Project Health VR-simulatie traint studenten in herkennen laaggeletterdheid

man met vr bril kijkt omhoog

Laaggeletterdheid herkennen en benoemen: hoe dóe je dat? In acteurstrainingen kom je een eind. Maar VR-simulatie is zeker zo praktisch, want snel, effectief en prima toe te passen in diverse onderwijssituaties binnen alle vakgebieden. De tool is een vondst van de leergemeenschap Laaggeletterdheid.

Snelle info

Startdatum

1 januari 2019

Status

Aanvullend lesmateriaal in in ontwikkeling

Looptijd

2 jaar

Aanleiding van het project

1 op de 6 mensen in Nederland van 16 jaar en ouder heeft moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. De meesten van hen weten dit uitstekend te verbergen voor vrienden en collega’s, maar ook voor hulpverleners en zorgprofessionals. Ténzij die goed getraind zijn. En weten wat de signalen zijn.  

Doel

Doel was een multi-inzetbare trainingstool te ontwikkelen voor een brede groep studenten; een praktisch hulpmiddel waarmee ze leren hoe ze laaggeletterdheid herkennen en bespreekbaar maken. Daardoor kunnen ze later als professionals hun laaggeletterde collega, klant of patiënt effectief doorverwijzen. En indirect bijdragen aan het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen. 

VR-simulatie leerwerkgroep laaggeletterdheid
Foto van Joyce, een van de VR-karakters

Aanpak

Samen met een taalambassadeur, GGD Gelderland-Zuid en The Simulation Crew werkte leergemeenschap Laaggeletterdheid de VR-simulatie uit. Deze is gebaseerd op de kennis die de leergemeenschap de afgelopen jaren heeft opgedaan over laaggeletterdheid. Ook zijn ervaringen en gesprekstechnieken uit de acteurstraining Laaggeletterdheid verwerkt. 

Verwachtingen (beoogd resultaat)

Het idee is dat studenten op een laagdrempelige manier leren wat de do’s en don’ts zijn in gesprek met een laaggeletterde. Ze ervaren de trainingsvorm als aantrekkelijk, praktisch, leerzaam en veilig. Op basis van realtime feedback kunnen ze het gesprek met een virtuele cliënt of klant herhalen en verbeteren. Een groot verschil met een acteurstraining.

Leren Omgaan Met Laaggeletterdheid In VR

Team

Maria Verkampen

Kartrekker leergemeenschap Laaggeletterdheid, docent opleiding Pabo
laaggeletterdheid Maria Verkampen

Mariel Derksen

Kartrekker leergemeenschap Laaggeletterdheid, docent Logopedie
bijeenkomst matchmaking deelnemers

Clark Nowack

Docent-onderzoeker Innovatie in de Care en iXperium Health, kartrekker Leergemeenschap Technology for Health
Health, Clark Nowack portret

In contact komen met dit project?

ArtikelLesmodule laaggeletterdheid klaar voor gebruik

Een laagdrempelige manier om aan bewustwording te werken, dat is de VR-simulatie laaggeletterdheid. Docent-onderzoekers werkten aan een lesmodule die eenvoudig is in te passen bij elke opleiding van de HAN en daarbuiten. Deze is nu klaar voor gebruik.

236879 studenten met VR-bril op

ArtikelVR-simulatie om laaggeletterdheid te herkennen

Oefenen, oefenen, oefenen. Dat is het advies bij het leren herkennen en bespreekbaar maken van laaggeletterdheid. Vanaf nu kunnen studenten trainen via VR-simulatie. Leergemeenschap Laaggeletterdheid ontwikkelde de unieke tool en grijpt de Week van Lezen en Schrijven aan om hem te introduceren. “Alle opleidingen kunnen er hun voordeel mee doen.

VR-simulatie leergroep laaggeletterdheid

Blijf op de hoogteAbonneer op onze nieuwsbrief

Voor actuele en betrouwbare kennis rondom het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen, schrijf je in op onze nieuwsbrief om updates te ontvangen.

null

ZwaartepuntHealth

Mensen met een lage opleiding of inkomen leven 7 jaar korter en voelen zich meer dan 15 jaar minder gezond. In het zwaartepunt Health werken docenten, onderzoekers, studenten en professionals samen aan oplossingen om sociaal-economische gezondheidsverschillen te verkleinen.

Health vrouw man diversiteit focus zwaartepunt HAN