Maatwerktraject systemisch werken  Op speurtocht in eigen huis tijdens online lesdag leertraject

meedere lego poppetjes op tafel

Ook tijdens coronatijd gaan scholingstrajecten op maat door. Zo startte onlangs het leertraject over systemisch werken in de praktijk bij een organisatie voor pleegzorg. Online, via Microsoft Teams,

De eerste lesdag van de groep pleegzorgbegeleiders startte online via Microsoft Teams. HAN VDO-trainer Alletta Spreeuw: “Voor de eerste online les was kennismaking belangrijk. Hiervoor had ik een enquête uitgezet met de vraag: ‘Welke invloeden droegen bij aan jouw keuze voor dit vak?’ Dit maakte het meteen inhoudelijk.”

Voor pleegzorgbegeleiders is het soms een zoektocht om de rol van pleegouders, kinderen en biologische ouders te plaatsen. Trainer Alletta Spreeuw vertelt: “Een kind dat opgroeit in een pleeggezin heeft te maken met minstens twee gezinssystemen. Dit maakt het ingewikkeld om alle perspectieven goed in beeld te houden. Systemisch werken helpt hierbij.”

De poppetjes hielpen om verschil tussen personen in het gezinssysteem zichtbaar te maken

In gesprek over systeemlagen

In de enquête, uitgezet via Microsoft Forms, gaven de pleegzorgbegeleiders aan wat van invloed was op de keuze voor deze functie. Denk aan de invloed van een juf op de basisschool, de rol van ouders of van de media. Alletta ging via Microsoft Teams in gesprek met de cursisten over deze invloeden. “Een keuze wordt beïnvloed door veel verschillende systeemlagen. Niet een ding heeft invloed, maar verschillende zaken.” Meteen een goede opening naar de stof, waar Alletta de verschillende beïnvloedende systeemlagen van het netwerk rondom een pleegkind in kaart brengt. “We keken twee video’s samen. Ik deelde mijn scherm via Microsoft Teams en we gingen plenair in gesprek. Hoewel dit prima werkte, zijn lessen volgen via beeldbellen vermoeiend. Ik wilde daarom na deze introductie vooral praktisch aan de slag.”

Het tweede deel van de ochtend gingen de pleegzorgbegeleiders aan de slag met een werkboek dat ze downloadden. Het werkboek, gemaakt in Microsoft Sway, bevatte visueel vormgegeven opdrachten gebaseerd op hun praktijk en de vragen die daar spelen. “De cursisten gingen uiteen in aparte kanalen in Microsoft Teams, waar ik ze regelmatig bezocht om de stof toe te lichten”, legt Alletta uit. “Het lastige was dat ik in een fysieke les, alle groepjes in de gaten kan houden. Nu spring je op een gegeven moment in en moet je even schakelen. Waar hebben ze het over? Waar zijn ze in het proces? Je moet op een andere manier inspelen op de situatie.

Speurtocht: op zoek naar spelletjes

In de middag vroeg Alletta aan alle cursisten om een spel uit hun kast te pakken. Een schaakspel, pionnen van ‘mens erger je niet’, het kwam allemaal op tafel. Alletta: “Iedereen ging op zoek in eigen huis. Een leuke speurtocht die voor speelse opstellingen zorgde. Ik had zelf een spel Quatro gebruikt, omdat je daarin kleine en grote figuren, ronde en vierkante hebt. Dat hielp om verschil tussen personen in het gezinssysteem zichtbaar te maken. Met verschillende opdrachten en handelingen veranderde de opstelling telkens. De cursisten konden hun beeld draaien of een foto maken om te laten zien hoe hun opstelling eruitzag. Nu hoefden ze niet alleen te kijken, maar konden ze zelf meteen oefenen en zien wat verandering van perspectief doet.”

meedere lego poppetjes op tafel

Door vertraging blijft de stof beter hangen

Alletta wel de meerwaarde van deze vorm van lesgeven. “Het vraagt creativiteit. Het werkboek ga ik zeker hergebruiken in andere leertrajecten, uiteraard toegespitst op de situatie en vragen daar”, vertelt Alletta. “Het ochtendprogramma was bij de start nog iets te lang plenair, een aantal cursisten vond het lastiger de concentratie vast te houden. Het is natuurlijk wennen om weer een hele dag les te hebben, zeker als je al een tijd geen les meer hebt gehad. En dan ook nog online, wat voor iedereen nieuw is. Het helpt dat door de vertraging van digitaal communiceren, de stof beter kan sudderen. Mensen focussen zich bewuster in afstandsonderwijs. De praktische opdrachten en het werkboek hielpen de stof te duiden, gaven de cursisten aan. Ze waren blij dat ze deze lesdag door was gegaan.”

Zoek je maatwerk?

Je kunt deze opleiding op je eigen locatie laten uitvoeren. Wij ontwikkelen ook samen met jou een leertraject op maat. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie via tel: 024 - 351 1083.