Pilot Eduwallet: use case Master Human Capital Innovatie

In een tijd waarin flexibilisering, modulair onderwijs, arbeidsmarktrelevantie en Leven Lang Ontwikkelen centraal staan, winnen microcredentials en de Eduwallet snel aan belang. In dit project kennen we in de Eduwallet 1 microcredential toe voor 1 module binnen de master Human Capital Innovatie.
Opzet van het project
In deze gezamenlijke pilot van de HAN en Fontys onderzoeken we de mogelijkheden, kansen en beperkingen van certificeren met microcredentials en de Eduwallet. We onderzoeken in hoeverre digitale bewijzen van leeruitkomsten, microcredentials, kunnen bijdragen aan flexibeler onderwijs. En welke waarde microcredentials en de Eduwallet in de praktijk hebben voor studenten, docenten, werkveldcommissies en het werkveld.
We voeren deze pilot uit in de nieuwe master Human Capital Innovatie (HCI). We kennen een microcredential van 15 EC toe voor het afronden van 1 module in de master. Het gaat om de module De Arbeidsmarktstrateeg. De microcredential wordt direct opgenomen in de Eduwallet van de masterstudenten. Het is voor het eerst in Nederland dat twee hogescholen samen microcredentials uitgeven, die studenten vervolgens in één Eduwallet kunnen bewaren.
4 hoofdthema's
We onderzoeken de ervaringen van alle verschillende stakeholders en kijk daarbij naar 4 hoofdthema’s:
- Gebruik en gebruikerservaring;
- IT en veiligheid;
- Waarde voor onderwijs en arbeidsmarkt;
- Juridische en governance-aspecten.
Aanleiding: meer vraag naar flexibel onderwijs
Flexibel onderwijs wordt steeds belangrijker. Studenten en professionals willen leren in hun eigen tempo, modulair studeren en hun ontwikkeling kunnen delen met werkgevers. Microcredentials – digitale bewijzen van leeruitkomsten, zoals edubadges – zouden dat kunnen ondersteunen.
In de Eduwallet kunnen studenten hun microcredentials veilig opslaan en delen met bijvoorbeeld een werkgever, een andere opleiding of een examencommissie. Competenties kunnen zo specifieker zichtbaar worden gemaakt dan met alleen een diploma. In dit project onderzoeken we of de Eduwallet voor studenten, docenten en het werkveld meerwaarde oplevert.
Beoogde resultaten
Voor zowel werkgevers als studenten en docenten lijkt een actueler, vollediger en concreter beeld van iemands competenties op basis van microcredentials een zeer bruikbare aanvulling. Bijvoorbeeld bij werving en selectie, (door)ontwikkeling en ook in LLO en HR(D)-processen. Voor een werkgever geeft het de mogelijkheid om een sollicitant niet alleen te beoordelen op diens diploma('s), maar ook op basis van die microcredential voor bijvoorbeeld “Interventieontwikkelaar”. Voor de HAN en Fontys biedt het experimenteren en (leren) werken met microcredentials en de Eduwallet nieuwe mogelijkheden om flexibele, modulaire en gepersonaliseerde leerroutes te organiseren en zo ook beter samen te werken met andere onderwijsinstellingen.
Human Capital Innovations
De meeste mensen houden ervan nieuwe dingen te leren en zichzelf uit te dagen. Maar veel mensen leren liever met hun handen dan met hun hoofd. Ons lectoraat zoekt manieren om een leven lang ontwikkelen vanzelfsprekend te maken.

Slim - Smart Region
Digitale toepassingen worden steeds sneller ontwikkeld en technologie neemt een steeds belangrijkere plek in ons leven in. Deze digitale innovaties vragen om goede wendbaarheid van mensen, teams en organisaties. Met het samen leren innoveren, delen van kennis en het creëren van ontmoetingsplekken helpt onze focus Smart Region - Slim daarbij. Samen verleggen we grenzen met digitale technologie.
