HBO-Rechtendag in Arnhem groot succes

Op donderdag 8 december verwelkomde Academiedirecteur Manon Eustatia van de Academie Rechten meer dan 200 docenten van HBO-Rechtenopleidingen uit heel Nederland tijdens de HBO-Rechtendag 2022 aan de campus in Arnhem. De HBO-Rechtendag stond in het teken van het nieuwe arbeidsmarktonderzoek naar de positionering van de hbo-jurist. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Landelijk Opleidingsoverleg HBO-Rechten. In de middag werden er workshops gevolgd over actuele thema’s. De HBO-Rechtendag is in samenwerking georganiseerd door Hogeschool Leiden en HAN University of Applied Sciences.

f6f9b114-0cfc-11ee-8ff3-02565807075b Plenaire opening HBO-Rechtendag

Welkomstwoord Manon Eustatia

Volgens Manon Eustatia is het t-shaped laywer profiel in combinatie met de praktische vaardigheden waarover onze afgestudeerde studenten beschikken, niet onderscheidend genoeg meer. De tijdgeest vraagt om nieuwe competenties zoals morele sensitiviteit, morele intelligentie, compassie en passie, inspiratie en zelfreflectie. De tijdgeest waarin wij leven verlangt dat juristen bij het nemen van besluiten die de juridische toets weliswaar kunnen doorstaan, tevens oog hebben voor degenen die benadeeld worden door dat juridisch besluit. Dat verlangt een andere visie op de inhoud van het curriculum maar ook een andere visie op de wijze waarop wij onze studenten zullen moeten opleiden. Naast de kennis van jurisprudentie zullen wij onze studenten moeten doceren in moresprudentie.

Resultaten arbeidsmarktonderzoek

Het nieuwe arbeidsmarktonderzoek van Lector Legal Management Arnt Mein (Hogeschool van Amsterdam) zorgde tijdens de HBO-Rechtendag voor mooie gesprekken. De kansen en mogelijkheden voor de afgestudeerde HBO-Rechtenstudenten zijn goed, zo blijkt uit kwalitatief en kwantitatief onderzoek.

De afgestudeerde HBO-Rechtenstudent werkt vooral bij de decentrale overheid en bij rechtsbijstandverleners. Het juridische werkveld verandert steeds meer naar mens- en oplossingsgericht werken. Het bieden van maatwerk en het gebruik van Legal Tech en Legal Design neemt daarbij een steeds grotere vlucht. Dit vraagt om aanpassingen in de onderwijsprogramma’s.

Volgens Arnt Mein is het dan ook zaak om het onderscheidende profiel van de opleiding HBO-Rechten te benadrukken. Elke HBO-Rechtenopleiding zou sterker het accent op het ontwikkelen van een professionele houding en de bijpassende sociale en digitale vaardigheden moeten leggen. Daarnaast vindt Arnt Mein de naam HBO-Rechten onvoldoende recht doen aan de hoge kwaliteit van de rechten opleidingen.

Discussiepanel

Onder leiding van onder andere HBO-Rechtenstudent Nick Valk (HAN) gingen Alumni van zowel de Hogeschool Leiden als van de HAN samen met Lector Recht & Rechtvaardigheid, Gerdo Kuiper (Hogeschool Leiden) in gesprek over de ontwikkelingen in het onderwijs en het werkveld. Gerdo Kuiper herkende zich in de boodschap van Manon Eustatia en in de resultaten van het arbeidsmarktonderzoek. Alumni gaven het advies mee het werkveld actief te blijven betrekken bij de ontwikkeling van het onderwijs.

f70d2320-0cfc-11ee-9da2-02565807075b Discussiepanel tijdens de HBO-Rechtendag
Student Nick Valk in actie tijdens het gesprek met het discussiepanel.

Door docenten voor docenten

HBO-Rechtendocenten van de deelnemende Hogescholen verzorgden inspirerende workshops over actuele thema’s in het onderwijs, zoals de mogelijkheden van het inzetten van Legal Tech Tools in het onderwijs, de integratie van real life casuïstiek uit de rechtspraktijk in de leerlijnen communicatie en professionele beroepsvaardigheden.

Tenslotte konden de diverse workshops over een meer bij de tijdgeest passende manier van afstuderen niet ontbreken, waaronder de door de Hogeschool Zuyd ontworpen module preventive law waarmee zij de finale van de Gouden zandloper Legal Education & Research, wisten te bereiken.

Het arbeidsmarktonderzoek is mede uitgevoerd door docent-onderzoekers van de verschillende HBO-Rechtenopleidingen uit Nederland. De resultaten zijn te downloaden via: Arbeidsmarktonderzoek opleidingen HBO-Rechten - HvA