Van mbo naar hbo Mbo-Bouwkunde ideale opstap naar hbo-Bouwkunde

281716 Wesley Seewalt achter de maquette. Foto gemaakt door fotograaf Erik van 't Hullenaar van Tech Gelderland.

Is studeren en werken een goede combinatie? Voor Wesley Sewalt wel. Zijn werk bij Koper-Maassen Architecten levert hem kennis en ervaring op, die in zijn studie hbo-Bouwkunde goed van pas komen. "Ik houd me bezig met CAD-tekenen en maak 3D-impressies voor opdrachtgevers."

"Van mijn hobby mijn werk maken. Dat wilde ik," opent Wesley Sewalt. ‘Mijn hobby? ICT. Logisch dus dat ik koos voor hbo-ICT. Al gauw bleek mijn keuze fout. Het was veel programmeerwerk. Niet mijn ding." Hij stapt daarom binnen een half jaar over naar de ICT-opleiding bij mbo-instelling Rijn IJssel. "Bewust een stapje lager en meer praktijkgericht. Lekker sleutelen aan computers. Tenminste dat dacht ik. Het bleef voor mij echter te weinig tastbaar, dus ben ik ook daarmee gestopt."

Bouwkunde voelde vanaf dag één vertrouwd. Mijn zelfvertrouwen en mijn cijfers stegen. Samen met 2 klasgenoten doorliep ik een ‘excellentieprogramma’

Brede opleiding

Wat te doen? Uit de studiekeuzehulp bij Rijn IJssel komt bouwkunde als meest passende vervolgstap. "Verrassend en toch ook weer niet, want bouwen met lego en tekenen waren mijn favoriete bezigheden als kind," zegt Wesley Sewalt. "Bouwkunde was vanaf dag één vertrouwd. Mijn zelfvertrouwen en mijn cijfers stegen. Samen met 2 klasgenoten doorliep ik een ‘excellentieprogramma’ van Rijn IJssel in samenwerking met de HAN." In 2019 studeert hij cum laude af.

Kennis met praktijk

Wesley Sewalt volgt bij Rijn IJssel de opleiding Middenkaderfunctionaris Bouw, niveau 4. "Je wordt er opgeleid tot functies als werkvoorbereider en uitvoerder. Het is daardoor een brede opleiding waarbij je een dag per week kennis maakt met de praktijk. Zo heb ik getimmerd en gemetseld, maar ook CAD-tekenen geleerd. Belangrijk, want je ontdekt wat een vakman op de bouw doet en waar het soms mis kan gaan." Zijn examenstage van 10 weken loopt hij bij Koper-Maassen Architecten in Elst. Een kennismaking die hem een baan oplevert.

281718 Wesley Seewalt van Tech Gelderland gebogen over zijn maquette.
foto: Erik van 't Hullenaar

Ideale opstap

Zijn niveau 4-opleiding ziet Wesley Sewalt als een ideale opstap naar het hbo. ‘"Via een doorlopend leertraject van Rijn IJssel en HAN, met op de vrijdagochtend lessen mechanica en wiskunde, verdiende ik vrijstelling en ben ik toegelaten tot de verkorte opleiding hbo-Bouwkunde. Die duurt 3 in plaats van 4 jaar. Volgend studiejaar start ik in het 2e jaar, met de reguliere studenten. Ik moet wel nog een richting kiezen binnen bouwkunde.’

Voorsprong

Wesley weet nu al dat hij kiest voor Bouwtechniek. "Sinds mijn afstuderen bij Rijn IJssel werk ik op basis van een nul-uren contract bij Koper-Maassen Architecten. Lekker flexibel naast mijn studie. Ik kies voor Bouwtechniek, omdat het goed aansluit bij wat ik nu in mijn werk doe. Bij Koper-Maassen ben ik voornamelijk bezig met CAD-tekenen en het maken van 3D-impressies voor opdrachtgevers. Een soort van 3D-digitale lego. Bij Bouwtechniek leer je hoe constructies bouwtechnisch in elkaar zitten en waarom dat zo is. Ik merk nu al dat ik door mijn werkervaring een voorsprong heb op andere studenten."

Digitale toepassingen

"De combinatie werk en opleiding is prima te doen. Van Covid-19 heb ik niet echt hinder. Voor praktijklessen ga ik naar de opleiding en ik ontmoet collega’s bij Koper-Maassen voor overleg. Verder kan ik bijna alles vanuit huis doen voor zowel mijn studie als mijn werk." Wesleys ambitie: "Werken bij Koper-Maassen, want de match tussen studie, werk en mijn interesse is ideaal. En ook mijn ICT-hobby komt steeds meer van pas, want digitale toepassingen nemen alleen maar toe binnen de hele bouwsector."

Tekst: Tech Gelderland
Fotografie: Erik van 't Hullenaar