Systematische methodiek om doelgericht te beginnen met productinnovaties

Workshop Product Architecture Mapping

537741 Beeld van ingenieur die op computer werkt met Cadsoftware

Kleine en grote productinnovaties beginnen bij het besef dat verbeteringen nodig zijn aan de huidige producten van een bedrijf. Product Architecture Mapping (PAM) is een systematische methodiek om de zwakke punten in de huidige productarchitectuur te ontdekken en te specificeren.

Snelle info

Datum en tijd

Locatie
HAN Campus Arnhem
Ruitenberglaan 29
Arnhem

Deelname
€ 295 (partners nemen deel voor € 175)

Waarom Product Architecture Mapping (PAM)?

Doelgericht innoveren is lastig. Vaak worden doelen van productinnovatie niet zorgvuldig in kaart gebracht en worden de consequenties van productinnovaties niet tijdig onderkend. Een goede analyse methodiek is essentieel. PAM is zo'n methodiek.   Eerdere deelnemers van PAM workshops gaven het volgende aan:

  • “PAM begint met het analyseren van klantwaarde.  Het is een sterke methodologie dat helpt om klantwaarde te koppelen aan productontwikkelbeslissingen”. 
  • “PAM geeft focus. Het wordt duidelijk wat de richting moet zijn van productontwikkeling moet zijn en welke ontwikkelactiviteiten uitgevoerd moeten worden”.
  • “PAM zorgt voor een gedeelde verantwoordelijkheid voor productontwikkeling. Alle afdelingen participeren in het proces van PAM”.
  • “PAM is een systeembenadering.  Het is theoretisch gefundeerd, maar ook erg praktisch”.
  • “PAM leidt tot nieuwe inzichten. De visuele elementen van PAM zijn overtuigend en helpen om op nieuwe ideeën te komen”.

Wat is PAM?

Er is een parallel tussen PAM en de lean tool Value Stream Mapping (VSM) dat in vrijwel alle lean verbeterprojecten gebruikt wordt. VSM brengt de sterke en zwakke punten van een proces in kaart. PAM doet dit van de huidige productarchitectuur.  Inzicht vanuit PAM helpt bij het ontwikkelen van doelgerichte uitdagingen voor productontwikkeling.

In Product Architecture Mapping worden linken gemaakt tussen vier kernvariabelen: (i) de klantwaarde, (ii) de verschillende functies van en in het product, (iii) de componenten van het product en de processen die nodig zijn in de voortbrenging en (iv) de productvarianten waarin componenten en/of de processen gebruikt worden.  Bij het maken van die linken is het van belang om systematisch te werk te gaan. Deze systematiek helpt om tot verstandige keuzes te komen in productontwikkeling.

Over deze workshop

In de workshop wordt de systematiek van PAM besproken plus een aantal belangrijke onderliggende analyse tools. We zullen oefenen met een aantal van deze tools.  Deelnemers mogen hun eigen product meenemen als casus.  Hiervoor zal tevoren doorgegeven worden welke informatie meegenomen moet worden.

Over de trainer
 

Jannes Slomp

Jannes is HAN Lector World Class Performance. In onderzoek richt hij zich op vraagstukken rondom het ontwerp van productiesystemen (techniek & layout) en de planning en besturing van de goederenstroom. Daarnaast focus Jannes zich op het verbeteren van de organisatie en het life-cycle-gericht ontwikkelen van modulaire producten. Kernwoorden in zijn onderzoek? Lean Process Development, Quick Response Manufacturing (QRM), Smart Industry, Lean Product Development en Sustainability.   

add0ea84-0cf7-11ee-8bc2-02565807075b Portretfoto Jannes Slomp