Motiverende gespreksvoering

Cursist aan het woord: Marjolein Bense

HBO studenten houden projectoverleg met laptop buiten bij de kantine van groenewoudseweg

Marjolein Bense (39) is diëtist in Ziekenhuis Gelderse Vallei en heeft de basiscursus Motiverende Gespreksvoering gevolgd. ‘Ik wilde graag meer handvatten krijgen zodat ik mensen beter kan motiveren naar gezonder gedrag. Wat je leert tijdens de scholing is heel breed inzetbaar in de praktijk.’

Regelmatig worden patiënten naar de diëtist verwezen met een onduidelijke hulpvraag en motivatie. Ze zijn gekomen ‘omdat de dokter zegt dat het goed is’. Het is vaak zoeken in hoeverre je kan aansluiten bij hun wensen en verwachtingen. In welk stadia van gedragsverandering zitten de patiënten? en hoe krijg je mensen (blijvend) gemotiveerd naar positiever (gezonder) gedrag?

Patiënten verlaten nu anders de spreekkamer, en geven aan zich gehoord te voelen

Wat heb je geleerd?

Ik besteed nu nog meer aandacht aan de waarden van patiënten zelf. Wat vinden ze nu echt belangrijk? Daarnaast heb ik beter zicht op de fase van gedragsverandering waarin een patiënt zit, ik heb de hulpmiddelen paraat om hierop aan te sluiten. Patiënten verlaten nu anders de spreekkamer, en  geven aan zich gehoord te voelen.

De praktijk

Gesprekken in de spreekkamer verlopen anders. Je ziet dat patiënten meer gaan nadenken over wat verandering voor zichzelf kan betekenen. Zelf schiet ik minder snel in de adviesmodus, ik laat de patient vertellen over mogelijke veranderingen die hij of zij kan maken ten goede van de gezondheid.

Hoe heb je de docent ervaren?

Chantal is een hele ervaren en prettige docent die in alle rust haar kennis deelde. Het was erg prettig om vooral praktisch met de gesprekstechniek aan de slag te gaan. Er was een goede afwisseling tussen theorie en praktijkoefeningen en voldoende voorbeeldsituaties.

Marjolein werkt 15 jaar als diëtist in Ziekenhuis Gelderse Vallei op de afdelingen nefrologie (dialyse), geriatrie en kraam. Ze heeft de opleiding Voeding en Dietetiek aan de HAN gevolgd en heeft de afgelopen jaren meerdere post-hbo opleidingen gevolgd. Dit heb ik positief ervaren en daarmee heb ik weer voor de HAN gekozen.

Basiscursus Motiverende Gespreksvoering

In de basistraining Motiverende Gespreksvoering (MGV) bij de HAN leer je hoe je gedragsverandering tot stand brengt. Je oefent je vaardigheden tijdens de training, maar ook in je werksituatie met cliënten.

Mentorgesprek, docent, student, gesprek, kamer, economie, finance tax and advice, fta
draw-cta-title