Ik ben docent

Is het thema ondernemen onvoldoende aanwezig in jouw onderwijs? HAN CvO ondersteunt je graag bij het implementeren ervan binnen jouw opleiding. 

Onze onderwijsprofessionals kijken samen met de vakspecialisten van jouw team naar het curriculum, de wensen, behoeften en mogelijkheden.

Postits op deur Einte en Saskia. Centre for creativity. Centrum voor ondernemerschap

Ondernemen in het onderwijs
 

Ben je docent?

  • En wil je het thema ondernemen integreren in je onderwijs? Of wil je lessen ondernemender maken? Wij helpen je graag.
  • En wil je studenten de realiteit van ondernemerschap in groepsverband laten ervaren? Wij helpen je de mogelijkheden verkennen van het opzetten van een Student Company binnen de HAN.
  • En wil je vanuit jouw rol en je veranderkracht in het onderwijs, studenten leren hoe ze vanuit passie waarde kunnen toevoegen gedurende hun werkzame leven? Volg dan de docententraining Leren innoveren vanuit Hoofd, Hart & Handen.
     

Leerlijn ondernemen

Wil jij ook dat jouw studenten als ondernemende professionals de HAN verlaten? Vind je dat het thema onvoldoende aan de orde komt in je lessen of in de gehele opleiding, neem contact met ons op. Wij denken graag met je mee hoe dit op een passende wijze geïmplementeerd kan worden in jouw onderwijs, voor jouw studenten.

Best practices Ondernemerschapsonderwijs

Lerarenopleiding Bedrijfs Economie - Leerroute Ondernemen voor 4e jaars

In het 4e jaar volgen studenten een leerroute Ondernemen waarin zij die skills leren waarmee zij leerlingen op hun (stage-)school, zowel inhoudelijk als procesmatig, kunnen begeleiden bij het schrijven van hun businessplan, dit vervolgens ook integraal kunnen beoordelen èn waarin zij leerlingen kunnen begeleiden bij het uitvoeren van hun bedrijf zoals de minionderneming. De studenten leren deze vaardigheden door het zelf uitvoeren van een ondernemend project op hun stageschool.

Sfeerbeeld klaslokaal lesgeven

Faculteit GGM - Ondernemen vast onderdeel in het curriculum

Faculteit GGM heeft de ambitie om de meest ondernemende faculteit van Nederland te worden. Om dit te realiseren werd de huidige mate van ondernemerschap door HAN CvO gemeten binnen instituten, zowel op niveau van management, docent als student. Vervolgens zijn een aantal interventies aan het MT van GGM gepresenteerd die met veel enthousiasme zijn ontvangen en uitgevoerd. Zo is ondernemen een vast onderdeel geworden van de P&O-cyclus van GGM. Bij de instituten IPS en ISS heeft het onderwijs een zeer ondernemend profiel gekregen. Dit alles draagt bij aan een ondernemender GGM.

ergotherapeut werkt met een jong meisje 

Learning & Development - Als ondernemende professional op praktijkstage

In het 2e jaar gaan studenten Opleidingskunde op praktijkstage, zij werken gedurende een aantal weken aan een onderwijsvraagstuk. Het tonen van persoonlijk ondernemerschap (lees: de wijze waarop zij zelf waarde creëren in hun eigen vakgebied) is hierbij van belang. Dit thema is verkend vanuit 4 vragen: (1) Wie ben ik als ondernemende professional?, (2) Wat zijn trends & ontwikkelingen op het terrein van leren (met koppeling naar trendwatchen binnen onderwijsland), (3) Hoe vertaal je deze trends naar persoonlijk onderwijskundig ondernemerschap (het matchen van het talent van de student en de trend die leeft) en (4) Wie & Wat neem ik mee als professional naar mijn stage? Elke les werd afgesloten met een zg. challenge, het resultaat hiervan was input voor de volgende les. En ook bewijslast voor het portfolio. De studenten zijn door het nemen van deze stappen dicht bij zichzelf gekomen om zelfbewust, ondernemend en vanuit hun eigen visie op leren met het vraagstuk aan de slag te kunnen.

Overlegen en samenwerken

Automotive - Doorlopende leerlijn Ondernemen

Automotive heeft een doorlopende leerlijn ondernemen ingevlochten. Studenten komen immers in een zeer competitieve markt terecht. In samenwerking met HAN CvO is gestart met een lessenserie Ondernemen (binnen de OWE Sales op vol vermogen) in de Propedeuse. Studenten worden zo bewuster gemaakt van het belang van een ondernemende houding en van ondernemerschap als mogelijk carrièreperspectief. Deze lessenserie vormde de basis voor verdere ontwikkeling van de leerlijn. Ook in het 2e leerjaar wordt hierop voortgeborduurd door het opzetten van een (fictief) eigen bedrijf.

Student Company

De realiteit van ondernemerschap in groepsverband ervaren? Wij helpen je de mogelijkheden verkennen van het opzetten van een Student Company - programma binnen de HAN.

Docententraining

Wil je je als docent richten op jouw persoonlijke ontwikkeling, de invulling van jouw rol binnen de HAN en je veranderkracht in het onderwijs?

Wil je meer weten over ondernemend onderwijs?

Collega's voor deur postits. Centrum voor ondernemerschap. Einte en Mathilde
draw-cta-title