21 februari 2021 Nieuwe deelnemers aan statushouders-traject zoeken baan in energiesector

Afbeelding-SEECE-2021

Sinds januari staat een nieuwe groep technici klaar om aan de slag te gaan met duurzame energie. Negen statushouders nemen deel aan een onderwijstraject op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen dat ze voorbereidt op een technische deeltijdopleiding.

‘Ik heb al twintig jaar ervaring. Het lijkt me mooi om ook hier een rol te vervullen in de techniek.’

SEECE, het HAN Talencentrum en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF riepen in 2019 een leerwerktraject voor statushouders in het leven. Met succes. De eerste deelnemers gingen aan de slag in de technieksector, in combinatie met een studie op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Bijvoorbeeld een werktuigbouwkundige met een Syrische achtergrond die bij installatiebedrijf TKK Techniek in Apeldoorn werkt en een elektrotechnicus met een Turkse achtergrond die aan de slag ging bij ingenieursbureau Witteveen + Bos.

Het duurt niet lang voordat anderen in hun voetsporen treden. Op 25 januari ging een nieuwe groep statushouders van start op het Industriepark Kleefse Waard in Arnhem. Een duurzaam bedrijvenpark en een leeromgeving waar ze – op veilige afstand van elkaar – twee dagen per week onderwijs volgen. (De andere twee dagen hebben de deelnemers digitaal contact, vanwege corona.) De deelnemers volgen zes maanden lang lessen die hen voorbereiden op een associate degree-opleiding in deeltijd.

SOFT SKILLS EN KENNISONTWIKKELING

‘Vandaag ging het over communicatievaardigheden’, zegt deelnemer Meysam Kisomi tussen de lessen door. ‘We leerden bijvoorbeeld over vaktaal in de technieksector. En we gingen in op vaardigheden die je nodig hebt voor een sollicitatiegesprek of om goed te kunnen communiceren met je baas. Dat vind ik heel belangrijk.’ Naast het leren van soft skills, zoals communicatievaardigheden, spijkeren de deelnemers hun kennis bij. Ze krijgen Nederlands, Engels, wiskunde en natuurkunde.

De deelnemers starten binnenkort met de opleiding Elektrotechniek/Energietechniek. Maar ze kunnen eventueel ook kiezen voor een andere technische opleiding: Elektrotechniek/Embedded Systems EngineeringConstructeur Werktuigbouwkunde of Gebouwgebonden Installatietechniek. Opleidingen die een sterke link hebben met de energietransitie. Een richting die Kisomi erg belangrijk vindt. ‘Ik ben ontzettend geïnteresseerd in hoe zonneparken en windmolens gefabriceerd worden. En ik vind het transport van energie erg boeiend. Hoe komt energie in appartementen en huizen terecht?’

ERVAREN TECHNICI

Kisomi is al een gediplomeerd technicus. Hij studeerde werktuigbouwkunde in Iran. Daarna werkte hij als uitvoerder en projectmanager. Waarom volgt hij dan een associate degree-opleiding? ‘Om een goede baan te vinden in Nederland heb je Nederlandse papieren nodig. Of je hebt werkervaring nodig die je in Nederland hebt opgedaan’, zegt hij. ‘Via dit traject kan ik in twee en een half jaar een Nederlands diploma halen en gemakkelijk een baan vinden.’

Ook andere deelnemers hebben een technische achtergrond. Raja Awel, een dame afkomstig uit Syrië, is ook werktuigbouwkundige. ‘Ik heb ruim twintig jaar ervaring met technisch werk. Ik was docent op een instituut in Syrië. Nu hoop ik hier een rol in de techniek te vervullen.’ Ook Awel haar ogen zijn gericht op duurzaamheid. ‘Het lijkt me heel mooi om in de duurzame energiesector te werken. De hele wereld gaat over op hernieuwbare energie, ik wil onderdeel zijn van die ontwikkeling.’

STATUSHOUDERS VOOR TEKORTSECTOREN

Zowel Kisomi als Awel kwamen in aanraking met het traject via UAF. Deze stichting helpt vluchtelingen met het vinden van een opleiding en werk op hun eigen niveau. En dat is niet alleen van belang voor de statushouders. De technieksector kan deze ervaren krachten goed gebruiken. Onderzoek bevestigt keer op keer dat goedgeschoold technisch personeel niet voor het oprapen ligt.

Ben je op zoek naar technisch talent? En wil je meer weten over het traject voor statushouders? Neem contact op met Mieke de Vries (mieke.devries@han.nl)