Experimenten, samen met bedrijven  De Smart U-Shaped Assembly Cell (USAC) op de HAN krijgt vorm!

32067 Jannes en Vincent samen voor gebouw engineering

We bouwen op de HAN samen met bedrijven en studenten een Smart U-Shaped Assembly Cell. Deze cell helpt mensen met behulp van verschillende smart technologieën in het uitvoerende werk.

Assembleren is een taak die vooral door mensen uitgevoerd wordt. Veel assemblageprocessen zijn moeilijk, of niet economisch, te automatiseren. Het ondersteunen van werknemers met Industry 4.0 (smart) technologieën kan tot substantiële performance-verbeteringen leiden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van augmented reality om de kwaliteit van de producten te verbeteren of cobots om de werklast te verlichten. Ook Digital Twins kunnen helpen om het proces beter te plannen.

In een vorig artikel hebben Gerlinde Oversluizen en Thomas Lautenbach de werking van de U-Shaped Assembly Cell uitgelegd. We bouwen op de HAN een dergelijke cell en maken deze ‘smart’ met digitale technologieën die mensen helpen in het uitvoerende werk. In dit artikel laten we zien hoe we samen met bedrijven én studenten de Smart U-Shaped Assembly Cell op de HAN opbouwen.

Sponsoring van dit project

Het is erg fijn dat een aantal bedrijven ons sponsort met apparatuur en software. Zo sponsort het bedrijf Multitube ons met de werktafels. In onderstaande illustratie ziet u het ontwerp van de tafels die op HAN geplaatst worden, hier nog zonder smart technologie. Leon Coolen van Multitube heeft ons ook geholpen bij het begeleiden van een groepje tweede jaars studenten die methodieken ontwikkeld hebben voor de aanvoer van onderdelen aan de tafels.  Dankzij het bedrijf AB krijgen we beschikking over Exact, een informatiesysteem (ERP systeem) waarmee de cell aangestuurd kan worden.

378663 Illustratie van opstelling USAC

Studenten betrokken

In februari 2022 wordt de cell geplaatst bij de HAN en vanaf dat moment werken drie studententeams (uit semester 6) aan het smart smart maken van de cell. Hierbij maken ze gebruik van verschillende elementen die in de afgelopen maanden ontwikkeld zijn door voorgaande studententeams. Denk hierbij aan het gebruik van smart glasses en het, aan het ERP gekoppelde, sequencing algorithme waarmee verschillende orders op een verstandige volgorde gezet kunnen worden. De Smart U-Shaped Assembly Cell (USAC) ontstaat op deze manier uit een samenwerking tussen onderzoekers, studenten en bedrijven.

Testfase

In de komende periode wordt intensief samengewerkt met ABB en Amfors. Eén studentteam onderzoekt hoe op een smart manier enkele producten van ABB op de USAC assembleerd kunnen worden. Deze producten worden op het ogenblik zowel bij ABB in Ede geassembleerd als bij Amfors, een sociale werkvoorziening in Amersfoort. Het is de bedoeling dat na een succesvolle demonstratie op de HAN een nieuwe manier van assembleren gebruikt gaat worden in een experiment bij Amfors. Hier wordt dan specifiek gekeken of en hoe het gebruik van de U-Shaped Assembly methode en het gebruik van slimme technologie mensen kan ondersteunen bij de assemblagewerkzaamheden.

Onderzoeksvragen zijn o.a.:

1. Hoe kunnen de verschillende assemblage-activiteiten van de verschillende ABB producten het best verdeeld worden over de verschillende stations van de USAC.  Verschillende aspecten spelen hierbij een rol, zoals de balancering van het werk in de cell en de verdeling van complex en eenvoudig werk.
  2. Hoe kun je omgaan met de mix aan verschillende producten?
  3. Welke verspillingen zit er in het assemblagewerk als er geen gebruik gemaakt wordt van (digitale) hulpmiddelen?  Hoe kunnen deze verspillingen met lean en/of digitale technieken verminderd worden?
  4. Wat zijn de voorwaarden voor het kunnen inzetten van de gekozen technieken?
  5. Hoe ervaren mensen het werken in de USAC met gebruik van smart technologie?  Wat betekent dit voor de nodige kwalificaties?

Over de samenwerking

Wij verwachten veel van de samenwerking tussen ABB, Amfors, Qing en de HAN.

Over ABB
ABB is een technologieleider die de digitale transformatie van industrieën aanstuurt. Voortbouwend op een traditie van meer dan 130 jaar innovatie vervult ABB vandaag de dag een leidende rol voor digitale industrieën met vier klantgerichte wereldwijde businesses: Electrification, Proces Automation, Motion en Robotics.  ABB B.V. te Ede, waar de producten ook geassembleerd worden, heeft veel ervaring met verschillende manieren van assembleren.

Over Amfors
Amfors is de uitvoerder van de Sociale Werkvoorziening in de regio Amersfoort. De hoofddoelstelling van Amfors is het zo regulier mogelijk plaatsen van medewerkers op de arbeidsmarkt, op een duurzame werkplek, tegen maatschappelijke aanvaardbare kosten. Amfors implementeert en test inclusieve innovatie binnen haar Inclusive Fieldlab en werkt hierin samen met verschillende partners. Amfors heeft ervaring met het gebruik van cobots en beamers in de assemblage van producten. De HAN is één van de partners in het Inclusive Fieldlab en is betrokken geweest bij een aantal digitale ontwikkelingen in het bedrijf.

Over Qing
QING is een high-tech ingenieursbureau met plug & play engineers die de complexe problemen van vandaag oplossen met de technologie van morgen. Zij bieden opdrachtgevers toegang tot technologische kennis en innovatiekracht voor inventieve oplossingen in de agri, food, packaging en automotive markt. Qing biedt oplossingen voor productieoptimalisatie, research & develpment en on-site engineering.

Meer informatie

Assemblagebedrijven die geïnteresseerd zijn in of willen deelnemen aan dit onderzoek en de ontwikkeling van de Smart U-shaped Assembly Cel kunnen contact opnemen met:
Gerlinde Oversluizen, docent-onderzoeker
E Gerlinde.Oversluizen@han.nl