Cursus Technische Zorg Rondom Parenterale en Enterale Katheters

Twee cursusten Technische Zorg rondom (Par)enterale Katheters in gesprek.
Meld je aan
Startdatum is nog niet bepaald
Meer informatie ...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod

Startdatum is nog niet bepaald

Het toedienen en verzorgen van katheters voor (par)enterale voeding/medicatie is een risicovolle handeling en vraagt om specifieke transmurale expertise. Werk jij als (voedings)verpleegkundige en ben je niet altijd zeker van de juiste werkwijze? Dan is deze cursus geschikt voor jou!

In het kort

Duur4 lesdagen Startdatum nog niet bekend
    Studielast48 uur in totaal
    Contacturen24 uur in totaal
    AccreditatieAanvraag bij V&VN
    Kosten€1460,-Prijspeil 2024

Over de cursus Technische zorg rondom parenterale en enterale katheters

Het toedienen en verzorgen van katheters voor (par)enterale voeding/medicatie is een risicovolle handeling en de parenterale zorg is sterk in ontwikkeling. Het valt niet mee om de meest actuele kennis en vaardigheden daarin paraat te hebben. De praktijk leert dat patiënten veel wisselende informatie krijgen, handelingen niet eenduidig worden uitgevoerd en ook niet altijd volgens de laatste inzichten. Deze cursus stelt je in staat om deze technische zorg optimaal te kunnen verlenen, zowel in het ziekenhuis als thuis.

Werk jij als (voedings)verpleegkundige met deze doelgroep en ben je niet altijd zeker van de juiste werkwijze? Zoek je daarnaast ook meer verdieping op dit gebied? Dan past de cursus Technische Zorg Rondom Parenterale en Enterale Katheters bij jou!

Samenwerking

Zorg rondom (par)enterale voeding/medicatie lever je niet alleen. Dit doe je met collega’s van je eigen afdeling, met collega’s op de polikliniek, in de thuiszorg of verpleeghuis. Deze cursus is dan ook gericht op brede vakgebieden en geeft ruimte  om werkwijzen en richtlijnen te ontwikkelen en stroomlijnen.

De cursus is ontwikkeld in nauwe samenwerking met V&VN MDL Voeding, het Nederlands Voedingsoverleg (NVO) en de Nederlandse Vereniging van Maag-Darm-Leverartsen (NVMDL). Daarnaast zijn ook het Radboudumc, Bernhoven en Máxima MC betrokken.

Werkwijze

De cursus bestaat uit 4 lesdagen waarin actuele kennis en inzichten rondom ziektebeelden en handelingen gecombineerd worden met input uit de praktijk. Experts uit het werkveld verzorgen de lessen. Daarnaast helpt Evidence Based Practice om opgedane kennis en vaardigheden om te zetten naar duurzame protollen en werkafspraken in de eigen praktijk. Zodat de eerste stap richting eenduidige zorg gezet kan worden.

Naast de 4 lesdagen is er ruimte om je persoonlijke vragen en leerdelen te bespreken met een docent.

Vaardigheden

Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen en vaardigheden aan bod:

• Actuele theorie rondom het toedienen van (par)enterale voeding en medicatie.
  • Praktische vaardigheden rondom (par)enterale voeding, de verschillende toedieningsvormen en mogelijke complicaties.
  • Ziektebeelden of klachten waarbij (par)enterale voeding en/of medicatie nodig kan zijn.
  • Vaardigheden rondom Evidence Based Practice.
  • Problemsolving bij complicaties.

Toetsing

Je rondt de cursus af met een opdracht waarin alle opgedane kennis samen komt en je deze kunt toepassen in je eigen werkveld.

Resultaat

Heb je de cursus met een goed resultaat afgerond? Dan krijg je van de HAN een geaccrediteerd post-hbo-certificaat en de accreditatiepunten die door V&V zijn toegekend.

Toelatingsvoorwaarden

• Je bent als verpleegkundige (niveau 6) werkzaam met patiënten die (par)enterale voeding / medicatie toegediend krijgen;
  • Verpleegkundige niveau 4 zijn toelaatbaar na een intakegesprek en/ of na het volgen van de Premodule;
  • Je hebt hbo werk- en denkniveau.

Twijfel je over de toelatingsvoorwaarden? Neem dan contact met ons op via (024) 35 11 040 of secretariaat.VDO-gezondheid@han.nl

Hoe sta jij ervoor?

TEST JOUW DIGITALE VAARDIGHEDEN

Start jij met één van onze opleidingen, dan verwachten we basale digitale vaardigheden. Twijfel je daarover? Doe dan de zelftest Verpleeghuiszorg & Zorg Thuis, geschikt voor verpleegkundigen in alle sectoren. Hiermee test je gemakkelijk jouw kennis over basis ICT-voorzieningen, Microsoft Office en overige digitale vaardigheden.

05c17cfe-0cf3-11ee-899b-02565807075b HBO master studenten werken samen in de kantine van Groenewoudseweg achter de laptop

Incompany of maatwerktraject?

HAN University of Applied Sciences verzorgt voor organisaties ook incompany- en maatwerkopleidingen, cursussen en trainingen. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie: (024) 351 10 40. Samen maken we een passend leertraject voor jouw organisatie!

Ontdek de mogelijkheden van de cursus Technische zorg rondom parenterale en enterale katheters

draw-cta-title

Snel antwoord

Vragen over een post-hbo training, cursus of opleiding?
We helpen je graag verder.

Werkdagen: 9.00 tot 16.30 uur

Liever bellen?