Samen werken aan sociale kwaliteit

Symposium Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen

376723 Stockfoto voor werkplaats sociaal domein Arnhem en Nijmegen

Hoe zorg je dat mensen in een kwetsbare positie volwaardig kunnen meedoen in de samenleving? De afgelopen jaren werkte de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen aan dit overkoepelende vraagstuk. Tijdens dit symposium blikken we terug en vooruit op thema's zoals armoede en sociale kwaliteit.

De werkplaats is een regionaal netwerk dat werkt aan 'Sociale kwaliteit in de sociale basis'. Dit betekent dat we ons inzetten voor de mogelijkheden voor eenieder om te participeren op een manier die bij die persoon past en hem/haar goed doet. En dat we kijken hoe inwoners, vrijwilligers, professionals en ervaringsdeskundigen in wijken en dorpen daar samen aan kunnen bijdragen.

Tijdens dit symposium op donderdag 14 april delen we onze kennis en ervaringen van de afgelopen jaren. We staan stil bij onze huidige initiatieven en we blikken vooruit naar de toekomst. Welke nieuwe onderwerpen of thema's zijn de komende jaren van belang?

1. 10:30

Ontvangst en registratie

We heten je welkom op het symposium. Om 11.00 start het programma.

2. 11:00

Opening en de Werkplaats in vogelvlucht

Lector Lisbeth Verharen opent het symposium en vertelt over het belang van de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen als regionaal netwerk. Wat betekent 'samen werken aan sociale kwaliteit in de sociale basis'? Hoe werken we daar gezamenlijk aan? En waarom is dat belangrijk?

3. 11:30

Keynote door Guido Walraven

Guido Walraven was vanaf maart 2005 lector Dynamiek van de Stad bij Inholland. Hij was een van de programmaleiders van de Werkplaats Sociaal Domein Zuid-Holland Zuid en een van de oprichters van het Platform lectoraten Stad en Wijk. Thema’s van onderzoek waren onder meer sociale inclusie, armoede en bestaanszekerheid, sociaal ondernemerschap en sociale innovatie. Ter gelegenheid van zijn pensioen in juli 2021 verscheen de bundel Werken aan een meer rechtvaardige stad. In deze lezing gaat Guido in op hoe je kunt bouwen aan sterke en vitale wijken vanuit samenwerking tussen formele en informele partijen.

4. 12:00

Panel: Partners van de werkplaats in gesprek

Partners van de Werkplaats gaan in gesprek over het centrale thema: 'Samen werken aan sociale kwaliteit in de sociale basis'. Stellingen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: De overheid moet zich meer met de sociale basis bemoeien of minder.

5. 12:30

Lunchpauze

Een pauze met lunch en de gelegenheid om netwerkpartners te ontmoeten.

6. 13:15

Proeverij, ronde 1

Proef de projecten uit onze leerateliers. Leer bijvoorbeeld meer over het sociale kwaliteit voor jongeren, de werkwijze ontmoetingen voor het doorbreken van armoede en meer.  De keuze in proeverijen vind je iets verder op deze pagina.

7. 14:15

Proeverij, ronde 2

Proef de projecten uit onze leerateliers. Leer bijvoorbeeld meer over jonge mantelzorgers, betekenisvolle plekken in de wijk, de sociale kant van duurzaamheid en meer.  De keuze in proeverijen vind je iets verder op deze pagina.

8. 15:15

Talkshow: De toekomst

Welke thema's en projecten moet de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen koesteren en welke nieuwe accenten kunnen we leggen? Laat je inspireren en denk met ons mee!

9. 16:00

Netwerkborrel

Tot 17.00u organiseren we een borrel. Pak je kans om je netwerk uit te breiden!

Voor wie?

Het symposium is interessant voor alle medewerkers en studenten van de partners van de Werkplaats en partijen die overwegen om aan te haken. Denk bijvoorbeeld aan beleidsambtenaren, bestuurders/ managers, professionals, vrijwilligers, ervaringsdeskundigen, burgerinitiatieven, studenten, docenten en onderzoekers.

376721 Stockfoto voor de werkplaats sociaal domein Arnhem en Nijmegen

Accreditatie

Voor het symposium van de Werkplaast Sociaal Domein Arhem Nijmegen zijn er accreditatiepunten aangevraagd bij Registerplein. Er zijn 4.5 punt toegekend.

Overzicht proeverijen

Aanmelden en locatie

Deelname aan dit symposium is gratis. Meld je aan via het aanmeldformulier. De locatie is Fort Lent aan de Bemmelsedijk 4 in Lent bij Nijmegen.

Partners Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen

Naast de gemeenten Nijmegen, Arnhem, Overbetuwe, Heumen, Venlo, De Liemers (Zevenaar, Duiven, Westervoort), Lingewaard en Land van Cuijk zijn de volgende partijen een vaste partner van de werkplaats:

Aan de leerateliers nemen nog veel meer organisaties deel.

Contact

De organisatie van het symposium wordt gedaan door de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen. Wil je meer weten over ons of heb je een vraag over het symposium? Neem dan contact met ons op door een mail te sturen naar communicatie.amm@han.nl

Snelle info

Datum en tijd