Studenten bereiden gezonde maaltijden voor de Voedselbank

'Soepie erbij' is een project waarin studenten van de opleiding Voeding & Diëtetiek twee gezonde maaltijdopties voor de Voedselbank ontwikkelden. Bezoekers van de Voedselbank gebruiken de verse groenten uit een voedselpakket niet altijd omdat zij het bijvoorbeeld moeilijk vinden hoe ze de groenten moeten bereiden.

17891ef0-9e62-11ee-9be4-bc8b557052a0 Studenten VED bereiden maaltijden voor Voedselbank

Bekijk het filmpje van RN7 regionieuws

HAN bereidt maaltijden voor voedselbank

Het initiatief komt voort uit een samenwerking tussen studenten van de opleiding Voeding & Diëtetiek en het Huis van Compassie.

Zij hebben samen recepten bedacht voor een pompoensoep en een pastasaus. Elke twee weken worden de maaltijden bereid en op vrijdagochtend worden ze aangeboden aan de Voedselbank. Een hele uitdaging, want de maaltijden worden voor meer dan 200 mensen bereid. Gelukkig krijgen de studenten hulp van vrijwilligers en zijn er grote pannen aanwezig in de keuken.

De reacties van klanten zijn positief, zowel over de smaak als het gemak van de maaltijden. Het doel van het project is ervoor zorgen dat bezoekers van de Voedselbank makkelijker een gezonde maaltijd op tafel zetten. Doordat de groenten bekend zijn bij de klanten zullen zij deze zelf ook sneller gebruiken om een maaltijd te bereiden. Dit bevordert het gebruik van verse groenten en gaat voedselverspilling tegen.

Ook de studenten zijn heel enthousiast over het project. Ze hebben veel geleerd en halen er voldoening uit om op deze manier bij te kunnen dragen aan een gezond eetpatroon van bezoekers van de voedselbank.

Bronnen:
RN7: Studenten bereiden gezonde maaltijden voor de Voedselbank - RN7
GGIB Nijmegen: Studenten maken gezonde soep voor Voedselbank | Wij zijn groen gezond en in beweging Nijmegen (ggibnijmegen.nl)