Verhalen van alumni Jesse maakt duurzaamheid concreet bij NL Greenlabel

3a399c30-0cf5-11ee-9b76-02565807075b Portretfoto Jesse de Klerk, HAN-alumnus bachelor F&C en master Circulaire Economie
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

We interviewen HAN-alumnus Jesse de Klerk (bachelor Finance & Control, daarna de master Circulaire Economie). Wat heeft hij geleerd? Hoe past hij zijn master toe in zijn huidige traineeship? Waar is hij überhaupt terecht gekomen? Dat lees je hier!

Waar werk je?

“Ik werk bij NL Greenlabel. Onze missie is het aantoonbaar verduurzamen van de leefomgeving. Hiervoor hebben wij een integraal model ontwikkeld dat de duurzaamheid inzichtelijk maakt in zowel de leefomgeving als op productniveau. Samen met meer dan 180 partners werken wij hieraan.”

Wat doe je?

“Ik ben junior procesmanager duurzame gebiedsontwikkeling. Op basis van onze methodieken maken wij duurzame ambities van onze opdrachtgevers inzichtelijk en ondersteunen wij hen in het concreet maken van de ambitie. We werken samen met gemeenten, provincies en bedrijven. Neem bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam die sportparken biodiverser en natuurinclusiever wil maken.

Dat is een mooi doel, maar wat bedoelen zij precies met biodiverser en natuurinclusiever? Met behulp van de NL Terreinlabelmethodiek maak ik de ambitie van de gemeente Amsterdam concreet. Vervolgens beoordelen wij de huidige status van duurzaamheid op het sportpark en geven wij aanbevelingen om de duurzaamheid van het sportpark te verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vaker plaatsen van struiken. Zo reis ik het hele land af om gemeenten, overheden en bedrijven van advies te voorzien.”

Wat mooi! Volgens mij wel in lijn met je master… Hoe ben je daar eigenlijk terecht gekomen?

“Ik volgde de bacheloropleiding Finance & Control, en had zoiets van ‘ik zou wel willen bijdragen aan een mooiere wereld’. Ik volgde mijn stage al bij een zorgorganisatie. Het voelde voor mij beter om daar stage te volgen dan bij een particuliere onderneming, ik draag namelijk graag bij aan een hoger doel. Daarna volgde ik de minor Circulaire Economie. De docenten wisten mij zo goed te inspireren! Ik wilde me graag verder op dit thema en besloot toen de master Circulaire Economie te gaan doen.”

Hoe ging je master daarna?

“Het was een pittig, druk en leerzaam jaar! En ik verraste mij behoorlijk over de inhoud van de opleiding. De startfase van de master was herkenbaar en bouwt voort op de minor. Vooral verrassend dat het veel ging over persoonlijk en transformationeel leiderschap. Bij het vak persoonlijk leiderschap ging ik echt aan mezelf en mijn visie werken. Het transformationele leiderschap zat ‘m in hoe ik andere mensen kan prikkelen om ander gedrag te vertonen. We kregen allerlei opgaven: klimaatadaptatie, energietransitie, circulariteit, biodiversiteitsverlies, maatschappelijk draagvlak en ga zo maar door. Technisch is van alles mogelijk en de natuur heeft ook voor alles een oplossing. Vaak lopen zaken vast op mensen."

Hoe inspireer je mensen voor duurzaamheid? Hoe betrek je de ander daarbij?

"Daar ging de opleiding veel op in. Voor mij heel leerzaam! Ik had alleen totaal niet verwacht dat dit zo’n groot gedeelte van de opleiding zou vormen. Ik leerde mezelf en anderen beter kennen door de master. Daar ben ik een beter mens van geworden! Na de master moet ik wel zeggen dat ik toe was aan vakantie. Daarna ging een baan zoeken en vond een mooie plek bij NL Greenlabel.”

Wat neem je van je master mee? Hoe zet je dat in bij NL Greenlabel?

"Integraal kunnen denken was belangrijk tijdens de master. Je leert daarmee verbanden zien tussen verschillende thema’s. Bij NL Greenlabel ontwikkelen we integrale modellen voor gebiedsontwikkeling. Er is aandacht voor verschillende thema’s: circulariteit, klimaatadaptie, biodiversiteit, maar ook aandacht voor de mens. Wij verwerken de combinatie van al die thema’s in één methodiek. Tijdens mijn master mocht ik daar al kennis mee maken, en dat pas ik nu mooi toe! Uit de master neem ik die integrale blik mee.”

Lees meer over de master Circulaire Economie