Spelinzicht

Ervaringen met het spel ‘Random Thinking’

388617 Tim en Fraukje, mede-bedenkers van het HAN Green Office-spel Random Thinking

Ook benieuwd hoe een spel helpt creatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken te bedenken? Random Thinking is bedacht en gecreëerd door onze eigen HAN studenten. Met 3 getrokken kaarten die samen een opdracht vormen, wordt jouw creatieve brein geprikkeld!

Hoe Random Thinking tot stand is gekomen vragen we aan een aantal betrokkenen. Zo is er Karin van Haren, projectleider en adviseur van de focus op Sustainable Energy & Environment. Ook spreken we Willemiek van den Oever, docent storytelling voor de opleiding Communicatie en Multimedia Design, die de studenten heeft begeleid die het spel hebben ontwikkeld. Kayleigh Kerkhoff is een van die studenten. Bezig aan haar derde jaar Communicatie en Multimedia Design focus ze zich op het profiel Experience Design.

Kunnen jullie iets vertellen over de ontwikkeling van Random Thinking?

Kayleigh: “We hebben het kaartspel gemaakt tijdens een project voor het vak Immersive Mediadesign. Onze opdracht was om studenten van de HAN te stimuleren zelf kansen te herkennen in het werkveld die bijdragen aan een duurzame wereld. Onze opdrachtgever, HAN Green Office, vindt het belangrijk om de doelgroep op een positieve manier te benaderen, zodat de doelgroep – de studenten - geen schuldgevoel krijgt wanneer ze hier over nadenken. Zelf wilden ze een video te maken, maar wij zagen meer mogelijkheden in een spel. We zijn uitgekomen op een kaartspel waarmee de doelgroep geïnspireerd wordt om zelf op duurzame ideeën te komen.”

3d6a4c0e-0cf7-11ee-8087-02565807075b Portret Kayleigh Kerkhoff

Karin, wat was voor jou de reden om betrokken te zijn bij dit spel?

“Het spel leek ons een mooie manier om de focus op Slim, Schoon en Sociaal op een laagdrempelige manier in het onderwijs te krijgen. Het is leuk, stimuleert creatief denken en heeft een enthousiasmerende werking op mensen. Wat dat betreft is het doel bereikt.”

Het maken van een spel komt niet zomaar tot stand. Waar liepen jullie tegenaan?

Willemiek: “Studenten vinden in het begin dat wat ik op ze afstuur vaak lastig. Ik moet ook zeggen dat de start vaak meer vragen oproept dan dat er antwoorden komen. De grootste hobbel die er is, is om los te laten wat je al kent. Dat is waar de studenten overheen moeten, om zo naar een nieuwe, innovatieve manier van denken te gaan.

Wat is de belangrijkste waarde van Random Thinking?

Willemiek: “Het grappige bij dit spel is dat je zaken die hoogstwaarschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, moet verbinden. Op die manier zet je zo optimaal mogelijk je eigen oplossingsvermogen aan. Het leuke is dat dit bij jou totaal anders werkt dan bij een medespeler die naast je zit. Daarbij gaat het niet om wie het beste idee heeft, je kijkt namelijk vanuit een algemeen belang. Er is geen goed en slecht bij Random Thinking, het spel daagt spelers uit een uniek verhaal te bedenken. Ze zijn daardoor vrij om het zo gek te maken als ze willen. Het draait niet om winnen, maar om de ontwikkeling die wordt doorgemaakt.”

391297 Portret Willemiek van den Oever

“Het mooie is ook dat het door en voor studenten is gemaakt,” vult Karin aan. “En dat het inhoudelijk aansluit bij de HAN focus! Het is een samenwerking geweest tussen de studenten en alle 3 de focusgebieden. Het is echt goed om te zien dat er nu iets moois ligt dat je kunt vastpakken en spelen.”

“Voor mij is het moment dat de studenten mij niet meer nodig hebben het mooiste,” voegt Willemiek toe. “Aan het eind van zo’n rit zie je dat terugkomen. Dat vind ik mooi. Je ziet dat de studenten die het spel hebben ontwikkeld echt doorhebben dat ze het spel konden maken tot wat ze wilden door geen grip op dingen te willen hebben. Door juist los te laten. Dat loonde doordat de Green Office het spel echt is uit gaan voeren. Daar doe je het als docent voor, dat iedereen eigenaar wordt van zo’n opdracht.

Nieuwsgierig geworden?

Je kunt Random Thinking nu zelf ook spelen! Mail naar greenoffice@han.nl of kom langs het HAN Green Office kantoor op Kapittelweg 33, ruimte B0.20!

handen in het zand

HAN Unexpected slim schoon sociaal

De komende periode blikken we terug op HAN Unexpected slim schoon sociaal. Ben je benieuwd wat de dag bracht? Kijk dan snel op de evenementpagina en proef de sfeer van een dag vol inspiratie en verrassing.

322520 Campagnebeeld Unexpected kennisfestival slim schoon sociaal. Alleen hiervoor te gebruiken.