International Week Health and Social Studies 2023

Veel gezondheids- en maatschappelijke vraagstukken houden niet op bij de grenzen. Daarom organiseert de HAN voor de 11de keer de 'International Week Health and Social Studies'. Van woensdag 1 tot en met vrijdag 3 februari 2023 delen gastsprekers, docenten en studenten hun ervaringen en kennis rondom gezondheid en welzijn in internationale context.

International Week Health and Social Studies. horizontaal

Bij de HAN ontwikkelen studenten zich tot reflectieve en maatschappelijk betrokken wereldburgers. De International Week Health & Social Studies draagt aan deze missie bij. Onderwerpen zoals verbinding, vluchtelingen, inclusie, crisishulp, stressreductie en zelfs seriemoordenaars passeren de revue. Het programma op de campus is voor tweedejaars studenten, maar online kan iedereen het algemene programma volgen in de livestream. Ook jij! Dus heb je een uurtje over deze week? Laat je dan inspireren vanachter je laptop. Enkele sprekers zijn bijvoorbeeld:

Merlijn Twaalfhoven
Concentreer jij je op dingen goed doen, of op goede dingen doen? Gastspreker Merlijn Twaalfhoven is componist en kunstenaar. Hij werkte in vluchtelingenkampen op zoek naar nieuwe manieren van dialoog en samenwerking. In zijn lezing zoekt hij actief naar stappen om datgene waar we goed in zijn om te zetten in wat er het meest toe doet.

Els Van Driel
Wat als oorlog, gender en grenzen je leven bepalen en je niet kunt zijn wie je werkelijk bent? De bekroonde onderzoeksjournalist en documentairemaker Els van Driel ontmoette de 12-jarige Norah in 2015 in een Jordaans vluchtelingenkamp en maakte een korte documentaire over haar. In de nabespreking gaat Els in op het huidige leven van Norah en hoe haar droom om kunstenaar te worden eindigde.

Petar Jerčić
Stress heeft zijn goede en slechte kanten. Daarom kan stress positieve of negatieve effecten hebben. Een toenemende focus kan bijvoorbeeld positief zijn, terwijl tunnelvisie negatief kan zijn. Wat als er een manier is om meer veerkracht tegen stress te bereiken? Leer met de lezing van gezondheidswetenschapper Petar meer over stressmindset.

Marcela Andrade del Corro
Hoe belangrijk is afstemming voor de ontwikkeling van kinderen en de daaropvolgende relaties die ze ontwikkelen? Afstemming is de basis van menselijke verbindingen. Het betekent bewust zijn van en reageren op de emoties van een andere persoon. Beeldend therapeut Marcela onderzoekt tijdens haar lezing wat (niet) afstemmen op anderen betekent.

Ook Martina de Witte PhD, Robin Timmers, Ṣeydâ Buurman-Kutsal, Kim Heidekamp, Sounds of Change en gastheer Sander de Kramer zijn erbij!

Check it out

Programma en livestream

Bekijk het hele programma en de livestream via de hoofdpagina van het evenement. Je kan reageren op de lezingen in de livestream via de chat. Aanmelden is niet nodig.  De voertaal van de week is Engels. We hope to see you!

479686 Merlijn spreekt op de International Week