Foto van alumni Remco Ijkhout van master management en innovatie 2021

Wij zijn trots op onze alumni. Waar komen ze na hun opleiding terecht? En waarom hebben ze bepaalde beslissingen genomen? Deze week vertelt Remco wat zijn masteropleiding heeft opgeleverd op zowel professioneel als persoonlijk vlak.

Remco werkt als Innovatie- en Invoer manager bij het Defensie Gezondheidszorg Opleidings- en Trainingscentrum. Hij innoveert en verbetert proactief het medisch trainen van militairen. Remco: “Ik geef gevraagd en ongevraagd advies hoe we effectiever, realistischer en transparanter met data kunnen trainen. Mijn doel is dat militairen zo goed als mogelijk voorbereid zijn voor een eventuele militaire inzet. Waar dan ook ter wereld.”

Wikken en wegen

Na een aantal jaar werkervaring merkte Remco dat hij tegen een denkbeeldig plafond aanliep. “Ik voelde de innerlijke drive en passie om mezelf verder te ontwikkelen, maar ik liep ook tegen onzekerheden aan: kan ik dit wel? Is dit niet te moeilijk?”, vertelt Remco. Na veel wikken en wegen nam hij de stap om de master Management en Innovatie te volgen.

Ik wilde zelf heel graag vooruit, een verschil maken voor het werkveld en mezelf verder ontwikkelen. En ik wilde dat vooral doen in een omgeving met andere gemotiveerde professionals uit alle lagen van het werkveld.

Tijdens de master

Nieuwsgierigheid, verbazing, verbondenheid en dankbaarheid zijn voor Remco belangrijke ervaringen als hij vertelt over de masteropleiding. “Al die verschillende werkvelden binnen onze klas inspireerden mij enorm. Ook de docenten waren echt gepassioneerde professionals uit verschillende werkvelden. Hierdoor zag je elke bijeenkomst een soort kruisbestuiving ontstaan, wat een feest! Dat is voor mij ook de grootste kracht van de opleiding.”

Tijdens de master Management en Innovatie staan vragenstukken centraal als: hoe bereid je organisaties voor op de toekomst? En dat begint eerst en vooral bij jezelf. Remco legt uit: “Als je start met oog hebben voor wat er gebeurt tussen verschillende mensen en afdelingen, dan heb je een belangrijke stap gezet. Ik sta nu veel sterker in mijn schoenen als leider, innovator, coach en echtgenoot.”

De opleiding heeft mij veel vertrouwen en inzicht in mijzelf gebracht, maar ook in de organisatie waar ik werk. Ook mijn werkgever heeft veel profijt gehad van de kennis die ik tijdens de opleiding heb opgedaan.

Toekomstplannen

Na het behalen van zijn masterdiploma heeft hij stappen gemaakt in zijn carrière. “Ik mag nu innovaties aan gaan jagen in het mooiste domein van Defensie, namelijk binnen de geneeskundige dienst. Daarnaast heb ik stappen gemaakt in verantwoordelijkheid, werkruimte, flexibiliteit en salaris”, vertelt Remco. Hij is ondertussen ook een bedrijf begonnen met zijn broer. Momenteel blijft hij zichzelf dagelijks uitdagen in zijn werk. “Maar ik sluit niet uit dat ik nog een keer voor de klas wil staan om les te geven. Dat is nog steeds een grote droom van me. Misschien wel bij de Master Management en Innovatie!”

Ben je geïnspireerd geraakt door het verhaal van Remco? Lees meer over de opleiding of kom langs op een open avond!