30 oktober 2014 B&W enthousiast over SEECE-projecten

Afbeelding-SEECE-2021

Burgemeester Herman Kaiser en wethouders van de Gemeente Arnhem bezochten dinsdag 28 oktober het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise (SEECE). De hoogwaardigheidsbekleders reageerden enthousiast op SEECE-onderwijsprojecten.

Herman Janssen, directeur van het Instituut Engineering van de HAN, en Leon Verhoeven, directeur van SEECE presenteerden een aantal resultaten en projecten van SEECE. Janssen merkte op dat het aantal techniekstudenten fors is toegenomen, na de oprichting van SEECE. Het centre of expertise startte een aantal projecten die het tekort aan technici in de energiebranche moeten oplossen.

Werken en Leren met Energie

Een van die projecten is Werken en Leren met Energie, een deeltijdtraject voor talentvolle aspirant-technici die in de energiebranche willen werken maar niet de juiste vooropleiding hebben. Zij worden in dienst genomen bij een energiegerelateerd bedrijf en volgen tegelijkertijd een opleiding Elektrotechniek of Werktuigbouwkunde op de HAN. “Dit traject is ook geschikt voor mensen met een beperking en daardoor interessant voor de gemeente”, merkte Verhoeven op. “Dit project sluit aan bij de participatiesamenleving.”

HAN SOLARBOAT

Ook de HAN Solarboat werd besproken, de zonaangedreven raceboot van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Deze eindigde op de tweede plaats, tijdens een internationale race in Monaco die in juli plaatsvond. Verhoeven nodigde de B&W uit om zich te binden aan dit project.

IDEE

Ter afsluiting werden de burgemeester en wethouders meegenomen naar het Innovatielab Duurzame Elektrische Energie (IDEE). Daar werken studenten aan – met name – bedrijfsopdrachten. Burgemeester Kaiser informeerde bij een student naar een poster van de SkyWindturbine op de muur. De HAN werkt samen met productontwikelingsbedrijf Qconcepts aan een zwevende windturbine die op grote hoogte energie opwekt.