Symposium Logopedie: Redzaamheid in de Buitenwereld

Afbeelding behorend bij symposium van Kentalis en Logopedie

De HAN opleiding logopedie en Koninklijke Kentalis Zorg en Onderwijs Nijmegen organiseren op vrijdagmiddag 24 mei 2024 een symposium.

Werk jij met kinderen of volwassenen met een communicatief probleem? Werk jij samen met je cliënt aan het verbeteren van de zelfredzaamheid in zijn omgeving? Deze middag staat “Redzaamheid in de Buitenwereld” centraal. Tijdens het symposium wordt dit onderwerp multidisciplinair besproken. Niet alleen door logopedisten, maar ook vanuit andere disciplines en ervaringsdeskundigen. De lezingen gaan over diverse onderwerpen, zoals een bepaalde behandelmethode of een materiaal en/of een werkwijze gericht op verschillende leeftijdsgroepen. Dit alles in het teken van impact hebben op en versterken van de zelfredzaamheid.

• Je verstevigt je kennis over hoe je de communicatie met jouw cliënt of leerling kunt verbeteren;
  • Je krijgt antwoord op de vraag hoe je nog beter kunt aansluiten bij de belevingswereld en behoeften van jouw cliënt of leerling;
  • Je wordt bijgepraat over de laatste actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten;
  • Je krijgt de mogelijkheden om ervaringen en kennis uit te wisselen tijdens de informatiemarkt.

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Nijmegen
Kapittelweg 33
Nijmegen

12.30 Inloop

13.00 Welkom en plenaire lezing

14:00 Materialenmarkt i.c.m. pauze

14.30 Workshop ronde 1

15.15 Materialenmarkt i.c.m. pauze

15.45 Workshop ronde 2

16.30 Einde

Plenaire lezing

Technologie in de zorg: een zaak van en voor gebruikers

Dr. Lilian Beijer, lector Digitale Transformatie in de Revalidatiezorg, Hogeschool Arnhem Nijmegen en Maartenskliniek

De inzet van technologie kan burgers met beperkingen ondersteunen bij het optimaal functioneren in het dagelijks leven. Dat zal in de toekomst steeds vaker nodig zijn gezien de knelpunten in de zorg. Het gebruik van Virtual Reality (VR) maakt bijvoorbeeld zelfstandige loopoefeningen in wisselende gesimuleerde omgevingen mogelijk zodat de therapie geïntensiveerd kan worden. Ook de inzet van sociale robots die mensen met beginnende dementie ondersteunen in hun dagstructuur, bijvoorbeeld door reminders voor medicatie-inname, kunnen waardevol zijn. Toch landen deze technologische toepassingen niet allemaal even makkelijk in de praktijk. In deze presentatie gaan we daarom in op de rol van zorggebruikers en zorgprofessionals in de keuze voor en implementatie van technologie

Workshop ronde 1

Keuze uit:

Workshopronde 2

Keuze uit:

Voor wie?

Dit symposium wordt georganiseerd voor:​

• studenten logopedie;
  • logopedisten;
  • linguïsten;
  • spraak-taalpathologen;
  • en andere geïnteresseerden.

De organisatie is in handen van de Hogeschool Arnhem Nijmegen en Koninklijke Kentalis, Zorg en Onderwijs in Nijmegen.

Kosten en aanmelding

Je kunt je tot 20 mei aanmelden. Deelname kost 15 euro. Schrijf je snel in, want vol is vol! Voor HAN-studenten en HAN-medewerkers is deelname gratis. Aanmelden kan via de knoppen bovenaan deze pagina.

Een paar dagen voor aanvang van het symposium ontvang je een mail met daarin een link om de keuze voor de workshops door te geven.

Accreditatie

Er wordt accreditatie aangevraagd bij de NVLF.