Beter toetsen Beter toetsen maakt je een beter leraar!

Docent legt uit tijdens groepsopdracht

De behoefte aan meer kennis over toetsen is groot bij de studenten. Dat merken de docenten van de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn (LGW). Leerlingen hebben ook het recht om goed getoetst te worden, vindt hoofddocent Nollie Bekkers. “Voor ons hoort bekwaamheid in toetsen gewoon bij het vak

De lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn leidt leraren op in deeltijd. Studenten zijn al zorgprofessionals of werken in het onderwijs. Ze hebben een mbo- of hbo-opleiding en werk- of stage-ervaring. Hoofddocent en voorzitter van de examencommissie is Nollie Bekkers . Nollie: “Onze studenten werken straks als leraar in het vmbo, het mbo, hbo of in de praktijk. Als opleider bij een ziekenhuis, verzorgingstehuis of in de thuiszorg. Ze kunnen en weten al heel veel maar als het over toetsing gaat, zijn er genoeg eyeopeners. Over de inhoud en techniek van toetsen. Maar ook het inzicht dat toetsen veel meer is dan alleen een meetmoment.”

Leerlingen hebben er recht op om fair getoetst te worden. Toetsing die niet klopt, kan grote gevolgen hebben in het vmbo en het mbo.

Studenten toetsen beter en halen BKE-certificaat

Jaren geleden al introduceerde de opleiding een onderwijseenheid Toetsen. Ook het huidige leerplan heeft leeruitkomsten over toetsing. Die zijn verplicht voor alle studenten aan de lerarenopleiding. Het resultaat: ze toetsen beter en halen ook het Basis Kwalificatie Examinering (BKE)-certificaat. Nollie Bekkers: “In het opleidingsprofiel van de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn hebben we 5 beroepstaken en kwaliteiten van de leraar vastgelegd. Een daarvan is het ontwerpen van onderwijs en toetsing, een ander is het begeleiden van leerprocessen. Die twee zijn niet apart van elkaar te zien: toetsen is onderdeel van het leerproces.”

Zorgen voor evenwichtige en faire toetsing

Bekkers: “Leerlingen hebben er recht op om fair getoetst te worden. Toetsing die niet klopt, kan grote gevolgen hebben in het vmbo en het mbo. Leerlingen moeten misschien een jaar over doen, zakken voor een vak of halen hun einddiploma niet. Het is een uitdaging om te komen tot een evenwichtig toets-programma. Hoe zorg je voor een goede verhouding tussen verschillende soorten toetsen, hoe ben je er zeker van dat je alle verschillende belangrijke aspecten toetst? En daarna: hoe zorg je dat leerlingen verder kunnen met de resultaten van de toetsing?”

Toetsen is onderdeel leerproces leerling

Studenten LGW leren op de juiste manier, geldig en divers te toetsen. Ze leren de resultaten van de toetsen te analyseren en evalueren en hun toetsen verder te ontwikkelen. “Aan het einde van de module nemen alle studenten deel aan een peer assessment. Ze lezen elkaars producten en geven elkaar feedback. Doen ze dit goed, dan hebben ze de BKE in the pocket en zijn ze gecertificeerd examinator. Dit is een prachtige aanvulling op het lerarendiploma, maar belangrijker nog: het maakt ze een betere leraar. Als je stevig op je netvlies hebt dat toetsen onderdeel is van leerproces zet je het anders - constructiever - in. Je gebruikt toetsing beter ten gunste van de leerling!”