HAN lanceert website ter ondersteuning van startende leraar

Met het nieuwe platform ‘Startkracht’ biedt HAN University of Applied Sciences ondersteuning aan beginnende leraren. Met het doel dat zij met meer vertrouwen, werkgeluk en grip hun loopbaan starten én in het onderwijs blijven. Belangrijk, want ruim 1 op de 4 startende leraren verlaat binnen 5 jaar het onderwijs. Dat is zonde en onwenselijk, vindt de HAN.

De leraar geeft les aan studenten.

Het aantal studenten dat een lerarenopleiding volgt, is landelijk gestegen. Maar het lerarentekort blijft een groot probleem. Elke onderwijsprofessional telt. Toch blijkt de overgang van opleiding naar praktijk voor veel startende leraren een pittige uitdaging. Daarom ontwikkelden onderzoekers van de HAN, met financiële steun van het ministerie van OCW en in samenwerking met regionale partners, de website Startkracht: een laagdrempelig en praktisch platform voor startende leraren.

Zoektocht

Veel starters lopen tegen dezelfde vraagstukken aan. Ze draaien vaak meteen volop mee als leraar en dat kan pittig zijn: "Het is een zoektocht naar hoe je bijvoorbeeld met ouders omgaat of bij wie je terecht kunt als het niet lekker loopt in een groep", weet docent-onderzoeker Maaike Nap, trekker van het initiatief.

Steuntje in de rug

Op de site vinden leraren onder andere podcasts, ervaringsverhalen en kennisclips. Maar ook advies rond thema’s als werkdruk, omgaan met ouders, het geven van effectieve lessen en het vinden van balans. En er is aandacht voor sociale veiligheid, samenwerking en het ‘landen’ binnen de schoolcultuur. Nap: “We zijn een steun in de rug voor startende leraren. Het biedt herkenning, aanmoediging en voeding op die onderwerpen en laat ook zien dat het ‘leraar worden’ na het behalen van je diploma nog doorgaat.”

Een leven lang leren

Starters worden weliswaar geholpen door introductieprogramma’s in de school, maar met dit platform kunnen ze direct zelf aan de slag. "Daarom blijven we dit verder doorontwikkelen. Ook ervaren leraren die te maken krijgen met een nieuwe functie of veranderende werkomgeving kunnen veel aan het platform hebben", aldus Maaike Nap. En het biedt waardevolle inzichten en perspectieven voor de begeleiding van starters in scholen. “Onderwijs verandert continu. Leren stopt niet als je je diploma op zak hebt; dat geldt ook voor ervaren leraren.”

Kijk voor meer informatie op www.han.nl/startkracht/.