9 afgestudeerden ontvingen onderwijsmaster!

Afgelopen woensdag vond de Masterdiploma-uitreiking plaats, waarbij 9 afgestudeerden van diverse lerarenopleidingen hun diploma voor 1e-graads docent in ontvangst mochten nemen. Een hele prestatie om onderzoek te doen én een thesis te schrijven naast het hebben van een baan en privéleven. Chapeau!

Groepsfoto van de afgestudeerden van de Master Leraar Algemene Economie

6 afgestudeerden Master Leraar Algemene Economie

De 9 afgestudeerden waren van de Masteropleidingen Leraar Algemene Economie, Leraar Engels en Leraar Nederlands. Van de Master Leraar Algemene Economie waren er 6 afgestudeerden die hun 1e-graads bevoegdheid kwamen ondertekenen. Dit waren Bea van Santen, Hosni Afkir, Moreno ten Bras, Janneke Poelen-Derks, Celine Joosten en Jan Verdegaal (hier helaas van de foto af gevallen, zie header). Zij werden één voor een toegesproken door hun begeleidende docenten, die hun trots uitspraken over de afgestudeerden. De afstudeerders zelf lieten ook weten wat ze van de master vonden.

Groepsfoto van de afgestudeerden van de Master Leraar Algemene Economie
Alumni over de Master Algemene Economie

Bea vertelde: “Ik wilde geen onderzoek dat in de kast zou verdwijnen en waar niemand meer naar kijkt. Ik wilde dat mijn leerlingen én ik er in de praktijk iets aan hebben”. Bea deed wat langer over de opleiding, maar heeft toch haar 1e-graads bevoegdheid behaald ondanks de zware combinatie van studeren, lesgeven als zij-instromer en lastige privé omstandigheden. Ook Hosni liep (mede door corona) wat studievertraging op, maar wist desondanks zijn papiertje te behalen. Hij vertelt: “Ik vond de lessen en vakinhoudelijke uitdagingen, het opdoen van nieuwe inzichten en het contact met medestudenten het leukste aan de master. De docenten waren fijn en hebben me goed begeleid.”

Afgestudeerde masterstudent Leraar algemene Economie Bea van Santen krijgt haar diploma uitgereikt door Henk Delger

Ik zou anderen deze master aanbevelen vanwege de goede vakdocenten voor wat betreft de gedoceerde vakken. Bovendien is het leuk om te sparren met docenten van andere scholen!

Jan, Moreno en Janneke over de Master Algemene Economie

Afstudeerder Jan Verdegaal deelde ook zijn ervaringen: “Ik vond het erg leuk om in de master samen met medestudenten deel te nemen aan de lessen. Ook de begeleiding aan het einde door docent Jan Jansen was geweldig”. Bij Moreno verliep de master soepel: “De eerste 3 jaren heb ik alles af kunnen ronden op de thesis en het assessment na. Het personeel van de HAN is ontzettend goed. De rust en het plezier die deze mensen uitstralen, zorgt voor een fijne leerplek.” Janneke deed wat langer over de opleiding, vanwege de coronaperiode en gezinsuitbreiding. Een hele prestatie dus dat zij ook haar diploma in ontvangst mocht nemen. Janneke: “Het was een pittige combinatie om privé, werk en studeren te combineren. Ik vind het een bijzondere prestatie dat ik het gehaald heb. ”

Afgestudeerde student Master Leraar Algemene Economie, Jan Verdegaal, krijgt zijn diploma uitgereikt door Henk Delger

Ik vind de master boven verwachting goed. De vakinhoud daar heeft mij dusdanig veel inzicht gegeven dat ik het doceren op havo en vwo-bovenbouw vol zelfvertrouwen kan. Ik zou de master 100% aanbevelen!

3 afgestudeerden van de talige Masteropleidingen

Van de Masteropleiding Leraar Engels kwamen woensdag 2 afgestudeerden hun diploma ondertekenen in de collegezaal: Koen Pennings en Ester Ignacio-Tas. Koen merkte dat zijn leerlingen in havo 5 moeite hadden met begrijpend lezen en nerveus begonnen te worden of ze hun eindexamen wel gingen halen. Daarom besloot hij zich te gaan richten op de receptieve woordenschat van zijn leerlingen en maakte daar een mooie interventie voor. Koen deed zijn master tijdens een ontzettend drukke periode in z’n leven, namelijk toen er sprake was van gezinsuitbreiding. Koen: “Ik ben verbaasd hoe leuk ik het doen van onderzoek eigenlijk vond”. Ester deed in de bovenbouw van de havo een interventie, waarbij leerlingen ondergedompeld worden in interculturele thematiek. De 2 begeleiders van Ester zijn erg te spreken over haar energieke karakter en bevlogenheid: “Je gaf 100% inzet, ook buiten de lessen om.”

Groepsfoto Master Leraar Engels en Nederlands

Een basis in interculturele vaardigheden, kan leiden tot een betere wereld!

Ook Bram Geurtsen van de Masteropleiding Leraar Nederlands werd met een warm hart toegesproken, namelijk door begeleider Roeland Harms: “Aangezien het literatuuronderwijs niet op alle middelbare scholen is zoals het zou moeten zijn, schreef jij een prachtig onderzoeksvoorstel met als onderwerp: ‘leeskringen in havo 4’. Je liep wat vertraging op door corona, het werk dat op school doorging en 7 kinderen thuis. De zon straalt nu harder dan ooit tevoren en ik wil je van harte feliciteren met deze fantastische mijlpaal!”. (Op de foto zie je Bram in het midden, omringd door zijn docenten).

Master Leraar Nederlands, groepsfoto Bram Geurtsen met docenten

Ik zou de Master Leraar Nederlands op de HAN zeker anderen aanbevelen: ik denk niet dat je dichter bij de praktijk docent eerstegraads kunt komen dan via een dergelijke route!

Trots

Als HAN en specifiek als Academie Educatie zijn we trots op het afstuderen van deze leraren, die elk op eigen wijze, tempo en in verschillende omstandigheden hun 1e-graads bevoegdheid hebben weten te behalen. En nu welverdiend vakantie!

Zelf geïnteresseerd in een educatieve master aan de HAN? Kijk dan eens op onze masterpagina!