18 maart 2021

Van Elektrotechnici tot werktuigbouwkundigen: HAN-deeltijdstudenten versterken de technieksector

Afbeelding-SEECE-2021

Hoe ervaren bedrijven deeltijdstudenten van de HAN? Hoppenbrouwers Techniek is te spreken over twee studenten Gebouwgebonden Installatietechniek, en over deeltijders in het algemeen. “Ze geven een mooie dynamiek.”

Over pakweg een maand kunnen bedrijven speeddaten met technisch talent van de HAN. 16 april vindt de Meet & Match-bijeenkomst plaats. Tijdens dit event – dat vanwege corona digitaal plaatsvindt - gaan bedrijven in gesprek met studenten die een deeltijdopleiding willen volgen, in combinatie met een relevante baan. Is er een klik? Dan volgt wellicht een sollicitatieprocedure.

De HAN koppelt regelmatig deeltijdstudenten aan bedrijven in de regio. Hoppenbrouwers Techniek Nijmegen, een technisch dienstverlener die veel investeert in het opleiden van personeel, nam twee deeltijdstudenten van de hogeschool in dienst. Zij volgen Gebouwgebonden Installatietechniek, een tweejarige associate degree-opleiding. De deeltijders werken vier dagen in de week en besteden één dag in de week aan hun studie.

VAN STAALBEDRIJF NAAR TECHNISCH DIENSTVERLENER

Een van die studenten is Joost Braun, voorheen werkzaam op de research and development-afdeling van Tata Steel in IJmuiden. Nu werkt hij bij Hoppenbrouwers Techniek in een team dat zich richt op de utiliteitsbouw. “Ik doe werkvoorbereiding en ben sinds twee weken werkzaam in de buitendienst als monteur werktuigbouwkunde om praktijkervaring op te doen.” In het traject dat deeltijdstudenten bij Hoppenbrouwers Techniek volgen, ervaren ze de binnen én buitendienst.

“Momenteel werk ik aan de nieuwbouw van een gymzaal in Nijmegen Lent.” Braun ziet een sterke link tussen het werk dat hij doet en zijn opleiding. “Gebouwgebonden Installatietechniek sluit naadloos aan op de praktijk. We krijgen bijvoorbeeld heating ventilation and airconditioning. We hebben het daar onder andere over ventilatieberekeningen; hoeveel lucht moet een ruimte hebben en welke kanalen zijn daarvoor nodig? Wat ik daarover op de HAN leer, gebruik ik 1-op-1 in de praktijk.”

NIEUW PERSONEEL HELPT GROEIAMBITIES

Hoppenbrouwers Techniek kan nieuwe aanwas goed gebruiken. Het bedrijf heeft flinke groeiambities, vertelt HR-adviseur Nadia Brons in een interview. “We willen als duurzame totaalinstallateur een landelijke dekking genereren. Dat betekent dat we in 2023 graag 2500 medewerkers willen hebben.” Momenteel heeft de technisch dienstverlener 1500 medewerkers, verspreid over 15 vestigingen.

Hoppenbrouwers Techniek betaalt de opleiding en studiematerialen van de studenten. Is dat het waard? “Het is natuurlijk een investering, maar die is het zeker waard. Bij Hoppenbrouwers staan de medewerkers op nummer een. Dat betekent dat we ook graag investeren in leren en ontwikkelen, en daarmee de groei van onze medewerkers stimuleren.”

SNELLE INZETBAARHEID

De studenten zijn snel van waarde voor het bedrijf, vertelt Brons. “We zijn nu met die twee jongens van de HAN meer dan een half jaar onderweg, maar die zijn al onmisbaar binnen het team. Ze zijn snel inzetbaar.” Ook op andere vlakken is Brons te spreken over deeltijdstudenten. “Je ziet ze groeien in de rol die ze bekleden, dat zie ik overal terugkomen. Ze zijn slim, nemen veel werk uit handen, zijn proactief en hebben vaak aan twee woorden genoeg.”

Een bijkomend voordeel: deeltijdstudenten zijn vaak jong en brengen frisse kennis in het bedrijf. “Duale studenten hebben onze medewerkers ook wat te leren. Ze zorgen bijvoorbeeld dat er trello-borden komen voor werkoverleggen. Dat geeft een mooie dynamiek in een team.”

MEET & MATCH-BIJEENKOMST

Bedrijven die ook in contact willen komen met deeltijdstudenten van de HAN, kunnen terecht bij HAN Employment. Daar staat informatie over de Meet & Match-bijeenkomst die op 16 april plaatsvindt. “Dit is een laagdrempelige manier voor bedrijven en kandidaten om met elkaar in contact te komen en te kijken of ze iets voor elkaar kunnen betekenen”, zegt Sylvia Kapitein van HAN Employment.

Op de bijeenkomst komen kandidaten die verschillende opleidingen ambiëren: Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Gebouwgebonden Installatietechniek, Technische Bedrijfskunde, Automotive en Smart Industry. Veel deeltijdstudenten hebben al werkervaring. Bij de Meet & Match sluit bijvoorbeeld een groep statushouders aan, die recent startte met een opleiding. In hun land van herkomst waren zij vaak al actief in de techniek.