Ontdekken Smokkelspel 'Sofias Smuggling' in vele grensmusea

208714 Musea Game Sofia's Smuggling - still Museum het Valkhof

Met de nieuwe, innovatieve game-app 'Sofias Smuggling: Cross-Border Hunt!' brengen 8 musea in de grensstreek Arnhem-Nijmegen jongeren en gamers op vernieuwende wijze in contact met kunst en historisch erfgoed.

Toegegeven: ze zijn meer sporters dan gamers, de vrienden Jasper Pouwels (16) uit Bemmel en Silvijn van der Laan (15) uit Beuningen. Maar een game op z'n tijd, da's best leuk. Ze zijn daarvoor naar Museum Het Valkhof in Nijmegen gekomen. Via de gratis game-app Sofias Smuggling: Cross-Border-Hunt op hun telefoons doorkruisen ze het museum en leren ze de fijne kneepjes van - soms schimmige - handel in de grensstreek. Het spel beperkt zich niet tot Het Valkhof, andere musea in het grensgebied doen mee.

Gehaaide tegenstander

De game-app Sofias Smuggling is speciaal ontwikkeld voor jongeren van 14 tot 22 jaar en geeft museumbezoek in de grensregio een nieuwe dimensie. Nu ze weer open zijn, lonkt zo'n interactief en speels uitje. In de 8 musea, 4 in Nederland en 4 net over de grens in Duitsland, daagt de gewiekste Sofia jongeren en gamers uit. Ze deelt handelsgeheimen en kiest daarvoor bij tijd en wijle het schimmige pad. Al snel komt haar duivelse karakter naar voren, ontpopt ze zich als gehaaide tegenstander. Jasper en Silvijn zijn jonge spelers, maar volgens hen is het spel niet te moeilijk. "Wij snapten alle vragen."

Toeval is het niet dat juist de grensregio het ideale decor vormt voor een game als deze. Marc Wingens, directeur van Erfgoed Gelderland dat de projectleiding voert: "We hebben van de soms heftige geschiedenis van de grensstreek een spannende en fascinerende ontdekkingstocht gemaakt die Nederlandse en Duitse spelers van Sofias Smuggling met andere ogen naar dit gebied laat kijken." Slimme technologieën als geo-caching, beacons (navigatie via Bluetooth) en augmented reality worden ingezet om de voor musea zo moeilijk te bereiken doelgroep voor zich te winnen. Uitdagingen die ze solo of met vrienden aangaan, starten zodra ze de app op hun telefoon scannen bij binnenkomst.

208712 Musea Game Sofia's Smuggling
Screenshot van de game Sofia's Smuggling

Trigger

In de jacht op antwoorden komen ze op een nieuwe manier in contact met kunst, schilderijen, kunstwerken, figuren, artefacten en historisch erfgoed. Leuke trigger daarbij is dat de game verbindingen legt tussen de deelnemende musea. De strijd met Sofia wordt dus niet tijdens dat ene bezoek beslecht, spanning groeit naarmate je meer musea bezoekt.

"Sofias Smuggling is de uitkomst van een bijzondere samenwerking in de grensregio. Een coproductie die al in 2017 startte", vertelt Erwin Akkerman, projectmanager Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Dat juist een cross-border-hunt als game de trigger voor jongeren is, is volgens hem niet verrassend. "Studenten van de HAN en Hogeschool Rhein-Waal hebben onderzocht wat jongeren graag willen, wat ervoor nodig is om museumbezoek voor hen aantrekkelijker te maken. Op basis van alle antwoorden is de game door de studenten ontwikkeld. Door corona werd de introductie van de game-app vertraagd. Bovendien waren alle musea tot voor kort gesloten. Nu is de wereld weer toegankelijk, zijn musea geopend en de app klaar voor gebruik."

Museumfan

Met andere ogen naar collecties kijken, connectie maken met figuren uit de tijd waar het museale verhaal om draait, een beetje leren handelen en ondertussen vol voor de punten gaan: het kan jongeren zomaar tot museumfan maken. "De game legt verbinding in het verhaal tussen de musea, waardoor een 'overall' story over Sofia en haar leven in deze regio ontstaat", zegt Akkerman. "Linktijger, influencer van beroep, testte de game al. Op YouTube zie je hoe hij op jacht ging naar antwoorden, onder andere in het Nederlands Openluchtmuseum en het Vrijheidsmuseum."

Zelf een keer spelen?

Je kunt Sofias Smuggling spelen in Kasteel Hernen (Geldersch Landschap & Kasteelen), LVR-Archäologischer Park XantenMuseum GochMuseum Het ValkhofMuseum Kurhaus KleveMuseum Schloß MoylandNederlands Openluchtmuseum en het Vrijheidsmuseum. Download de app in de Google Playstore of Apple Store en kies zelf je volgorde van spellocatie. De app is beschikbaar in het Nederlands, Duits en Engels.

Bron: de Gelderlander