be473086-0cf1-11ee-9d0d-02565807075b man en vrouw bezig met energiepanelen

Je bent als statushouder in Nederland terechtgekomen. Je barst van het talent, maar je diploma’s zijn hier ongeldig. Wat doe je dan? Met een speciaal leerwerktraject geeft de HAN statushouders de kans om hun kwaliteiten voor de energietransitie in te zetten. “Het is een win-winsituatie.”

Badr Ali (31) studeerde Geologie aan de Universiteit van Damascus toen hij eind 2015 Syrië ontvluchtte. Via Irak, waar hij als operator in de gas- en olie-industrie werkte, kwam Badr in 2017 als statushouder in Nederland terecht. Met een heel nieuw leven voor zich. Maar ook: zonder geldige diploma’s. Toen zijn begeleider van Vluchtelingenwerk hem vertelde over een speciaal leerwerktraject voor statushouders, twijfelde hij geen moment. Want bij de pakken neer gaan zitten? Dat zit niet in Badr’s aard.

Het leerwerktraject

Het leerwerktraject van 2,5 jaar is een initiatief van HAN Talencentrum, Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF en het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise (SEECE). Het traject leidt een kleine groep geschikte statushouders toe naar een baan in de energietransitie. In het voorbereidende halfjaar krijgen ze fulltime les in Nederlands en Engels op het HAN Talencentrum. Bovendien wordt hun wis- en natuurkundekennis bijgespijkerd. Allemaal als voorbereiding op een 2-jarige Associate Degree-opleiding in Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde of Gebouwgebonden Installatietechniek. Daarbij krijgen ze één dag per week les en werken ze 4 dagen in de energiebranche.

Groot potentieel

Mieke de Vries is vanuit SEECE projectleider van het leerwerktraject en begeleider van Badr. “De energietransitie vraagt enorm veel menskracht. We zoeken altijd mensen die zich willen (om)scholen tot hooggekwalificeerde engineers. Samen met het HAN Talencentrum en UAF hebben we daarom naar de statushouders gekeken. Die groep wordt vaak over het hoofd gezien, maar kan juist heel belangrijk zijn in de energietransitie. Er zitten mensen tussen met groot potentieel. Zoals Badr, die al ervaring had als operator en hier dus zeker de brains voor heeft.”

286304 Vrouw voor energiepanelen

Aanpoten en je netwerk inzetten

Het bleek flink aanpoten voor Badr. “Het voortraject vond ik erg zwaar. De 1e 3 maanden krijg je iedere dag supergeconcentreerd Nederlandse les. Wel een goeie manier, want al snel sprak ik de taal op B2-niveau. Naast Engels kregen we wis- en natuurkunde, maar ook communicatie, studievaardigheden en sollicitatielessen. Ik heb geleerd hoe je een goed cv opstelt, je netwerk slim inzet en een baan zoekt. Die baan vond ik al bij mijn 2e poging. Gewoon via een vriend van de voetbalclub.”

“Geweldig hoe Badr dat voor elkaar gekregen heeft,” zegt Mieke enthousiast. “Al wijkt het een beetje af van hoe het normaal loopt. Doorgaans gaan we samen met iemand op onderzoek uit. We kijken hoe de Nederlandse arbeidsmarkt in elkaar steekt, hoe je jezelf presenteert, en brengen de statushouders via SEECE in contact met partijen uit ons energienetwerk. Het is mooi om te zien hoezeer bedrijven daarvoor openstaan.”

Bij de HAN geloven we in een leven lang leren, en wij begeleiden de statushouders daarbij. We zien enorm veel doorzettingsvermogen, gedrevenheid en loyaliteit.

‘Probeer maar te investeren in mij!’

Inmiddels werkt Badr 3 dagen per week als junior engineer bij een bedrijf in zonnepanelen. “Ik zei tijdens mijn sollicitatie: ik ben hier nieuw, ik leer de taal nog, maar probeer maar eens te investeren in mij. Nou, dat heeft mijn werkgever gedaan! Hij leert me alles over het werk. Ik word betrokken bij lopende projecten en krijg daarbij veel vertrouwen. Ik inspecteer de daken, meet alles op en maak een plan voor het aanleggen van de panelen. Vervolgens krijg ik feedback op mijn werk. Zo leer ik telkens weer iets nieuws.”

Direct toepasbaar

Dat leren gaat ook verder aan de HAN. Iedere donderdag volgt Badr de Associate degree-opleiding Elektrotechniek. “Ik zit nu in het 1jaar. We krijgen veel theorie, naast lessen in professional skills. Hoe maak je een rapportage? Hoe communiceer je met collega’s? Hoe kun je je werk beter doen? Allemaal nuttige dingen die ik nu al kan toepassen. Voor volgend jaar heeft de opleiding nog meer verdieping in petto. Wat ik na die 2 jaar ga doen, weet ik nog niet. Ik wil me nu concentreren op mijn werk en opleiding, want ik heb het erg naar mijn zin.”

bdd0d10c-0cf1-11ee-a27a-02565807075b man bezig met energiepanelen

Een leven lang leren

Badr heeft volop keuzemogelijkheden, zegt Mieke. “Na 2 jaar heeft iemand een Associate degree op zak. Dan kun je gaan voor een bachelor; maar je kunt ook doorwerken en cursussen volgen die dankzij die Associate degree toegankelijk zijn. Bij de HAN geloven we in een leven lang leren en ontwikkelen, en wij begeleiden de statushouders daar graag bij. De drang om het hier te maken is bij hen enorm. We zien enorm veel doorzettingsvermogen, gedrevenheid en loyaliteit. Werkgevers staan vaak versteld hoe goed de statushouders Nederlands spreken.”

Maatschappelijk belang

Daarmee heeft het traject volgens Mieke nog een extra functie. Ook maatschappelijk is dit een belangrijk initiatief. Het laat zien hoe gebaat Nederland is bij een diverse samenleving, mits je het sámen doet. Hoe meer je ziet dat statushouders echt een steentje bijdragen aan de maatschappij en de energietransitie, hoe normaler het wordt. Daarmee verdwijnen hopelijk ook wat vooroordelen. Het is gewoon echt een win-winsituatie.”

Meer inspirerende verhalen

Leven Lang Ontwikkelen

Hoe maak je de stap naar een totaal andere branche? Ronald en Annemie komen uit de evenementenbranche en besloten om zich te laten omscholen. In deze podcast vertellen ze hoe het is om deze overstap te maken.

296024 Podcast logo in witte tekst en rode achtergrond.

Leerwerktrajecten

SEECE (het expertisecentrum voor duurzame energie), HAN Talencentrum en het UAF startten een hbo-leerwerktraject voor technici met een vluchtelingenachtergrond.

137778 Groepsfoto startbijeenkomst Ad-opleiding Elektrotechniek voor studenten met vluchtelingenachtergrond. Samenwerking HAN SEECE UAF