Overbetuwe/Forte Welzijn, Elst

Forte Welzijn is een onafhankelijke instelling voor lokaal welzijnswerk in de Gemeente Overbetuwe (o.a. dorpen Elst, Oosterhout, Heteren). Wij ondersteunen en stimuleren mensen in hun persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling, zowel individueel als groepsgewijs in de Gemeente Overbetuwe en Berg en Dal. Forte Welzijn werkt samen met andere organisaties, zoals MEE Geldersepoort, Sante Partners en andere netwerkpartners die zich eveneens inzetten voor het welzijn van mensen. In Elst hebben we op het moment 2 labs en werkplaatsen (Overbetuwe op de woensdag en Overbetuwe/Forte Welzijn op de donderdag).

samen werken aan een project

Leren en innoveren in de praktijk

Leerlab Overbetuwe/Forte Welzijn Elst biedt de mogelijkheid van interprofessioneel leren in de praktijk (IPL) en combi-praktijkleren (combinatie van stage en Interprofessioneel Praktijkleren).

Het leerlab richt zich van oorsprong op jeugd en opvoeding en is een goede voorbereiding op de doelgroep jeugd en ervaring opdoen met pedagogische vraagstukken. Dat betekent dat je met verschillende studenten samenwerkt op het gebied van opvoedings- en ontwikkelingsgerichte vraagstukken, maar je kunt ook met andere doelgroepen (ouders, volwassenen) aan de slag.

 

samen werken aan een project

Afstemming tussen docenten, studenten en werkveld

Leren en innoveren bij Forte Welzijn doe je samen met bewoners, professionals en studenten. Je werkt aan een praktijkopdracht in een projectgroep met inhoudelijke begeleiding van een medewerker van Forte Welzijn of partner. De projecten en activiteiten kunnen overal in de Gemeente Overbetuwe plaatsvinden, dus niet alleen in Elst, maar ook Zetten of Driel etc.

Bijeenkomsten en begeleiding

Je wordt elke donderdag tussen 10.30 en 15.00 uur op locatie verwacht voor de begeleiding van de projecten en plenaire bijeenkomsten, waarin we gezamenlijke activiteiten ondernemen. Je kunt dan denken aan een bezoek aan professionals, workshops met professionals, presentaties en uitwisseling van beroepskennis en van ervaringen bij verschillende projecten etc. We werken samen met Leerlab Overbetuwe, dat op woensdagen in dezelfde ruimte aanwezig is. Het kan zijn dat we workshops en bijvoorbeeld gastcolleges met elkaar gaan organiseren.

Aan het begin van elk semester organiseren we een startbijeenkomst. Tijdens de startbijeenkomst maken we kennis met elkaar, lichten we de werkwijze toe en geven een startopdracht.

Daarna lichten we projecten toe en verdelen de projecten over de studenten door middel van een samenwerkingsopdracht. Vanaf dat moment ga je samen met een aantal medestudenten van een andere opleiding aan de slag met het project in een projectgroep. Daarnaast neem je deel aan gezamenlijke activiteiten die aansluiten bij onze doelstellingen (MDO’s, gastcolleges etc.)

Voor inhoud van het project houd je contact met je opdrachtgever. De wijkdocent begeleidt en coacht je bij het projectproces en -resultaat.

Projectactiviteiten en gezamenlijke activiteiten kunnen door elkaar heen lopen. Toch volgen we zo veel mogelijk bovenstaande structuur.

Thema's

  • Omgaan met geld door middel van collectieve activiteiten (volwassenen)
  • Groepsdruk/coping
  • Gebruik supplementen bij het sporten door jongeren
  • Ouderbetrokkenheid
  • Mentaal Welbevinden/Eenzaamheid bij jongeren
  • Sexting/cyberpesten

Mogelijke opdrachten/projecten

  • Zakgeldproject
  • Doorontwikkeling project Hendrik Pierson College
  • Doorontwikkeling project Sexting en cyberpesten
  • Forte School Collectief – groep 5 t/m 8 vergroten onderwijskansen door breed schoolaanbod en in kaart brengen van ontwikkeling van kinderen
  • Forte School – vergroten ouderparticipatie
  • Sportactiviteiten in voortgezet onderwijs

Hieronder voorbeelden van een aantal succesvolle projecten van afgelopen studiejaar, waar we verder mee aan de slag gaan:

  • Bewustwording  van Sexting en cyberpesten bij leerlingen van de brugklas van OBC Elst in samenwerking professionals van het OBC Elst en het jongerenwerk Overbetuwe.
  • Bewustwording van positieve groepsdruk bij jongeren tijdens het Winterfestival in Elst door middel van een Escaproom.
  • Bewustwording van supplementengebruik bij het sporten door middel van een spellenreeks tijdens een sportactiviteit in de pauze van een Middelbare school in Elst.
  • Het ontwikkelen van een vriendenbank en een uitnodigende omgeving in het jongerencentrum in Zetten om zodoende eenzaamheid onder jongeren bespreekbaar te maken en behoeften in kaart te brengen.
  • Het Zakgeldproject: hoe kun je het onderwerp financiele zelfredzaamheid aansprekender maken. Twee 4e jaars studenten van de HAN deden onderzoek naar de vraag of een bestaand zakgeldproject voor een basisschool in Driel uitgebreid moet worden naar de laagste klassen van het Voortgezet onderwijs. Zie dit artikel: Zet TikTok op school in bij praten over geld: HAN-studenten komen met tien aanbevelingen voor financiële zelfredzaamheid | Overbetuwe | gelderlander.nl

Aansluiting bij opleidingen

De genoemde thema's sluiten aan bij alle opleidingen in het domein Gezondheid, Welzijn en Sport.

Praktische gegevens 

Contact

Wijkdocent
Elize van Heuveln | E Elize.vanheuveln@han.nl | T 06 - 55 29 10 16
Aanwezig op donderdag

Locatie 
Sociaal Cultureel Centrum De Wieken, ruimte 0.1
Pr. Irenestraat 49
6661 EA Elst