Onderwijsconferentie Burgerschap en Tweede Wereldoorlog

Wat beogen we met lessen over de Tweede Wereldoorlog en specifiek over de Holocaust? Hoe verhouden deze historische onderwerpen zich tot burgerschapsvorming? Wat is het belang van multiperspectiviteit in het geven van lessen over deze onderwerpen?

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Nijmegen
Laan van Scheut 10
Nijmegen

Deelname

Onderzoek 'De Oorlog in de Klas'

Op donderdagmiddag 9 juni zullen we over deze vragen van gedachten wisselen tijdens een onderwijsconferentie in Nijmegen. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en het Nationaal Comité 4 en 5 mei nodigen u van harte uit voor deze conferentie, die verschillende malen is uitgesteld vanwege de pandemie.

Uit het onderzoek De Oorlog in de Klas van docentenopleider Marc van Berkel blijkt dat het thema Tweede Wereldoorlog onverminderd populair is onder leerlingen én docenten. Maar wat is – bijna 80 jaar na het einde van WO II – de toekomst van het onderwijs over ‘de oorlog’? De historische thema’s ‘Tweede Wereldoorlog’ en ‘Holocaust’ worden door steeds meer docenten gebruikt als casus ten behoeve van andere, generieke leerdoelen, bijvoorbeeld bij burgerschapsvorming. In het Nederlandse onderwijs is, anders gezegd, in toenemende mate sprake van ‘leren van de Holocaust’, in plaats van ‘leren over de Holocaust’.

Organisatie

De middag wordt georganiseerd door de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) in samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

Locatie en tijden

De conferentie vindt plaats bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, locatie Laan van Scheut 10, 6525 EM Nijmegen. De inloop is vanaf 15.30 uur, het programma start om 16.00 uur. Rond 18.00 uur wordt, tussen de werksessierondes, een avondmaaltijd aangeboden. De conferentie eindigt om 20.00 uur met een borrel.

Programma

Tijdens het plenaire programma zijn er twee keynote-sprekers: jurist en filosoof Tamar de Waal spreekt over het belang van mensenrechten als kern van de lessen over WO II en antropoloog en schrijver Sinan Çankaya spreekt over het belang van meerstemmigheid in onze herinnering aan WO II: een pleidooi tégen heldere verhalen, op basis van een essay dat hij schreef voor het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Daarna is er keuze uit zes interessante werksessies in twee rondes en er wordt een avondmaaltijd aangeboden. De dagvoorzitter is Cristan van Emden, hoofd onderzoek en educatie van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

Aanmelden

U kunt zich hier voor de conferentie aanmelden en tevens kiezen voor de twee werksessies die u wilt bijwonen. Onder 'Menu' op de Event website  vindt u alle gedetailleerde informatie over het programma, de tijden en de werksessies.
Deelname is gratis; alle deelnemers ontvangen een nascholingscertificaat.

Lerarenopleiding Geschiedenis

Bij de opleiding tot docent geschiedenis gaat het niet alleen om het leren van feiten, maar vooral om het interpreteren ervan. Je leert historische achtergronden en verschillende perspectieven meenemen in discussies en meningsvorming. Deze vaardigheden breng je graag op anderen over.

docent wijst naar beeldscherm