master aan het hbo Starten met een master naast je baan

33921 Overlegen en samenwerken

Nienke (36) en Jade (24) werken in compleet verschillende branches. Beide besloten om naast hun werk een hbo master te starten. Maar hoe zwaar is dat? En wat voegt een master toe in hun werk?

Doordachte keuze

Je kiest niet zomaar voor een master. Zeker als je al een baan hebt, komen er heel wat overwegingen aan bod. Nienke: “Ik heb er wel zeker 2 of 3 jaar over nagedacht of ik echt een master wilde doen. Je moet er goed bij stilstaan, want een master vraagt zeker concessies.”

Soms heb je de keuze wel snel gemaakt, maar is de timing niet goed. Jade: “Ik wilde de master Molecular Life Sciences heel graag doen, maar heb het 2 jaar uitgesteld door mijn werk. Ik had niet de juiste werkplek waarmee ik de studie kon combineren. Toen er een nieuwe baan op mijn pad kwam, kon ik ook met de master starten.”

Werk, privé en studie

De combinatie van werk en studie zet aan om in oplossingen te denken. Nienke: “Wij hebben bij de master Management en Innovatie elke maand 2 of 3 lesdagen achter elkaar. Ik vind het heel fijn dat ik één keer in de maand weg ben van mijn werk en volledig ondergedompeld wordt in een leeromgeving. Tijdens de lesdagen overnacht ik vaak op locatie omdat ik een lange reistijd heb. Dat creëert rust voor mezelf. Ik spreek dan ook vaak af met studenten. In een informele sfeer bespreek je waar je in je persoonlijke ontwikkeling mee bezig bent of waar je tegenaan loopt. Dat is heel waardevol.”

Eigen beroepspraktijk & ontwikkeling

Studenten krijgen eigen regie op hun ontwikkeling. Jade: “De master is erg gericht op professionaliteit en zelfontwikkeling. Dat was voor mij een belangrijk punt om voor deze master te kiezen.” Ze worden steeds uitgedaagd door vraagstukken uit de praktijk. Nienke: “Je bent in je werk bezig en alle opdrachten zijn ook direct aan de praktijk gekoppeld. Alles wat je leert tijdens je studie kan je direct de volgende dag in je werk meenemen.”

Ik vind het fantastisch omdat de master toch helemaal anders is dan je gewend bent van het schoolse. Er worden continue mensen uit het werkveld betrokken bij de master en dat brengt wel echt iets extra.

Toegepast onderzoek

Onderzoek vormt een essentieel onderdeel van je studie. Jade: “Bij ons ligt de focus op het zelf opstellen van een project. Je moet verantwoorden waarom je een project wil uitvoeren en wat het belang ervan is. Daarnaast ben je bewust bezig wat een onderzoek kost en wat er allemaal bij komt kijken. Je kan wel een leuk idee hebben, maar je moet het ook kunnen uitvoeren.”

Je ontwikkelt jezelf, maar werkt ook aan innovatie in het werkveld. Nienke: “Je gaat in de praktijk op zoek naar een probleem en vervolgens maak je daar je onderzoek van. Met je onderzoek geef je uiteindelijk ook echt iets terug aan het werkveld: nieuwe producten of ontwikkelingen die wetenschappelijk onderbouwd zijn.”

Toekomstperspectief

Een master biedt ook veel nieuwe kansen. Nienke: “Ik zie veel beweging bij studiegenoten ontstaan. De helft is bezig met het zoeken naar een nieuwe functie of heeft tijdens de studie al een nieuwe baan gevonden.” Ook Jade bevestigt: “Het voordeel van mijn master is dat ik heel veel kanten op kan: het bedrijfsleven ingaan of een promotietraject starten. Waar mijn schip gaat stranden, weet ik nog niet. Mocht je zelf twijfelen, ga het gewoon doen!”

Liever luisteren dan lezen? Dit is de podcast!