Jong en eigenzinnig QING werkt samen met Academie Engineering en Automotive

leerwerkplaats QING, 3 mannen met plan

QING is een relatief jong eigenzinnig ingenieursbureau. Het bedrijf werkt nauw samen met de HAN Academie Engineering en Automotive. Businessmanager Bram de Vrught van QING vertelt over de samenwerking tussen de hogeschool en het jonge ingenieursbureau.

QING werkt aan innovatieve en duurzame oplossingen voor industriële automatisering, prototypebouw en digitalisering. Het bedrijf heeft een hoofdvestiging op Industriepark Kleefse Waard (IPKW) in Arnhem. Daar werken 25 tot 30 mensen aan diverse Research & Development-projecten als vernieuwende prototypes en het testen daarvan in het eigen lab. QING maakt graag gebruik van de kennis en kunde van studenten, voor een project van 20 weken, een stage of afstudeeropdracht.

ParQING en packaging

Bram de Vrugt, businessmanager bij QING, over de samenwerking met de Academie Engineering en Automotive: “Studenten zijn vaak heel onbevangen en komen daardoor met goede, originele ideeën. Hier laten we ons graag door inspireren. Een goed voorbeeld is het multidisciplinaire team van 2 studenten van Embedded Systems en 2 van Industrieel Product Ontwerpen. Zij zijn er in 20 weken tijd in geslaagd een werkend prototype te maken van een telefoonhouder die draadloos kan opladen. Een mooi resultaat. ‘ParQING’, hebben we het apparaat genoemd. Ik sluit niet uit dat dit ook daadwerkelijk in productie wordt genomen”.

Een ander voorbeeld is de stage van 5 studenten Werktuigbouwkunde bij QING. Zij bedachten een oplossing voor een specifieke vraag van een machinebouwer in de packaging industrie. De Vrught: ”De klant had zo’n vertrouwen in het prototype dat we hadden gebouwd, dat we de opdracht kregen om de echte machine daadwerkelijk te ontwikkelen en te bouwen. De testopstelling is nu klaar en de eindopstelling komt in zicht. Met name de foodpackaging- en logistieksector zijn constant in beweging. Daar willen we aan bijdragen door de marktpositie van onze opdrachtgevers te helpen verstevigen.”

Hard skill kennis en soft skill vaardigheden

Het is een flinke uitdaging voor het bedrijfsleven om de snelheid van de technische mogelijkheden bij te houden. Andersom is het voor een onderwijsinstelling als de HAN soms ook lastig. Daarom zijn medewerkers van QING actief betrokken bij de Academie Engineering en Automotive. Ze geven gastcolleges en informeren docenten tijdens bedrijfsbezoeken. Ook zijn ze betrokken bij de uitbouw van het Smart Production Centre.

“We willen een actieve rol spelen bij onderwijs en onderzoek,” zegt De Vrught. “Laten zien hoe wij werken, zodat docenten daarop kunnen bijsturen in hun lessen. De opleidingen bij de HAN richten zich veel op hard skills kennisopbouw, terwijl kennis steeds meer te maken heeft met soft skills. Dat laten we zien aan de hand van voorbeelden uit het bedrijf. We leggen uit hoe studenten kennis kunnen toepassen in de praktijk.”

Ondernemerscultuur met veel ruimte voor studenten

Bij QING heerst volgens De Vrught bewust een ondernemerscultuur waarin studenten veel ruimte krijgen: “We willen laten zien hoe ze de theorie die ze op school leren, hier in de praktijk kunnen brengen. Als je bij ons komt, ligt je pad niet vast. Je kunt zelf kiezen welke kant je op gaat, word je projectmanager of wil je technisch de diepte in? Zeg het maar. De samenwerking met de HAN is voor ons ook een goede manier om onszelf in de kijker te spelen bij mogelijke toekomstige medewerkers van QING.”

Door de samenwerking met de HAN wil De Vrught, die zelf ooit Automotive studeerde aan de HAN, het onderwijs flexibeler maken. “Het leuke van de HAN is dat ze bereid zijn te experimenteren en multidisciplinaire teams van diverse studierichtingen samenstellen. We krijgen ruimte en worden gehoord. Ze voeren uit wat wij voorstellen. Dat vind ik prettig en stoer van de HAN.”