Post-hbo Motiverende Gespreksvoering incompany (basis)

Studenten studeren samen en kijken naar een laptop.
Meld je aan
Startdatum in overleg
Meer informatie ...
Adviesgesprek, ASK HAN
  • Vraag een adviesgesprek aan
    Stel al je vragen aan een specialist
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder

Startdatum in overleg

In de basistraining Motiverende Gespreksvoering (MGV) bij de HAN leer je hoe je gedragsverandering tot stand brengt. Je oefent je aardigheden tijdens de training, maar ook in je werksituatie met cliënten.

Motiverende Gespreksvoering incompany (basis)

In het kort

    Duur2 bijeenkomsten+ 1 terugkomdag(deel)
    Lessen17,5 contacturenTotaal 36 uur studiebelasting
    ResultaatCertificaat / Bewijs van deelname
    AccreditatieErkend door CZN35 punten (ADAP, alle doelgroepen), 25 punten (Kwaliteitshuis Fysiotherapie), 36 punten (Registerplein), 35 punten (RV), 15 punten (ABAN), 17 punten (V&V), 28 punten (SKJ), 16 punten (Kwaliteitsregister Stoppen met roken). Erkend door CZN. Op verzoek vooraf (per mail): VSR, NAPA, SKB-E.

Volg de training Motiverende Gespreksvoering incompany

De HAN verzorgt trainingen Motiverende Gespreksvoering (kennismaking, basis of vervolg) in huis op locatie van jouw organisatie voor specifieke doelgroepen, zoals diabetesteams, dialyseteams, leefstijladviseurs, diëtisten, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, looptherapeuten, zichtbare schakel-wijkverpleegkundigen, zorggroepen, artsen, sociaal werkers, jeugdzorgwerkers, vaktherapeuten, arbodiensten, docenten en (studie)loopbaanbegeleiders. Desgewenst maken we een programma op maat, toegespitst op de wensen en behoeften van de organisatie.

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie via telefoon 024 - 351 1030 of per mail Team.LLO.APS@han.nl

Meer grip op gedragsverandering
Gedragsverandering is meestal een langzaam en moeizaam proces. Tegenstrijdige gevoelens en gedachten kunnen het veranderingsproces van de cliënt belemmeren. Met Motiverende Gespreksvoering krijgen je en de cliënt meer grip op dit proces. Je gaat doelgericht in gesprek om de eigen motivatie en bereidheid tot verandering van de cliënt te versterken. Je verbetert de effectiviteit van jouw persoonlijk handelen door op gerichte wijze in gesprek te gaan over gedragsverandering. Samen met je cliënten, respectvol, met compassie en vraaggestuurd.

Toepassing in eigen praktijk
Volg je de training bij de HAN, dan weet je zeker dat je aan de slag gaat met Motiverende Gespreksvoering zoals het bedoeld is en bewezen effectief blijkt. Toepassing in eigen praktijk is altijd onderdeel van de training. Je voert gesprekken met cliënten. Op de laatste dag analyseer je deze gesprekken met de trainer en medecursisten. Met een meetinstrument/checklist beoordeel je jouw vaardigheden in Motiverende Gespreksvoering. Kortom, je brengt het geleerde direct in praktijk.

Deskundige en ervaren trainers
Onze trainers hebben ruime ervaring met Motiverende Gespreksvoering, en bij voorkeur ook met het werkveld van de cursisten. Trainers die lid zijn van MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers) komen regelmatig bijeen om kennis uit te wisselen, te trainen en nieuwe onderzoeken te bespreken. Onze trainers organiseren jaarlijks een intervisiedag. Zo blijven alle trainers voortdurend in ontwikkeling en op de hoogte van de laatste inzichten.

Voor wie

Toelating

  • Je werkt in de gezondheidszorg
  • Je begeleidt cliënten
  • Je denkt en werkt op hbo-niveau
  • Je hebt een passieve beheersing van het Engels (lezen en verstaan)
  • Je kan voor de praktijkopdracht audio-opnamen maken van gesprek met cliënten

Cursist aan het woord

Marjolein Bense, diëtist

"Patiënten verlaten nu anders de spreekkamer, en geven aan zich gehoord te voelen."

Testimonial Marjolein Bensen basiscusus Motiverende Gespreksvoering

Programma

De basistraining Motiverende Gespreksvoering bestaat uit een mix van theorie, inleidingen, demonstraties, videoanalyses, rollenspelen, discussies, praktijksimulaties en oefeningen. Daarnaast is er veel aandacht voor praktische vaardigheden.

Onderwerpen

  • Motivatie: wat motiveert je en hoe komt motivatie tot stand?
  • Motiverende Gespreksvoering: definitie, spirit  en discrepantie met jouw huidige werkwijze
  • De vier processen: verbinden, focussen, ontlokken, plannen
  • Stages of change: gedragsverklaringsmodel, fasering, herkenning
  • Basistechnieken: open vragen, bekrachtigen, samenvatten, reflectief luisteren
  • Het geven van informatie en advies
  • Focussen in gesprek, diverse vormen
  • Ambivalentie exploreren
  • Verandertaal en behoudtaal: uitnodigen tot en versterken van verandertaal
  • Omgaan met wrijving, weerstand
  • Meetinstrument/checklist voor het beoordelen van gesprekken

Competenties

  • Theoretische en conceptuele achtergrond van Motiverende Gespreksvoering
  • Attitude, basistechnieken en specifieke gespreksvaardigheden
  • Beoordeling eigen vaardigheden rondom Motiverende Gespreksvoering

Werkwijze

Toetsing

  • Je voert gesprekken met cliënten. Op de laatste dag analyseer je deze gesprekken met de trainer en medecursisten. Met een meetinstrument/checklist beoordeel je jouw vaardigheden in Motiverende Gespreksvoering. Deze beoordeling geldt als de afsluitende toets.

Certificicaat en accreditatie

  • Certificaat. Bij volledige participatie en minimaal een voldoende voor de toets ontvangt deelnemer een certificaat, gebaseerd op de contacturen, het bestuderen van literatuur en trainen van vaardigheden in eigen praktijk. Het aantal accreditatiepunten varieert per accrediterende instantie. 
  • Bewijs van deelname. Bij onvoldoende participatie en/of een onvoldoende voor de toets ontvangt deelnemer een bewijs van deelname met het aantal studiebelastinguren (niet geaccrediteerd) gebaseerd op de gevolgde contacturen.

Op uw verzoek onderzoeken we de mogelijkheden om deze training voor een andere beroepsgroep te laten accrediteren. De kosten die de accrediterende instantie de HAN hiervoor in rekening brengt worden aan u doorbelast.

Goed om te weten

  • De cursus omvat 2 dagen met 1 terugkomdag(deel)
  • De groep bestaat uit maximaal 15 deelnemers. Bij het analyseren van de gevoerde gesprekken tijdens de terugkomdag wordt de groep gesplitst

Samenwerking

Deze training is door de HAN voor het eerst aangeboden in 2004. In oorsprong ontwikkeld aan de hand van ervaringen die zijn opgedaan in het project 'naar vraaggestuurde dieetzorg', uitgevoerd door de Stichting Voedingscentrum Nederland. 

De afgelopen jaren is de training continue aangepast naar actuele inzichten. In 2024 zijn de nieuwste vertalingen vanuit onderzoek, door Miller & Rollnick, gepresenteerd in 'MI 4'. Dit is uitgewerkt in de vierde editie en in 2025 in de Nederlandse vertaling in het boek 'Motiverende Gespreksvoering, mensen helpen veranderen en groeien'. In de huidige training zijn deze nieuwste inzichten verwerkt. Hieraan hebben bijgedragen:

  • Corine Vernooij, lid MINT*, lid MINT Ned**, trainer Motiverende Gespreksvoering bij de HAN, begeleidingskundige, coach en trainer bij Corine Vernooij, Mens & Motivatie te Leersum
  • Femke Spikmans, lid MINT*, trainer Motiverende Gespreksvoering / docent Academie Paramedische Studies HAN
  • Clementine Wentink, lid MINT*, lid MINT Ned**, trainer Motiverende Gespreksvoering bij de HAN
  • Chantal Koppens, trainer Motiverende Gespreksvoering bij de HAN, diëtist Catharina Ziekenhuis te Eindhoven
  • Melissa Zevenhoven, docent Voeding en Diëtetiek / projectleider LLO, Academie Paramedische Studies HAN

*   MINT: Motivational Interviewing Network of Trainers, het internationale netwerk van trainers in Motivational Interviewing, zie https://motivationalinterviewing.org/
** MINT Ned: het Nederlandstalige netwerk van trainers in motiverende gesprekstechnieken, zie https://www.mintned.net/

Voor wie

  • Artsen
  • Diëtisten
  • Fysiotherapeuten
  • Ergotherapeuten
  • Logopedisten
  • Oefentherapeuten
  • Verpleegkundigen
  • Praktijkondersteuners
  • Maatschappelijk werkers
  • Jeugdzorgwerkers 
  • Vaktherapeuten
  • Docenten / trainers
  • (Studie)loopbaanbegeleiders
  • (Schuld)hulpverleners

Liever op locatie bij de HAN?

Je kan deze training ook volgen op locatie van de HAN aan de Groenewoudseweg 1 in Nijmegen. De groep cursisten bestaat uit mensen van verschillende organisaties. Klik hier om direct naar de opleidingspagina te gaan, waar je je ook kunt aanmelden. 

Nieuwsgierig?

Mail ons als je interesse hebt om voor jouw medewerkers deze training incompany aan te bieden. Wij sturen je dan vrijblijvende informatie. Het is ook mogelijk om eerst een kennismakingstraining op locatie aan te bieden. Informeer naar de mogelijkheden. 

HBO studenten houden projectoverleg met laptop buiten bij de kantine van groenewoudseweg