7a44f524-0cf3-11ee-a862-02565807075b Solarboat in actie tijdens Energy Boat Challenge met skyline Monaco met piloot Mitchel Kraai

Sinds dinsdag 5 juli is het HAN Solarboatteam weer in Monaco voor de Monaco Energy Boat Challenge. Tijdens deze race nemen 38 teams, verdeeld over 3 klassen, het tegen elkaar op om te kijken welk team de snelste en efficiëntste boot gebouwd heeft.

Races live te volgen

Je kunt de races vanaf dit YouTube kanaal live volgen! Klik op de specifieke onderdelen om rechtstreeks bij de live video te komen.

Op vrijdag ochtend kwam de HAN Solarboat voor het eerst in actie bij de Fleet Race. Door de harde wind waren er al snel golven tot 1,5 meter. Een uitdaging voor de piloot. De Speed Record Race moest door de harde wind dan ook uitgesteld worden. Alle races kunnen live gevolgd worden. Op zaterdag zijn dat de Slalom Race en de Championship Race. Benieuwd? Klik op de onderstaande race om live te kijken.


Vrijdag 8 juli om 15:00 - Start van Yacht Club Monaco Speed Record

Zaterdag 9 juli om 10:00 – Start van de Slalom Race

 Zaterdag 9 juli om 14:00 – Start van de Championship Race


Om de races zo goed mogelijk te volbrengen heeft het Solarboatteam het afgelopen jaar weer hard gewerkt om diverse aspecten van de boot te optimaliseren.
 

Zoals ze in de Formule 1 zeggen: you first have to finish to finish first.

Stabiliteit

Onder meer het draagvleugelsysteem onder de boot. Dankzij hydrofoils stijgt de romp van de boot op uit het water tijdens het varen. Deze vliegt als het ware boven het oppervlak. Een fantastische manier om weerstand tijdens de races te verminderen. “Dat systeem is vorig seizoen ontwikkeld, maar was nog niet stabiel genoeg”, zegt Qconcepts-medewerker Martijn Groot Jebbink. De boot was aan het ‘dolfijnen’; deze ging te veel op en neer.

De vervolg vraag is nu of er ook gevlogen kan worden met minder energie. “We willen de weerstand van de boot reduceren, door kleine geometrische aanpassingen te doen aan het draagvleugelsysteem. Een aantal mechanische onderdelen is niet ontworpen met het idee dat ze mooi gestroomlijnd moeten zijn. Die willen we beter maken.” zegt Groot Jebbink.
 

Zonnecellen

Het team heeft de boot ook geoptimaliseerd door nieuwe zonnecellen op de boot te plaatsen. “Het huidige zonnedek is vrij zwaar. Daarom hebben we superlichte panelen aangeschaft. We moeten er alleen rekening mee houden dat ze kwetsbaar zijn. De panelen zijn flexibel, maar mogen absoluut niet buigen. Dan kunnen barstjes ontstaan in de zonnecellen, waardoor het rendement enorm achteruit gaat”, aldus Groot Jebbink. Even een stuk gereedschap op de boot leggen, is er niet meer bij.


De zonnecellen zijn van bijzondere komaf. Google brengt ballonnen met wifi-apparatuur de lucht in, om mensen zonder internet aan te sluiten op het wereldwijde web.  “Omdat die ballonnen elektriciteit nodig hebben, zitten er zonnepanelen op. Maar ze gebruiken alleen de allerbeste panelen die uit de fabriek komen. De rest houden ze over.” Deze panelen worden gebruikt op de zonneboot. Dat ze zijn afgekeurd voor het Google-project, wil overigens niet zeggen dat het slechte panelen zijn. “Ze zijn voor de toepassing van Google niet goed genoeg, maar nog steeds supergoed.”

De kracht van data

Naast hardware speelt ook data een belangrijke rol tijdens de races. De piloot en het team op de kant zien real-time wat er met de boot gebeurt en kunnen hierop inspelen. Denk bijvoorbeeld aan de motortemperatuur; die mag niet hoger zijn dan tachtig graden, anders gaat die kapot. Maar ook zaken als snelheid, accucapaciteit en energieopwekking worden gemeten en weergegeven.
 

Student Embedded Sytems Engineering Niels van Kessel herontwikkelde het datasysteem van de HAN Solarboat. “Ik kreeg eigenlijk de opdracht om een snelheidslimiter voor de boot te maken, zodat die nooit te hard kan varen op plekken waar dat niet mag. Maar dan moet de boot wel weten hoe hard die vaart.” En daar zat een probleem. “Dat ging niet met de module die we hadden. Die kon alleen de data die in de boot was vertalen naar bluetooth en uitspugen. Er kon geen data in de boot komen.” Daarom heeft Van Kessel een nieuwe bluetoothmodule ontwikkeld.

7c832496-0cf3-11ee-b815-02565807075b Solarboat in actie tijdens Energy Boat Challenge in Monaco met piloot Mitchel Kraai

Data weergave

De manier waarop de data worden weergegeven, verandert ook. Van Kessel bouwt een nieuwe app die alleen de belangrijkste data aan de piloot laat zien. “Eerst had de piloot een heleboel data; die zag schermen vol met cijfers. Maar niet al die cijfers zijn interessant. En het zicht is niet al te best als je in Monaco in de volle zon op een scherm probeert te kijken en ook nog eens moet swipen. Nu wordt onder andere de opwekking in het groen weergegeven, het verbruik in het rood en de piloot ziet de balans tussen die twee.”

Ook de voorbereidingen op de races zijn belangrijk. Student Industrieel Product Ontwerpen Bas Velings onderzoekt methoden om de boot gemakkelijker in en uit het water te krijgen. “We hebben nu zes man nodig om te kunnen testen. Dus dan moet je altijd met grote groep zijn. We kijken of we de boot met twee man op de trailer kunnen krijgen, door middel van een aantal rijplaten. Denk aan het concept van een autoambulance, op die manier willen we de boot op de trailer krijgen.”

De boot droog houden

En – last but not least – het team doet er alles aan om de binnenkant van de boot droog te houden. Velings: “In Monaco heb je golven, daar race je niet zoals je hier op de rivier doet. Daar kan best veel water de boot in slaan.” Daarom is de boot nu verdeeld in twee compartimenten en is een tweede pomp ontworpen. Die voegt misschien wat gewicht toe aan de boot, maar dat is het waard. Want wie de eindstreep niet haalt, valt sowieso niet in de prijzen. Groot Jebbink: “Zoals ze in de Formule 1 zeggen: you first have to finish to finish first.”