Lectorplezier Van een lector kun je veel plezier hebben

Grijs haar, grijs overhemd, donkere stropdas en jasje blauwgrijze achtergrond

Een lector verbindt de opleiding, praktijk en wetenschap. Tijdens je opleiding zorgt een lector voor mooie onderzoeksopdrachten. In je werk helpt een lector je beroep te verbeteren en je verder te ontwikkelen. Aart-Jan De Graaf, lector Meet- en Regeltechniek, vertelt wat hij jou te bieden heeft.

Wat is een lector? Vraag het een paar willekeurige studenten en de reacties variëren van een glazige blik tot een verbaasd: “Eh, dat weet ik eigenlijk niet. Ik ken het woord, maar wat zo iemand nou precies doet?” Tijd voor een kijkje in de keuken!

Wat doet een lector dan precies?

Een lector doet onderzoek aan een hogeschool, samen met onderzoekers, docenten en studenten. Hij of zij leidt een lectoraat , dat weer onderdeel is van een kenniscentrum. Zo'n lectoraat werkt met docent-onderzoekers en soms ook externe specialisten en studenten aan vragen van (regionale) bedrijven of organisaties. Het resultaat van onderzoek vertalen lectoren terug naar onderwijs en praktijk: het moet écht werken.

Een bakkie koffie met een lector

Lector Aart-Jan De Graaf werkt bij lectoraat Meet- en Regeltechniek. Waarom wilde hij lector worden? Hij grijnst jongensachtig vanachter zijn cappuccino: “Omdat ik erin ben geluisd, haha. Nee, even serieus. Het is een afwisselend, mooi vak. Soms is het wel heel erg druk. Je bent zelfstandig, alles is jouw probleem. Doordat je zelf een ondernemende houding hebt, kun je studenten iets bieden waaraan ze daadwerkelijk iets hebben. Je bent als lector een orkestrator, een verbinder. Eigenlijk ben je een grensfiguur: je staat vol in het bedrijfsleven, vol in het onderzoek, vol in het onderwijs.”

Wat levert het onderzoek studenten op?

Aart-Jan de Graaf vertelt enthousiast: “Ik vind het belangrijk om studenten te betrekken bij actuele thema’s als robotica in de zorg, digitalisering, energietransitie. Neem bijvoorbeeld de 2de-jaars studenten Industrieel Product Ontwerpen. Die ontwerpen een tankstation van de toekomst. Wat komt er allemaal kijken bij de komst van autonome voertuigen en nieuwe energielevering? Deze opdracht komt voort uit Nefusta, een onderzoeksproject met 5 partners. De studenten vinden het heel inspirerend om hiermee aan de slag te gaan.”

Waarom komen studenten een lector zelden tegen?

Lectoren zijn vaak op pad. Aart-Jan de Graaf legt uit: “Een lectoraat is een soort bedrijfje binnen de HAN. Geld voor praktijkgericht onderzoek komt voor 80 tot 90% van buiten de HAN. Daarom steek ik veel tijd in onderzoeksprojecten waarvoor je externe financiering of subsidies kunt regelen. Mensen denken vaak: als je een goed onderwerp hebt, dan ga je daarnaar onderzoek doen. Nou nee, zo werkt het niet. De waarde van onderzoek voor de markt, de praktijk, is heel belangrijk. Het feit dat externe partijen daarin geld willen steken, is ook een toets. Het toont aan dat ons onderzoek relevant is.”