9 maart 2020 Leerlingen proeven aan Elektrotechniek tijdens mini-masterclass

f6cedb04-0cf4-11ee-a0f8-02565807075b SEECE, Fablab, Lucas Nülle, Fruytier, mini-conferentie

Leerlingen uit de bovenbouw havo van de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap uit Apeldoorn bezochten de Academie Engineering en Automotive. Ze werden flink aan het werk gezet.

De elf scholieren, die bij Fruytier de stream International Science College volgen, hebben een speciale belangstelling voor NG- en NT-vakken. Op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) haalden zij hun hart op. De leerlingen kregen een workshop 3D-printen en lasersnijden in het Fablab Arnhem aangeboden én een pittige mini-masterclass met de elektrokoffers van het Lucas Nülle-programma.

FABLAB

In het FabLab kregen de leerlingen eerst een uitleg over 3D-printen en lasersnijden, gevolgd door een rondleiding in het FabLab. Na de uitleg en de rondleiding in het lab konden de Apeldoornse gasten zelf aan de slag met het ontwerpen van een sleutelhanger en deze zelf met een lasersnijder uitsnijden.

FabLab Arnhem bestaat in juli 10 jaar en is al die tijd gehuisvest bij de HAN. Bezoekers kunnen er concepten omzetten in echte producten. Met de verschillende machines en de meest uiteenlopende materialen is bijna elk idee te realiseren. In 2D én in 3D. Ook studenten van andere hogescholen, zoals van ArtEZ, zijn hier welkom en zij maken graag gebruik van deze faciliteiten.

ELEKTROKOFFERS

De leerlingen uit Apeldoorn gingen ook aan de slag met elektrokoffers. Een elektrokoffer is een practicumset die door het Duitse bedrijf Lucas Nülle voor onderwijsdoelen werd ontwikkeld. Gebruikers krijgen theoretische stof digitaal aangeboden, met tekst, voorbeelden, korte opdrachtjes en (interactieve) illustraties. Na de theorie wordt het geleerde meteen in de praktijk gebracht. Jelle Ellemans, die de workshop begeleidt, zegt hierover: 'Dit is veel gemakkelijker leren dan wanneer scholieren een boek voor hun neus krijgen.'

De onderwerpen die met de elektrokoffers behandeld worden, variëren van (elektro)magnetisme tot roterende machines. Bij de HAN worden de koffers meestal gebruikt ter voorbereiding op de opleiding Elektrotechniek. Gebruikers krijgen kennis over het ontstaan en de invloed van magnetisme, de werking van simpele netwerken, hoe ze stromen en spanningen over componenten kunnen berekenen en wat het verschil is tussen wisselstroom en gelijkstroom. Jelle Ellemans: 'Dit reikt wat verder dan de stof die op havo en vwo wordt aangeboden. Leerlingen die hiermee hebben gewerkt, zijn daarom beter voorbereid op de hbo-opleiding Elektrotechniek.'

SAMENWERKING

Het programma werd in opdracht van HAN TechniekVoorlichting uitgevoerd door Innovatie In Mobiliteit en Energie (IIME) uit Doetinchem en het Energietalent-netwerk van de HAN.