supervisie. Hier komen studenten samen in een leergroep waar ze ervaringen en knelpunten delen en bespreken. “Hierdoor leerde ik mijzelf goed kennen en leerde ik hoe ik anders met situaties om moet gaan. Ik ben enorm gegroeid als persoon, maar ook als professional in het sociaal werk.”

Foto: Kaylie Hekkers

3d39e858-0cfb-11ee-8332-02565807075b Portretfoto van student Social Work voltijd Kaylie Hekkers, afgestudeerd eerste groep 2022

Niet uitgeleerd

Jelmer is na zijn studie bij het schippersinternaat gaan werken. “Maar ik zoek nu een nieuwe uitdaging.” Kaylie heeft juist besloten om door te leren en volgt de Kopopleiding Leraar Pedagogiek. Aniek: “Ik werk nu als Schoolmaatschappelijk werker en kijk verder in de jeugdzorg. De combinatie van school en praktijk heeft mij goed voorbereid op het werk. Het is echt het beroep dat ik wil. Ik ben nog maar 21 jaar en ben nog lang niet klaar met leren. Ik wil mij verdiepen, verschillende dingen proberen. Ik ben nog lang niet uitgeleerd.”