Pijnconsulent Marjan Visser wint de alumniprijs 2019!

259992 Marjan Visser wint alumniprijs 2019 hanvdo

Marjan Visser is de winnares van de Alumniprijs 2019! Met haar verbeterplan over het inzetten van Virtual Reality (VR) bij patiënten met postoperatieve pijn, wist ze de bezoekers van Inspiration Day te overtuigen. Zij stemden massaal op de pijnconsulent als het beste verbeterplan voor de zorg.

“Een VR-bril geeft afleiding en kan zo de pijnprikkel deactiveren”, vertelde Marjan Visser van de Sint Maartenskliniek gisteren in haar 90 seconden pitch. “VR4Pain works on the brain”, eindigde ze haar betoog. Een knipoog naar het thema van Inspiration Day, het evenement speciaal voor verpleegkundigen had dit jaar als thema ‘het brein centraal’.

Positieve effecten gebruik VR

Het gebruik van Virtual Reality (VR) groeit wereldwijd in rap tempo. Ook binnen de gezondheidszorg. Bij de Sint Maartenskliniek zag pijnconsulent Marjan Visser kansen voor VR bij postoperatieve pijn. “Uit de literatuur blijkt dat er positieve effecten zijn van VR op chronische pijn, pijn bij brandwonden en bij verslavingsproblematiek. Over de effecten van VR op postoperatieve pijn is weinig literatuur beschikbaar. Om deze reden heb ik een onderzoek gedaan bij 30 patiënten die na een operatie aan de lumbale wervelkolom. Als patiënten na de operatie pijn hebben, duurt het soms even voordat de medicatie optimaal werkt. Om die tijd te helpen overbruggen, zetten we VR-brillen in.”

“Door het gebruik van de VR4Pain ervaren patiënten minder pijn en meer ontspanning,” gaat Marjan verder. “Naast de behandeling van postoperatieve pijn geeft de VR4Pain afleiding en kunnen patiënten zich beter ontspannen. Het bedienen van de VR-bril is vrij gemakkelijk en de patiënt heeft zelf de regie in handen met betrekking tot het gebruik. Dit maakt VR4Pain tot een laagdrempelig, eenvoudig in te zetten complementaire interventie in de postoperatieve fase.”

Prijzen voor winnares Marjan Visser

Marjan ontving als prijs het boek van Mindf*ck van Victor Mids, arts en illusionist die ook speelt met het brein, VVV-bonnen en een heuse wisselbeker. Volgend jaar mag zij deze beker weer tijdens de Inspiration Day overhandigen aan een nieuwe student met een fantastisch verbeterplan voor de zorg. Houd deze site in de gaten voor de nieuwe datum!

HAN VDO

Marloes van Sloten reikt Alumniprijs 2019 uit aan Marjan Visser

d4d5ef8c-0cf0-11ee-8b7d-02565807075b Marjan Visser wint alumniprijs 2019. Marloes rijkt prijs uit