Deeltijd- en duale studenten over 'hun' coronatijd Balanceren tussen gemak en gemis

Tamara Taekema loopt door gang dichtbij

Corona is een spelbreker, maar studeren gaat gewoon door. Studies worden opgestart, voortgezet en afgerond in deze, plotseling ontstane, online wereld. Soms is corona zelfs de aanleiding om te starten. Hoe is het om nu in deeltijd of duaal te studeren?

Volledig online: fijn?

Niels (25) leert zijn studiegenoten via het scherm van zijn laptop kennen. In september begon hij aan het 1e jaar van zijn Associate degree-opleiding Logistic Management. Na een aangepaste introductie met een klein aantal medestudenten, is de studie volledig online. Deze online colleges zijn strak geregeld. “Het verloopt technisch goed. Toen ik startte, was de HAN natuurlijk al even op weg met het omzetten naar online studeren. Er gaat geen tijd verloren door slechte verbindingen of het niet aan hebben staan van microfoons.” 

Bas (30), 2e-jaars masterstudent Neurorevalidatie en Innovatie, zag na de eerste 6 maanden zijn studie in maart volledig veranderen. Toch went het. “Het is achteraf gek hoe vlot de lessen online doorgingen en hoe dat de norm werd. Begin maart zat ik nog bij anderen in de klas op de hogeschool te werken. Inmiddels weet ik bijna niet beter dan dat we elkaar online ontmoeten."

Inmiddels weet ik bijna niet beter dan dat we elkaar online ontmoeten.

Sportkansen 

Online vanuit huis studeren scheelt natuurlijk reistijd. Als je wat verder van de HAN af woont, is dat een voordeel. Zo plant Bas in zijn uren ‘over’ extra voorbereiding of werkt hij alvast wat vooruit. Niels logt elke donderdag vanaf Doetinchem in op het netwerk en besteedt zijn vrijgekomen tijd ook nuttig. Niels: “Het scheelt niet alleen in het reizen, maar ook tussendoor. In de tijd waarop ik anders tussen de colleges door pauze heb, ga ik nu een uurtje sporten. Zo past het allemaal toch nog in een drukke agenda!” 

In de tijd waarop ik anders tussen de colleges door pauze heb, ga ik nu een uurtje sporten. Zo past het allemaal toch nog in een drukke agenda!

Meer toekomstperspectief

Er spelen in de door covid-19 veranderende maatschappij meer mensen met de gedachte om te gaan studeren. Waar de één omkomt in het werk, ziet de ander vanaf de eerste reeks maatregelen thuis de muren op zich afkomen.

Niels: “Ik ben na het stoppen van mijn studie Bedrijfskunde, jaren terug, het horecavak ingerold. Dat is nooit een bewuste keuze geweest. Het werk werd steeds meer, was leuk en de interesse om te studeren minder. Dat studeren kwam later wel een keer. Later bleek dit jaar. Ik speelde al langer met de gedachte. Het sluiten van de horeca gaf de bevestiging die ik nodig had. Als je nergens meer zeker van bent, is een studie en een diploma geen verkeerde investering.” 

Bas heeft het sinds corona drukker dan ooit. Zijn werk als fysiotherapeut vraagt een andere inzet dan voorheen. Hij werkt op de drukke momenten mee op de covid-19 afdeling van het ziekenhuis in Tilburg. Bas: “Het zijn heftige tijden om duaal te werken en studeren. Het leren zou er bijna bij inschieten, maar ik zet me extra schrap om geen achterstand op te lopen.”  

Als je nergens meer zeker van bent, is een studie en een diploma geen verkeerde investering.

Het nut van kletspraat

De HAN doet er alles aan om studenten hun doelen te laten bereiken, maar online studeren is natuurlijk niet hetzelfde als studeren in het oude normaal. 

Niels: “Als je in een klaslokaal zit, overleg je samen. Dat gaat veel makkelijker. Je bouwt individueel contact op en omdat je elkaar dan leert kennen, stel je sneller vragen. Het leren en voorbereiden kan echt goed en in mijn geval misschien zelfs beter online, maar je hebt elkaar als medestudenten ook nodig in het echte leven.” 

In Bas’ 2e studiejaar draait het om innoveren en zelf ontwikkelen. Brainstormen is lastig via schermen. Bas: “Live les krijgen voegt wat toe, vooral bij het creatief denken. Als iemand een idee deelt, haak je daar als je bij elkaar bent, sneller op aan. Je stelt vragen, inspireert de ander en je praat na de les daar nog eens over door omdat je toch bij elkaar bent.” 

Live les krijgen voegt wat toe, vooral bij het creatief denken. Als iemand een idee deelt, haak je daar als je bij elkaar bent, sneller op aan.

Het praatje nadien, het off topic gesprek bij de koffieautomaat en met elkaar in gesprek zonder eerst je hand op te hoeven steken. We missen het óók bij het studeren. Als straks online niet meer moet, maar mag? Dan is het tijd om de balans op te maken voor het deeltijd- en duale onderwijs van de toekomst.