Enthousiaste professional

"Bij de HAN kun je elke keer weer iets opsteken"

9b9b753a-0cf4-11ee-817f-02565807075b banner HAN 25 jaar jubileum met Erik Rijpstra

Hij staat voor zijn zaak, voelt zich verantwoordelijk en pakt ook dingen op die buiten zijn takenpakket vallen. Noemen we dat niet professional governance binnen de HAN? Voor redacteur Erik Rijpstra is dat even vanzelfsprekend als de zon die elke dag opgaat.

Journalist worden, dat wilde hij vroeger al. Maar eerst ging de Drachtster studeren: Bedrijfscommunicatie op Windesheim en Communicatiewetenschap aan de huidige Radboud Universiteit. Na functies als webmaster en marketeer kwam hij terecht bij de HAN. De redacteur/marcommer kwam na de reorganisatie via Marketing Communicatie & Voorlichting (MCV) terecht bij de Academie Engineering en Automotive, waar hij met een aantal collega’s de communicatie verder professionaliseert.

Hoe omschrijf je jezelf?

“Als eigenwijs. Begrijp me goed, dat is vaak een gevolg van mijn enthousiasme. Gelukkig is de cultuur binnen de HAN in de loop van de jaren wat opener geworden, meer gericht op samenwerking. We zijn immers 1 HAN, moeten het met z’n allen doen. De academievorming heeft dat in positieve zin in gang gezet, hoewel ik een beetje ongelukkig ben met de verdeling van marcommers over de academies.”

“Bij MCV was de focus vooral op externe werving gericht, maar in mijn academie gaat het vooral om interne en minder om externe communicatie. Dat is wennen, is een andere tak van sport. Ik ben wat perfectionistisch, niet snel tevreden en verlies mezelf in details. Het gevaar bestaat dan dat ik meer hooi op mijn vork neem dan goed voor me is. Dan is het de kunst om weer goed overzicht te krijgen in werkzaamheden.”

Ik heb weleens getwijfeld aan de organisatie. Maar de dynamiek van een organisatie die verandert, dat vind ik interessant.

Hoe oordeel je over je werkgever?

“Ik werk hier nu iets meer dan 12,5 jaar. Heb weleens getwijfeld aan de organisatie. Maar de dynamiek van een organisatie die verandert, dat vind ik interessant. Vaak stel ik de waarom-vraag, omdat ik me soms verbaas over hoe dingen gaan. Ik merk wel dat sommige collega's dat niet altijd even fijn vinden en dan probeer ik tot een goed compromis te komen.”

“Ik heb hier al veel geleerd, zoals schrijven en daarin het belangrijkste naar voren halen, interviewen, filmen, gelikte nieuwsbrieven maken, enzovoorts. Je kunt allerhande korte cursussen volgen. Dat is het mooie van de HAN. Het is een leergierige omgeving waarin je elke keer weer iets kunt opsteken.”

Je noemde je workload. Verklaar je nader.

“Voortdurend komt er nieuws en allerlei content op je pad, gerelateerd aan Engineering en Automotive. Je moet goed kunnen aanvoelen en bepalen wat je met welke content doet. Je dient te weten wanneer je het goed doet voor je doelgroepen. Zo hoorde ik van ASK HAN en van MCV dat de gewenste info bij onze academie op de website van de HAN goed vindbaar is en helder op de site staat.”

“Wat ook meespeelt: Engineering en Automotive zijn 2 aparte poten die tot 1 cultuur moeten worden gesmeed. Dat doen we via professionele communicatie, waarin ik goed samenwerk met directe communicatie collega's als Lieneke, Ilse, Stephanie, Ni-Kiki, Alex, Arno en Cynthia, maar ook met de docenten. We doen dit in nauw overleg met onze academiemanagers Marjolein, verantwoordelijk voor externe communicatie, en Patricia - voor interne communicatie. No-nonsense, dat is de cultuur van deze academie. We leiden doeners op. Het afgelopen jaar was aanpoten, ook door corona. Ik ben blij nu weer op de academie signalen op te kunnen vangen.”

Open Up New Horizons klinkt dus als muziek in je oren?

“Zeker. Ik heb aan de basis gezeten van deze slogan. Eerst was het Open Up. Maar Heineken en het Eurovisie Songfestival gebruikten die al. Toen is er een soort prijsvraag uitgezet binnen MCV Services op de HAN. Onbewust bedacht ik de huidige slogan. Het past bij de HAN, is iets positiefs, illustreert de ontdekking die je als student wilt doen: steeds een stapje hoger gaan. Maar ook als medewerker dien je met een open mind te acteren, het vuurtje bij anderen aan te wakkeren, leren van anderen. Ook de slogan 'Oud genoeg om te weten wie je bent. Jong genoeg om door te willen leren' vind ik goed gevonden. Je moet je open blijven stellen voor nieuwe dingen.”

Wat geef je je collega’s graag mee?

“Zorg dat je invoelend en behulpzaam bent voor de ander. Samen moeten we de HAN-doelen en die van academies bereiken. Kijk wat verder dan je misschien gewend bent. Ik ben niet van een zesjescultuur, verwacht dat ook van anderen. Maak tijd vrij om het abstracte van het nieuwe Instellingsplan concreet te maken in aansprekende content. Dat moeten we met z’n allen vertellen. Dan tonen we aan hoe we groeien en ontwikkelen om de juiste professionals op te leiden voor de maatschappij. Waarom zou je niet? Als je betrokken bent, voelt dat niet als een opgave, dan doe je dat gewoon.”