Wij helpen collega’s en studenten met alle vragen ASKHAN

Illustratie voor het online DLWO magazine

Heb je een verzoek, probleem of incident e-mail die dan aan ask@HAN.nl. Waar we eerder voor alle soorten ondersteuning en vragen een apart loket hadden worden vragen steeds meer vanuit één loket en e-mailadres opgepakt: ASKHAN. Een van de collega’s die pakt die vragen oppakt is Jeroen van Leuven.

Jeroen is coördinator ICT bij ASKHAN. Samen met collega’s vanuit verschillende services (denk aan ict, studentzaken, facilitaire zaken, voorlichting) zorgt hij ervoor dat alle vragen die binnenkomen bij ASKHAN snel worden beantwoord en dat problemen snel worden opgelost. Jeroen maakt ook onderdeel uit van het multidisciplinaire team rondom leren en werken met ict. Hij is lid van het beheerteam van Microsoft Office 365 en geeft ook trainingen over het gebruik van office365. En hij is verantwoordelijk voor het functioneel beheer van de e-mailadressen van de HAN.

Praktische vragen en didactische vragen

Afgelopen jaar kreeg het team achter ASKHAN natuurlijk heel veel vragen. Allereerst doordat iedereen thuis werkte, teams ging gebruiken en online of hybride ging lesgeven. En de laatste weken zijn er uiteraard veel vragen naar aanleiding van de hack. Jeroen: “Vorig jaar zagen we in de beginperiode dat iedereen thuis werkte vooral veel hoe-vragen, hoe maak ik een team aan, mijn powerpoint werkt niet, kan ik mijn les ook opnemen, hoe voeg ik studenten toe aan het team. Nu zien we steeds vaker vragen van docenten om mee te denken hoe ze ict didactisch kunnen inzetten. Daarbij ontstaan ook weer nieuwe vragen, zoals Waarom zet ik digitale en online media in, welk voordeel heeft dit voor studenten, hoe begeleid ik de studenten dan op afstand, of hoe kan ik online toetsen? Het voordeel van deze periode van online en op afstand werken was voor mij dat ik de organisatie veel beter heb leren kennen. We hebben veel directer contact met individuele collega’s en de vraagstukken waar ze in hun praktijk tegen aan lopen. Hoe denkt een docent of onderzoeker, waar loopt een student tegen aan? Het is geweldig om collega’s en studenten op deze manier te kunnen ondersteunen. We werken er samen aan dat ons onderwijs digitaal en online van goede kwaliteit is en dat onze studenten ict-geletterd zijn als ze met hun diploma de HAN verlaten.”

Wat doen we nu anders?

Jeroen: “Het valt natuurlijk op dat alle docenten nu meer digitale en online media inzetten. Bijvoorbeeld videobellen of online vergaderen was nog nooit zo makkelijk. We konden dat al wel bij de HAN via de conferencerooms maar daar maakte lang niet iedereen gebruik van.  Nu kan iedere medewerker vanuit huis of kantoor videobellen of online vergaderen met groepen. Ook bijvoorbeeld kennisdeelsessies met grote groepen kan iedereen nu zelf via teams regelen. Je ziet ook dat nu meer mensen meedoen met groepsoverleggen nu dat ook makkelijk vanaf de eigen locatie online kan.”

Met de komst van teams hebben ook veel collega’s vragen over het beheer van bestanden. Waar sla je je bestanden op, wanneer en hoe kun je iets archiveren? Hoe deel ik bestanden? Ik heb bestanden weggegooid hoe haal ik ze zelf weer terug? Jeroen geeft ook hierover trainingen aan individuele collega’s maar ook aan groepen die op dezelfde manier willen gaan werken. Je kunt je hiervoor aanmelden via HAN Academy.

Eén loket voor alle vragen

Jeroen: “We hebben sinds september naast één e-mailadres voor alle vragen ook een mooie verzamelsite met tips en informatie over leren en werken met ict. Deze informatie breiden we de komende tijd uit, bijvoorbeeld met nieuwe kennisclips. De bedoeling is om te gaan werken vanuit één fysiek loket voor alle vragen in onze gebouwen. Ook studenten kunnen straks met al hun vragen terecht bij ASKHAN. Het mooie van ASKHAN is dat we de vragen die binnenkomen multidisciplinair oppakken. En bijvoorbeeld in ons kanaal op teams voor leren en werken zien we nu ook echt een community ontstaan waarin collega’s, zowel experts vanuit services als docenten en onderzoekers vanuit de academies, elkaar helpen met vraagstukken rondom de inzet van ict en technologie in onderwijs en onderzoek, online en hybride onderwijs, online samenwerken etcetera.“

Drie tips

Jeroen: “Mijn advies aan collega’s is, als je een vraag hebt stel je vraag. Domme vragen bestaan niet en we doen met een grote groep collega’s ons best om collega’s en studenten te ondersteunen bij het verzorgen van onderwijs, bij onderzoek, bij ondersteuning of managementvraagstukken. Volg het kanaal leren en werken met ict op teams. Dan zie en lees je regelmatig tips van nieuwe tools, services of inzichten. En wil je je professionaliseren kijk dan naar het aanbod van trainingen en opleidingen op HAN Academy. We zijn er om jullie te helpen en dat doen we graag!“

Dit studiejaar laten we vanuit het HAN-brede programma HAN Open Digital Horizons in een serie interviews collega’s aan het woord over leren en werken met ict bij de HAN. HAN Open Digital Horizons is het HAN-brede professionaliseringsprogramma met betrekking tot leren, lesgeven en werken met ict. Digitalisering van het hbo-onderwijs in de richting van meer flexibel, toekomstgericht onderwijs voor een digitale samenleving, is een complexe innovatie. Docenten, leidinggevenden en onderwijsondersteuners spelen hierin een cruciale rol. Op Leren en werken met ICT vind je alle informatie, zowel over ondersteuning en professionalisering als informatie over het programma.