Project rondom sociale infrastructuur

Betekenisvolle plekken in de wijk

e845cc30-0cec-11ee-bde2-02565807075b bijeenkomst wijkatelier lindenholt- ouderen aan tafel studente staand in het midden

Plekken spelen een belangrijke rol in het mogelijk maken van sociale interacties, zoals wijkcentra, horeca of parken. Het vergroten van sociale netwerken vormt een belangrijk speerpunt in het sociaal domein. Deze plekken worden hierin nog vaak als een gegeven gezien, maar zijn een bepalende factor.

Snelle info

HAN-Projectleider:

Michelle van der Tier

Status:

Subsidie-aanvraag in voorbereiding

Aanleiding van het project

Het belang van fysieke plekken voor het ontstaan van sociale interacties en gemeenschappen wordt onderschreven in het werk van Klinenberg (2002; 2018), vanuit het concept sociale infrastructuur. Sociale infrastructuur heeft betrekking op fysieke plekken en organisaties die bepalend zijn voor de manier waarop sociale verbindingen tot stand komen. Fysieke plekken zijn bijvoorbeeld wijkcentra, schoolpleinen, sportvelden of supermarkten. Vaak wordt sociale infrastructuur als een gegeven gezien, maar het werk van Klinenberg laat zien dat sociale infrastructuur een bepalende factor is voor sociale cohesie en dat sterke sociale netwerken op hun beurt weer van invloed zijn op bijvoorbeeld gezondheid, zoals een buurtbewoner vertelt tijdens een van de interviews: “Even kletsen tijdens mijn dagelijkse rondje, dat maakt mijn dag!”.

Doel van het project

Sociaal werkers zijn veelal nog niet gewend om bezig te zijn met sociale infrastructuur in een wijk. We willen middels uitgebreid participatief actieonderzoek een dialogische tool ontwikkelen om hier meer handen en voeten aan te geven. De eerste uitkomsten van ons onderzoek bieden nu al aanknopingspunten voor welzijnswerkers.

3 aanknopingspunten voor sociaal werkers

Resultaten

Uit het verkennend onderzoek blijken fysieke plekken van meerwaarde te zijn in het vormen en onderhouden van sociale interacties. Op fysieke plekken die mensen in het onderzoek noemden hadden zij betekenisvol contact en voelden zij verbinding met de plek vanwege verschillende persoonlijke en sociale redenen. Juist voor mensen in kwetsbare omstandigheden zijn deze plekken van belang, bijvoorbeeld om eenzaamheid tegen te gaan. Momenteel bereiden we samen met meerdere partners een subsidie aanvraag voor om het werken vanuit betekenisvolle plekken beter te integreren in het handelen van sociaal werkers.

Het verstevigen van de sociale infrastructuur in de wijk heeft een positief effect op het welbevinden en de sociale kwaliteit van bewoners."

Nieuws en publicaties

Coffee-corner als ontmoetingsplek

Een betrokken lunchroomeigenaar die zijn buurtgasten bij elkaar aan tafel zet. Een simpele ingreep met groot effect.

321414 Coffee.

De betekenis van sociale infrastructuur

Kan het begrip sociale infrastructuur ons verder kan helpen in het denken over plekken? Lees deze publicatie in 'Journal of Social Intervention'.

Twee jonge vrouwen praten, een met fiets

Contact over dit project

Meer weten over dit project? Neem contact op met Michelle van der Tier, senior onderzoeker aan de HAN:

E-mail: michelle.vandertier@han.nl

Lectoraat

Versterken van Sociale Kwaliteit

Rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en menswaardigheid zijn de centrale waarden van sociale kwaliteit. Het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit is gericht op sociale kwaliteit als middel om achterstellingen te doorbreken. Wij willen de kwaliteit van leven van mensen verbeteren.

Nijmegen mensen in winkelstraat met kerk op achtergrond