Schakeltraject Accountancy & Controlling Een unieke opleiding van HAN & Nyenrode

337591 FC_overleg-studenten-groene-werkplek-iStock-1296622678, afem

Wil jij graag een mooie loopbaan in de accountancy en controlling, maar heb je geen financiële vooropleiding? Dan is het Schakeltraject Accountancy & Controlling iets voor jou! Het diploma geeft toegang tot diverse financiële vervolgopleidingen. Hoe gaat dat in zijn werk?

Een boost voor je financiële kennis

“Voor veel banen in accountancy of controlling heb je financiële kennis op hbo-niveau nodig", aldus Edwin Huijsman, opleidingscoördinator bij de HAN. "Dat maakt het lastig als je graag in deze branche wilt gaan werken of wilt doorgroeien, en wel een hbo- of wo-diploma hebt, maar niet op financieel vlak. Bijvoorbeeld de pabo, de hotelschool, Commerciële Economie of agrarisch onderwijs."

"Met het Schakeltraject kun je in 10 maanden je financiële kennis een flinke boost geven. Met het diploma krijg je toegang tot diverse financiële vervolgopleidingen. Bijvoorbeeld richting controlling of AA-accountant."

78454594-0cf8-11ee-b8b0-02565807075b Portretfoto van opleidingscoördinator schakeltraject Accountancy en Controlling Edwin Huijsman

Samenwerking tussen HAN en Nyenrode

De opleiding bestaat inmiddels 15 jaar en is ontstaan in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit. Zij zijn verantwoordelijk voor lesmateriaal en tentamens. Edwin: "We organiseren twee keer per jaar een gezamenlijk college bij Nyenrode. De rest van de colleges volg je dan bij de HAN in Arnhem. Het is een deeltijdopleiding, dus je combineert het met je werk en hebt op vrijdag college."

Wat levert het je op?

Edwin: "Met je certificaat heb je een financieel diploma op post-hbo bachelorniveau. Je hebt daarmee hetzelfde niveau als een hbo-bedrijfseconoom. Met je diploma op zak kun je ook in deeltijd verder studeren en bijvoorbeeld je universitaire mastertitel MSc halen in accountancy of controlling. Of via een post-bacheloropleiding doorstuderen voor AA-Accountant. Allemaal opleidingen die je ook weer bij de HAN zou kunnen volgen. Het Schakeltraject is dus een prachtig startpunt voor een carrière in de accountancy of controlling. Bovendien doe je tijdens je opleiding veel contacten op dus is het een mooie uitbreiding van je netwerk. Om te laten zien dat het een samenwerking is staat er 'powered by Nyenrode' op je certificaat. ”

Wat zijn de voordelen om dit traject bij de HAN te volgen?

"Zeker als je in deze regio woont, scheelt de locatie in Arnhem een stuk reistijd in vergelijking met Breukelen. Het is immers al druk genoeg met je baan erbij. Een ander voordeel vind ik dat je startgarantie hebt. Je weet zeker dat de opleiding twee keer per jaar, in september en in januari, in Arnhem van start gaat. Ongeacht het aantal deelnemers. Bij andere opleiders zie je nog wel eens dat een opleiding op het laatste moment wordt verzet naar een andere plaats, datum of online variant. Omdat de groepen klein zijn is er veel persoonlijke aandacht. De lijnen zijn kort, waardoor zaken snel geregeld kunnen worden. We merken dat studenten die voor de HAN kiezen dat heel erg waarderen.”

Ik hoopte meer financieel inzicht op te doen. Dit is 100% gerealiseerd! Ik heb zoveel geleerd tijdens het schakeltraject. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen!

Wie betaalt de opleiding?

“Meestal betaalt de werkgever. Dit wordt gezien als een mooie manier om te investeren in het menselijk kapitaal. Gezien de huidige krappe arbeidsmarkt is dit zeker geen luxe. Naast het bekostigen van de opleiding is het minstens net zo belangrijk dat de werkgevers goede werkafspraken maken met de studenten over de studiebelasting. Je praat dan toch al snel over 16 tot 18 uur per week inclusief colleges. In totaal bedraagt de studiebelasting 1200 uur. Ik kijk graag mee met de student en werkgever over hoe we opleiding en werk zo goed mogelijk kunnen combineren.”

Mooi, die warme sfeer bij de HAN! Dit traject heeft bovendien een hele goede basis gelegd voor mijn kennis van accountancy.

Hoe combineer je werken en leren?

"Een goede afstemming tussen werkgever, HAN en student is erg belangrijk om je opleiding goed te kunnen doen. Bovendien is er een sterke wisselwerking tussen wat je hier leert en het toepassen ervan op de werkvloer. Voordat een student start kom ik dan ook graag naar de werkgever toe zodat we met elkaar kunnen overleggen wat er nodig is. Vanzelfsprekend zijn studenten en werkgevers ook altijd van harte welkom voor een kop koffie op de HAN.”