Studiekeuzetest

HAN en Fontys bundelen krachten voor studiekiezer

1a37e7ea-0cf3-11ee-8744-02565807075b Mannen studenten overleg hal

Heb je de interessetest in het nieuwe studiekeuzemagazine van de HAN gezien? Die is ontwikkeld door Fontys Hogescholen. Een samenwerking met de concurrent? Zo zien wij dat niet. We werken samen aan hetzelfde doel: de student op de juiste plek.

Welke studiekeuzetest is goed?

Dacht je dat een studie kiezen lastig was? Probeer eerst maar eens een studiekeuzetest te kiezen. Via Google kom je terecht in een doolhof van resultaten. Hoe weet je welke test goed is, welke echt werkt? Dat vragen studiekiezers zich ook af. “Jongeren zijn gek op studiekeuzetesten, het is de meest gezochte term rondom studiekeuze”, vertelt Mary Kronenburg van de HAN. Als coach begeleidt zij jongeren bij hun studiekeuze. “Toch zijn jongeren vaak teleurgesteld na zo'n test. Ze geven aan: ‘Ik heb wel 10 tests gedaan en nu weet ik het nog niet’. Of: ‘De uitkomst past helemaal niet bij me’.”

De studiekeuzetest van HAN en Fontys

Daarom wil de HAN jongeren graag helpen bij het vinden en maken van de juiste test. Daarvoor zochten we de samenwerking op met Fontys Hogescholen. Onderzoeker en adviseur Evelyne Meens ontwikkelde daar een gevalideerde studiekeuzetest, ze noemt het een interessetest. Die is gebaseerd op het RIASOC model van Holland, dat opleidingen koppelt aan persoonlijkheidstypes. Samen met experts van andere universiteiten en hogescholen maakte Evelyne de test op maat voor jongeren van 16 tot 25 jaar.

Die test vind je niet alleen op de website van Fontys maar ook in het studiekeuzemagazine van de HAN. In de zakelijke wereld zou men misschien een wenkbrauw optrekken: waarom staat de test van Fontys in een magazine van de concurrent? Voor de HAN en Fontys is het simpel: de studiekiezer staat voorop.

301454 De cover van studiekeuzemagazine Zoek het uit 2021 met witruimte eromheen voor han.nl

De studiekiezer staat voorop

“We vinden het heel belangrijk dat een student op de juiste plek terechtkomt, op welke hogeschool of universiteit dat ook is”, vertelt Simone Marks van de HAN. Als marketing- en communicatieadviseur zet zij zich in om jongeren te helpen bij hun studiekeuze. “Als je een studie kiest die past bij je interesse en persoonlijkheid én als je je thuis voelt bij de hogeschool of universiteit, dan heb je de grootste kans op plezier en succes in je studie en je loopbaan. Dat is positief voor studenten én voor de HAN – of Fontys dus.”

Bij Fontys delen ze die visie, vertelt Evelyne Meens: “Een aantal jaar geleden draaide het in onderwijsland vooral om rendement: succes in je studie betekende je propedeuse en je diploma halen. Zelf dacht ik als jongere ook dat succes betekende dat je op de hiërarchische loopbaanladder omhoog klimt. Nu weet ik: als je je werk leuk vindt en je kunt er je talenten ontplooien, dán ben je pas echt succesvol.”

Dat is ook het uitgangspunt bij de nieuwe campagne van de HAN: Studeer wat je liket. Simone: “Met de campagne willen we jongeren het vertrouwen geven dat het goed komt. Als je start bij wat je leuk en belangrijk vindt, kom je steeds een stap verder in de richting van de studie die bij jou past.”

Nu weet ik: als je je werk leuk vindt en je kunt er je talenten ontplooien, dan ben je pas echt succesvol.

Samenwerking tussen HAN en Fontys

Niet gek dat HAN en Fontys Hogescholen elkaar vonden dus. Simone benaderde Fontys 2 jaar geleden om mee te werken aan een artikel in Koosje, het studiekeuzemagazine voor ouders van de HAN. Dat deed Evelyne, en niet lang daarna gaf ze een workshop voor ouders tijdens een studiekeuze-event bij de HAN. Die workshop was gebaseerd op haar boek ‘Een leven lang kiezen’ en in dat boek wordt ook de interessetest toegelicht.

“Simone vroeg of de HAN die test ook mocht gebruiken”, vertelt Evelyne. “Net als de HAN delen we bij Fontys onze kennis graag, want hoe meer studenten we kunnen helpen om op de juiste plek terecht te komen, hoe beter. We zien elkaar dus niet als concurrenten maar als samenwerkingspartners. Als een student bij ons niet op zijn plek zit en hij vindt bij de HAN wel een passende studie, vind ik dat super.”

Hoe werkt de interessetest?

‘Show some interest!’ Zo heet de interessetest in het nieuwe studiekeuzemagazine van de HAN. Het is 1 van de handvatten voor jongeren om te ontdekken wat ze ‘liken’. Ze geven bij 38 activiteiten aan hoe interessant ze die vinden en hoe goed ze er in denken te zijn. Daar komen een aantal opleidingen uit die bij hen zouden kunnen passen. Dat kan ze een stap verder helpen in hun studiekeuze.

Of een studiekeuzetest ‘werkt’ wordt echter niet alleen bepaald door de kwaliteit van de test. “Het gaat er vooral om wat je met de uitslag doet”, vertelt Mary van Kronenburg. “Je moet niet verwachten dat een test jou in 10 minuten vertelt welke studie je wilt gaat doen. Het helpt je wel om meer zicht te krijgen in wie je bent, wat jou interesseert en motiveert. Praat daarover met vrienden, ouders of je decaan. Zo kom je erachter welke richting je op wilt. Dát maakt een studiekeuzetest waardevol.”

307103 student man leest boeken hal

"Je moet niet verwachten dat een testje jou in 10 minuten vertelt welke studie je wilt gaan doen"

Verschillende hogescholen, verschillende opleidingen

Wel een belangrijk verschil: maak je de online test bij Fontys dan verwijst de uitslag alleen naar opleidingen van Fontys. De papieren test in het magazine van de HAN verwijst alleen naar opleidingen van de HAN. Evelyne licht toe: “We vinden het zelf ook jammer dat we alleen naar onze eigen opleidingen kunnen verwijzen, maar dat kan niet anders. Sommige opleidingen verschillen namelijk behoorlijk per hogeschool. Een voorbeeld: de opleiding HRM is bij Fontys meer op de ‘zachte’ kant van de organisatie (het personeel) gericht dan bij andere hogescholen. Bij de ene hogeschool kun je dus met andere antwoorden op HRM uitkomen dan bij de andere.”

Zelf testen?

Je vindt de interessetest op de website van Fontys en in het nieuwe studiekeuzemagazine Zoek het Uit! van de HAN, dat wordt gebruikt op meer dan 50 middelbare scholen. Het magazine is onderdeel van de HAN-campagne Studeer wat je liket.