Blijven werken met psychische klachten

Je vraagt je als werkgever af hoe medewerkers die last hebben van psychische klachten aan het werk kunnen blijven. Dit is misschien vanuit economisch oogpunt, om ziekteverzuim en hoge kosten hiervan te voorkomen. Maar ook vanuit maatschappelijk oogpunt, om als werkgever optimaal gebruik te maken van de talenten en vermogens op de arbeidsmarkt.

lectoraat arbeidsdeskundigheid samen praten project suzanne van hees

Psychische klachten komen bij één op de 5 werkenden voor, dat is dus bij 20% van je team. Toch blijft het voor werkgevers vaak lastig om deze medewerkers aan het werk te houden, terwijl je juist bij medewerkers met ‘milde’ psychische klachten invloed kunt hebben als werkgever. Hierover gaat deze handreiking.

Voor wie

Onderstaande informatie met handvatten is bedoeld voor leidinggevenden en voor Arbo- en HRM-professionals.

Voor leidinggevenden: Omdat jij als leidinggevende vaak het eerste aanspreekpunt bent van medewerkers, staan hieronder handvatten voor jou. De praktische tips gaan over het ondersteunen van medewerkers met veelvoorkomende psychische problemen, zoals depressie, angst en stress-gerelateerde problematiek, om uitval te voorkomen.

Arbo- en HRM-professionals: Omdat je als professional deze informatie kunt gebruiken om leidinggevenden in jouw organisatie te versterken in preventie van psychisch verzuim. De handvatten zijn opgesteld met een arbeidsdeskundige bril op: wat is passend werk en wat kan de werkomgeving doen om ondanks psychische klachten aan het werk te blijven.

Bekijk ook de visuele samenvatting van de presentatie Blijven werken met psychische klachten (tekening door Frank Los).

226422 null

Volg de training

We hebben een post-hbo training ontwikkeld om Arbo-professionals en HRM-professionals op te leiden de handreiking succesvol bij organisaties in te voeren. Hierin leren deze professionals hoe ze de handelingsbekwaamheid van leidinggevenden vergroten met coachende gesprekken.

Heb je interesse als Arbo- of HR professional? Neem dan contact op met Etty Wielenga en Angelique Slotboom; deeltijd.bedrijfskundehr@han.nl. Of meld je direct aan via Training Psychisch Verzuim Voorkomen.

Handreiking 

5 handvatten om je medewerker met psychische klachten te ondersteunen

De onderstaande handvatten helpen je om na te denken: heb ik hier invloed op, wat kan ik doen en hoe communiceer ik hierover met mijn medewerker, team en organisatie? Dit vraagt om een aanpak op maat, want elke situatie is anders. Kijk wat jouw aanpak kan zijn.

De vijf handvatten in deze handreiking

1. Signaleer op tijd

Zie je dat het gedrag verandert bij je medewerker? 1. Herken de signalen: lichamelijk (hoofdpijn, vermoeidheid), psychisch of veranderend gedrag (minder sociaal, minder productief). 2. Laat zien dat je er bent.

lectoraat arbeidsdeskundigheid dreigend verzuim project suzanne van hees

2. Praat samen over de invloed op het werk

Zie je dat je medewerker ergens mee worstelt? Ben je zichtbaar? Wat kun je doen? 1. Maak ruimte voor een gesprek. 2. Door te luisteren en begrip te tonen bied je al steun. 3. Deze gesprekken kunnen moeilijk zijn. Bereid je goed voor.

lectoraat arbeidsdeskundigheid samen praten project suzanne van hees

3. Stimuleer eigen regie van medewerker

1. Bied ruimte en coach je medewerker om zelf oplossingen te zoeken. 2. Faciliteer medewerker in het vinden van mogelijkheden.

lectoraat arbeidsdeskundigheid eigen regie project suzanne van hees

4. Zoek samen naar werkaanpassingen

1. Vraag wat medewerker wél kan en hiervoor nodig heeft. 2. Zet ook in op korte termijn acties. 3. Maak heldere werkafspraken en evalueer ze.

lectoraat arbeidsdeskundigheid werk aanpassen project suzanne van hees

5. Schakel hulp in bij dreigend verzuim

1. Blijf in contact met medewerker, ook bij verminderde aanwezigheid. 2. Wacht niet af en schakel hulp in van een Arbo professional.

lectoraat arbeidsdeskundigheid signaleren project suzanne van hees

Werken aan preventie: Tips voor leidinggevenden voor goede arbeidsverhoudingen

Ken je medewerker voordat er iets aan de hand is

Ken de 5 basisingrediënten voor een goede arbeidsverhouding.

twee vrouwen in gesprek

Versterk je team en organisatie

Ken de 5 basisingrediënten voor een mentaal gezonde zaak.

Groep mensen geeft high five

Interventies en diensten

Een overzicht van interventies voor leidinggevenden, medewerkers en arbo professionals.

groep mensen achter laptop informeel

De belangrijkste conclusies in beeld

Dit zijn psychische klachten

Wat kan de organisatie doen?

ict cmd studenten vrouwen op trap