Het verkennen van Augmented Reality in de USAC met Aryzon World

Onlangs ontdekten we in de USAC met Aryzon World hoe AR 3D-processen letterlijk tot leven brengt. Intuïtiever leren, sneller trainen en slimmer samenwerken. Binnenkort onderzoeken we dit verder in een studentenproject.

Man / student werkt met AR bril op. Virtual reality in een productieomgeving.

Onlangs mochten we Leon Schipper en Henk Stomphorst van Aryzon World verwelkomen in de USAC (U-Shaped Assembly Cell). Zij gaven ons een inspirerende demonstratie van hun augmented reality-oplossing en lieten zien hoe 3D-objecten rechtstreeks in 3D-ruimte kunnen worden gepresenteerd met behulp van AR-brillen. Deze meeslepende aanpak maakt het mogelijk om met complexe processen om te gaan op een veel intuïtievere en natuurlijkere manier dan traditionele 2D-diagrammen of handleidingen ooit zouden kunnen.

 

Een van de belangrijkste inzichten uit de workshop was hoe verschillend mensen informatie verwerken. Voor sommigen zijn 2D-diagrammen moeilijk te interpreteren, terwijl anderen dezelfde informatie direct begrijpen wanneer deze ruimtelijk wordt weergegeven. Het omgekeerde is ook waar: sommige mensen verwerken 2D-informatie juist effectiever dan 3D. Het hangt af van hoe het brein is ingesteld, maar voor veel mensen biedt 3D-visualisatie een krachtige manier van leren en begrijpen. We leerden ook over Aryzon’s aanpak om control flows in AR te creëren. In plaats van te vertrouwen op abstracte stroomschema’s, maakt hun FLOW-omgeving het mogelijk om interactieve logica rechtstreeks in AR te ontwerpen, zodat sequenties, beslispunten en instructies verankerd zijn in de echte ruimte.

 

Wat ons het meest opviel, is hoe snel het systeem van Aryzon kan worden opgezet en aangepast aan praktijksituaties. Binnen enkele minuten kan een werkende AR-omgeving worden uitgerold, compleet met meeslepende stap-voor-stap instructies die direct aansluiten bij fysieke taken. Omdat het systeem is ontworpen rond de cognitieve sterke punten van mensen, ondersteunt het verschillende leerstijlen en voelt de begeleiding natuurlijk aan in plaats van geforceerd. Dit maakt het bijzonder veelbelovend voor operator onboarding, samenwerking in assemblage en trainingsscenario’s in de USAC.

 

Als onderdeel van een aankomend studentenproject zullen we onderzoeken hoe meeslepende AR de assemblageprocessen hier in de USAC kan ondersteunen. Ons doel is om te ontdekken hoe het direct presenteren van informatie in 3D-ruimte de operatortraining kan verbeteren, samenwerking kan vereenvoudigen en de efficiëntie en flexibiliteit in de productie kan vergroten.