Cursist aan het woord "Omdat ik mijzelf wil blijven ontwikkelen”

32666 twee vrouwen overleggen in klaslokaal

Daarom kiest Tineke Bosma-Brandemann (45) voor de opleiding tot MDL-verpleegkundige bij de HAN. Ook wil de regieverpleegkundige, werkzaam bij Ziekenhuis Gelderse Vallei (ZGV) meer kennis opdoen over complexe problematiek en verschillende ziektebeelden.

“Sommige van mijn collega’s hadden de opleiding eerder al aan de HAN gevolgd.” Het was voor haar dan ook een logische keuze. “Zij waren tevreden.” En de opleiding tot Maag,- Darm,- Leververpleegkundige (MDL) bevalt haar goed, ondanks dat de lessen grotendeels online verliepen door corona.

“Doordat de lessen gegeven worden door mensen uit de praktijk, zoals MDL-artsen, vindt er echte actuele kennisoverdracht plaats.”

Oprechte waardering

Voor docenten is het een uitdaging geweest om de cursisten te blijven raken. Tineke heeft “een enorme gedrevenheid gezien bij de docenten.” Ze vindt dat die gedrevenheid en het behaalde resultaat waardering verdient. Datzelfde geldt voor haar medecursisten: zij ondersteunen elkaar. Met als gevolg dat zij veel van elkaar leren. Diverse achtergronden komen samen bij de HAN. “Omdat je allemaal in verschillende ziekenhuizen werkt, kun je van elkaars werkwijzen leren en die
vergelijken.”

Persoonlijke leerdoelen

Als start zijn er aan de hand van de CanMEDS persoonlijke leerdoelen opgesteld. Het beroepsprofiel van de zorgprofessional staat centraal. “Regelmatig is er een evaluatie van de leerdoelen”, geeft Tineke aan. “Zodat je weet waarin je jezelf nog verder kunt ontwikkelen.”

Werken aan kwaliteit

“Ik onderzoek of Picoprep minder belastend is en of de patiënten na gebruik van Moviprep of Picoprep even schoon zijn, en hoe belastend de patiënten de voorbereiding met Moviprep ervaren.” Dat is waar het kwaliteitsontwikkelingsplan van Tineke op is gefocust. Op die manier draag je als cursist bij aan de kwaliteit van zorg binnen jouw werkomgeving.

Daarnaast is Klinisch Redeneren onderdeel van het curriculum. “Ik vind het zelf ook altijd heel belangrijk om aandacht te hebben voor de psyche van de patiënt.” Als de patiënt zich geestelijk beter voelt, dan verloopt het herstel vaak voorspoediger. Tineke zegt over kijken naar het geheel: “Het is niet alleen de ziekte van de patiënt, maar je leerde tijdens deze opdracht naar de patiënt en zijn omgeving te kijken.”

Balans gevonden

Na een uitdagende start is ze nu goed op weg. Uitdagend, omdat de omstandigheden niet eenvoudig waren. “Met een drukke baan waar heel veel gaande is rondom corona, en een gezin hierdoor de hele dag in huis is.”

Echter, ze liet zich niet uit het veld slaan. Toekomstige cursisten adviseert Tineke dan ook om te starten: “Doordat de lessen gegeven worden door mensen uit de praktijk, zoals MDL-artsen, vindt er echte actuele kennisoverdracht plaats.” Ook als je al veel ervaring hebt loont de opleiding tot MDLverpleegkundige. “Het kan een ‘opfrisser’ zijn, doordat de theorie op de praktijk toegepast wordt, is er altijd weer iets nieuws te halen.”

Meer over MDL-verpleegkundige?

Wil jij leren onderbouwen waarom je iets doet? Op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen in maag-, darm-, leverzorg? Je ideeën goed onder de aandacht brengen? Met de opleiding Maag-, Darm-, Leververpleegkundige (MDL) breng jij de zorg naar een hoger niveau.