De Steck De plek voor duurzame innovatie in Doetinchem

De Steck, Doetichem

Maandagochtend 10 uur. In het centrum van Doetinchem is het stil. Maar wie aan de Raadhuisstraat bij Innovatiecentrum De Steck naar binnen gaat, stapt een andere wereld in. Hier ontmoeten ondernemers, onderzoekers en studenten elkaar om te werken aan duurzame innovatie.

De Steck was voor de coronamaatregelen een bruisende broedplaats en zal na de maatregelen die plek in Doetinchem snel weer innemen. Frank Croes en Henk Janssen vertellen over dit bijzondere innovatiecentrum. Dit is niet zomaar een flexibele werkplek of verzamelgebouw. Iedereen die hier werkt, studeert of onderzoek doet, zoekt naar de technische mogelijkheden voor duurzame innovatie én naar partners om mee samen te werken.

In de Steck is iedereen bezig met circulaire economie

Henk is medeoprichter en gastheer van De Steck. Frank is docent en programmamanager Circulaire Economie bij de HAN. Frank Croes: “Alle bedrijvigheid die je hier ziet, al deze mensen zijn bezig met de transitie naar een circulaire economie. Het zijn start-ups, scale-ups en gevestigde bedrijven. En mbo-, hbo- en wo-studenten, waaronder onze studenten van de HAN-minor Circulaire Economie. Hier brengen we de HAN Smart Partnerships in praktijk.” Wie de minor Circulaire Economie volgt, levert een bijdrage aan een groot, meerjarig project dat is gestart in het innovatiecentrum. Frank: “Het project draait om technologische innovatie met het oog op de transitie naar een circulaire economie: hoe bouw je een duurzame woonwijk? Hoe kunnen de gemeenten investeren in een energietransitie binnen de eigen organisatie? Dat soort vragen.”

Zoeken naar quick wins voor energietransitie

De Steck wordt medegefinancierd door de Economic Board van de Achterhoek. Op dit moment wordt er met subsidie gewerkt aan een opdracht van de Achterhoekse Groene Energiemaatschappij  (AGEM). Die wil weten hoe gemeentes van elkaar kunnen leren en quick wins gebruiken om de energietransitie te versnellen. Student Bram Donderwinkel schuift aan en vertelt: “We gaan hiervoor de gemeente interviewen. We willen kijken wat ze al kunnen doen om duurzame stroom op te wekken. En wij gaan andere ideeën bedenken voor verduurzaming.” Bram studeert Commerciële Economie. Hij volgt deze multidisciplinaire minor samen met studenten van technische en economische studierichtingen: HAN Automotive bijvoorbeeld, maar ook Technische Bedrijfskunde van de Hogeschool van Amsterdam.

Energieneutrale houten torenflat

Een ander project dat vanuit De Steck vorm krijgt, is de ontwikkeling van een houten torenflat die in Doetinchem moet verrijzen. Frank Croes: “Ook hier brengen we veel partners samen: de gemeente voor vergunningen, een architectenbureau voor het ontwerp en drie technische universiteiten voor de technische infrastructuur. Mbo-studenten van het Zone College doen de gevelbeplanting en hbo-studenten zijn projectmanager.” Henk Janssen vertelt hoe hij, samen met Frank Croes, De Steck laat groeien. “Acht maatschappelijk betrokken ondernemers wilden een plek creëren waar multidisciplinair door ondernemers, onderwijs en overheid aan duurzame innovatie gewerkt wordt. Die droom kwam uit. En sindsdien vraag ik iedereen die hier binnenkomt naar zijn droom. Zo weet ik welke partijen ik aan elkaar kan koppelen.”

De Steck zit vol interessante ondernemers

Student Bram is intussen bij de koffieautomaat in gesprek geraakt met Jeroen Salemink, IT-ondernemer die ook in De Steck gevestigd is. Ook Jeroen profiteert van de gelegenheid die De Steck biedt om smart partnerships aan te gaan. Jeroen: “Mijn bedrijf Iconica Development bestaat nu 2 jaar. Dit is een ideale plek, omdat Henk het netwerk hierheen haalt. De Steck zit vol interessante ondernemers.” Iconica bouwt custom software en geeft consulting en training in meer dan 30 talen en frameworks. Inmiddels heeft Jeroen 9 medewerkers. Een echte scale-up dus. “We bieden ook een afstudeerplek en we hebben net iemand die bij ons is afgestudeerd in dienst genomen. Ook typisch een gevalletje slim samenwerken!”

Professionele omgeving voor studenten

Ook student Hidde Heijink doet nog graag een duit in het zakje: “Ik wil graag nog even iets zeggen over dat wij hier mogen zitten. Het is een hele professionele omgeving. Je zit tussen de zakenmensen waarmee je ideeën uitwisselt. Iedereen is gastvrij en neemt elkaar serieus. Theorie en praktijk komen hier echt samen." Innovatiecentrum De Steck is na 2 jaar al een bruisende broedplaats met tientallen ondernemers en onderwijsorganisaties die gebruik maken van het gebouw. Er zijn flexplekken, kantoorunits, leslokalen, een gemeenschappelijke ruimte, een plek voor lezingen en natuurlijk horeca. Deze voormalige gemeentebibliotheek stond 7 jaar leeg. Het gebouw is volledig energieneutraal gemaakt.