HAN VDO Studeren en corona: waarom jouw ontwikkeling niet stil hoeft te staan

twee vrouwennaast elkaar lachend

Studeren tijdens de coronacrisis, hoe gaat dat nou eigenlijk? Kort antwoord: het is voor jou heel goed mogelijk! Ondanks dat de uitdaging soms groot is, laten cursisten en opleiders van HAN VDO zien dat jouw persoonlijke ontwikkeling echt niet stil hoeft te staan.

Lees hieronder meer over hun ervaringen. De personen in dit artikel zijn apart van elkaar geïnterviewd.

Groot aanpassingsvermogen

“Ik ben verrast hoe snel de cursisten en de docenten de omslag maken naar online leren,” zegt opleider Dionne Schellekens van Verpleegkundige Gerontologie en Geriatrie. De nieuwe groep die deze periode is gestart, vindt het juist fijn om veel op afstand te werken. “Zo is het mogelijk om je eigen tijd beter in te delen”, merkt Dionne op.

Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 was het schakelen. Cindy Kikkert, cursist Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige (SPV) vertelt: “Geen fysieke lessen meer, dat was schakelen. De opleiding moest een manier gaan vinden om de lessen vorm te geven. Maar, dat leidde wél tot het tonen van meer initiatief, en dat is zeer leerzaam.”

Verhoogde efficiëntie

De beperkende maatregelen zorgen voor meer efficiëntie in het onderwijs. “Het kan heel efficiënt zijn omdat je online de les kan volgen. Met je medestudenten kan je online afstemmen. In Microsoft Teams is het lesmateriaal op te zoeken. Geen reistijd naar school, dat scheelt mij 2 uur reistijd per lesdag,” aldus cursist SPV Sandra Linders. In een moeilijke periode zijn dus ook positieve punten te melden.

Face-to-face

Studeren tijdens de coronacrisis is heel goed mogelijk bij HAN VDO. Het wegvallen van face-to-face contact is lastig. “Het is toch belangrijk om fysiek les te kunnen geven én te krijgen,” benadrukt opleider Dionne Schellekens. Ook Sandra Linders vertelt over de huidige gang van zaken: “Bijvoorbeeld geen gezamenlijke pauzes. Dat is wel een gemis. Communicatie vraagt wel om extra aandacht tussen studenten en docenten/ opleiding.” Zulke signalen zijn zeer waardevol voor de opleiders. HAN VDO vindt dat plezier en studeren hand-in-hand gaat, en daar wordt hard aan gewerkt.

Steeds mooier

Er zijn veel lessen geleerd het afgelopen jaar. In het begin was de puzzel complex, om binnen een mum van tijd te switchen naar online onderwijs. Nu ziet opleider Dionne Schellekens het “steeds mooier worden.” Haar inzet blijft onverminderd: “Samen met enthousiaste collega’s gaat het erg goed, filmpjes en interviews opnemen en voor de camera energie uitstralen.”

Zo zorgt HAN VDO ervoor dat jouw ontwikkeling niet stil hoeft te staan tijdens de coronacrisis.