Omdenken

Wat als de verkeerde studiekeuze niet bestaat?

a6d6a738-0cf6-11ee-8d8f-02565807075b Twijfel je ook zo over je studiekeuze? Zo hak je de knoop door.

Ga jij uit al die studies een hbo-opleiding kiezen? Niet zo gek dat je stress voelt. Wat als je de 'verkeerde' keuze maakt en je studie straks tegenvalt? Of je je baan niet leuk vindt? Je blijft maar piekeren. Maar hé... wat als alles wél goed uitpakt? Wij helpen je omdenken.

Wat als ik de 'verkeerde' keuze maak?

Tja, die gedachte schiet vast wel eens door je hoofd. Het voelt alsof je in 1 keer goed moet kiezen en dat geeft stress. Maar wat als de goede of foute keuze niet bestaat? Er zijn meer studies die bij jou passen. Door goed uit te zoeken wat jij leuk en belangrijk vindt en waar je goed in bent, maak je de kans op een mismatch steeds kleiner. Heb jij je goed in je studiekeuze verdiept? Maak dan de keuze waar jij op dit moment het meest van verwacht. Hoe die keuze uitpakt, weet je pas achteraf. Spannend? Ja zeker, maar dat hoort bij het leven.

a5297a78-0cf6-11ee-84cf-02565807075b Welke kant ga jij op met je studiekeuze? Zo hak je de knoop door

Goede keuzes maak je door ervaring, en ervaring krijg je door verkeerde keuzes

Zit ik voor de rest van mijn leven aan deze keuze vast?

Hoeveel mensen ken jij die het werk doen waarvoor ze vroeger hebben gestudeerd? De keuze die jij op dit moment maakt, hangt af van de levensfase waarin je nu zit en de ervaringen die je nu hebt opgedaan. Straks doe je in je studie en je werk weer nieuwe ervaringen op en daardoor maak je misschien nieuwe keuzes. Zo blijf je je hele leven keuzes maken. Gelukkig maar, dat maakt het leven zo interessant! Zorg dus vooral dat jouw studie een toffe ervaring wordt. Wat zou jij nu willen leren, ervaren en ontdekken? Die kant moet je op! En zoals Loesje zegt: Wat je nu niet kiest, kan je later altijd nog worden.

380037 Twijfel je ook zo over je studiekeuze? Zo hak je de knoop door.

Je moet gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles

Ik blijf maar twijfelen, wat nu?

Twijfel is een signaal. Het geeft aan dat je voor een belangrijke stap staat. Het helpt je om nog eens goed na te denken en te voelen wat je echt wilt. Maar: té lang twijfelen kan je ook onzeker maken. Zo onzeker dat je niet meer verder komt. Je blijft je keuze maar uitstellen, of kiest helemaal niet. Want hoe was die uitdrukking ook alweer, bij twijfel niet doen? Draai het eens om. Bij twijfel: just do it! Meestal krijg je meer spijt van de dingen die je niet doet, dan van de dingen die je wel doet. Heb jij je goed in jezelf en een studie verdiept? Kies dan op basis van wat je nu weet en vertrouw daarop. Door die stap te zetten, ontdek je waar je energie van krijgt. En waarvan niet. Zo leer je jezelf steeds beter kennen.

379990 Appel of donut? En welke hbo-studie kies je? Zo hak je de knoop door.

Twijfel is het begin van wijsheid

Kies ik met mijn hoofd of met mijn hart?

Sommige keuzes maak je vooral met je hoofd, anderen vooral met je hart. Ga je een laptop kopen? Dan kijk je naar specificaties en afmetingen, je kunt de voor- en nadelen logisch beredeneren. Een studie kiezen is iets persoonlijks. Je kijkt misschien met je verstand naar de locatie, de toelatingseisen en de baankansen. Maar je luistert vooral naar je gevoel wat er bij jou past. Wat wil je echt? Wat je hart je ingeeft, is bijna nooit fout.

379991 Kies je een hbo-studie met je hoofd of met je hart?

Keuzes maken alleen met je verstand, is niet zo verstandig

Wanneer weet ik het 100% zeker?

Zit jij te wachten tot je 100% zeker weet dat dit 'het' is? Forget it. Je kunt niets zeker weten in het leven. Het lijkt erop dat je last hebt van FOBO: Fear of Better Options. Je hebt wel 1 of meer studies op het oog, maar je blijft denken: misschien is er nog een leukere studie die nóg beter bij me past. Niet zo gek, het is ook moeilijk om je geen zorgen te maken over wat je misschien misloopt. Maar zo blijf je de keuze maar uitstellen. Tijd om de knoop door te hakken. Ga voor een keuze die aan je belangrijkste eisen voldoet in plaats van naar de aller aller allerbeste keuze te (blijven) zoeken. Focus je op de positieve kanten van die keuze en accepter 'goed genoeg'.

379989 Welke donut kies je? En welke hbo-studie? Zo hak je de knoop door

Als je een keuze moet maken en niet maakt, is dat op zich al een keuze

De cijfers

35.000 keuzes

We maken elke dag zo'n 35.000 keuzes. Elke 2 seconden een keuze dus! Dat heb je niet door, want 95% van die keuzes maak je onbewust.

1006 opleidingen

Alle hogescholen in Nederland samen bieden in totaal 1006 voltijd hbo-bacheloropleidingen aan. Help!

21% twijfelt

19% van alle studiekiezers ziet nog ergens tegenop, 21% twijfelt of ze nog ergens tegenop zien. Havisten zien het meest op tegen de nieuwe omgeving (14%), het niveau van de opleiding (12%) en twijfels over de studiekeuze (11%).

4 opleidingen

Je kunt je voor maximaal 4 opleidingen aanmelden. Dat kan handig zijn, bijvoorbeeld als je nog twijfelt tussen een paar opleidingen.

Sfeer op 1

Als belangrijkste reden om voor een hogeschool te kiezen noemen de meeste studenten 'Goede sfeer / plek waar ik me fijn voel'.

Telefoons internationaal

Tijd om de knoop door te hakken

Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? De oefeningen, activiteiten en tips op deze pagina geven jou het laatste zetje dat je nodig hebt.

Student luistert naar student
draw-cta-title