HAN Green Office kledingruil groot succes

Voor de derde keer werd eind november een kledingruil georganiseerd. Ruim 2500 kledingstukken werden ingezameld en op de eerste dag was al driekwart van de kleding geruild/verkocht. Een goed voorbeeld van slow fashion. Er werden veel kringloopgelukjes gescoord.

31705 student Pedagogiek kiest kleding van kledingrek

Opbrengst voor het goede doel

Hoewel het al de derde kledingruil is, is hij nog nooit zo groot geweest. "Dit komt omdat we het samen organiseren met de Radboud Universiteit en ROC RijnIJssel", vertelt Vic Peters (21). Vic is vierdejaars Ondernemerschap en Retail Management student en deze markt is zijn afstudeerproject. “De afgelopen twee maanden hebben we met zeven HAN-studenten en tien vrijwilligers hard gewerkt aan de communicatie, de inzameling en het uitdelen van ruilvouchers. Alle items die zijn ingeleverd, zijn gecheckt of ze heel en schoon waren.. Verder hebben we rekken en paskamers geregeld en prijzen bepaald. Niks is duurder dan vijf euro. Kleding die overblijft gaat naar Kledingbank Nijmegen en het geld dat we verdienen gaat naar Fieldwork Foundation. Dit is een stichting in Nijmegen die zich lokaal op verschillende manieren inzet voor mensen die hulp nodig hebben. "Ze worden geïnformeerd door mensen uit het werkveld, zoals een welzijnswerker die aangeeft dat een bepaald gezin hulp kan gebruiken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een sportabonnement financieren voor kinderen waarvan ouders het niet kunnen betalen", vertelt Vic. "Met deze kleine, directe acties heeft de stichting veel impact.”

De aftermovie van de kledingruil!

Wethouder is trots op het initiatief

"Mensen die iets over hebben, geven dit aan diegene die het kunnen gebruiken. Wat op de kledingruil gebeurt is circulair én het gebeurt lokaal. Wat betekent dat er geen vervuilend vervoer nodig is. Nijmegen heeft dit soort evenementen hard nodig.”

7a1dd94a-0cfc-11ee-8495-02565807075b Wethouder Tobias van Elferen opent de kledingruil georganiseerd door Vic Peters en een aantal studenten van de Green Office eind november op K35

Bergen kleding op kantoor

“We moesten door de kleding heen naar onze werkplek zien te komen,” zegt Fabian Berndsen, hoofdcoördinator HAN Office. “Kleding is goedkoop. en we willen er allemaal leuk uitzien. Daarom kopen veel mensen teveel kleding. Zo is het systeem, dat kun je de mensen niet kwalijk nemen. Het systeem moet anders, want dit gedrag heeft negatieve impact op de aarde. Met deze kledingruil laten we zien dat je hippe kleding kunt scoren zonder dat het een aanslag is op het milieu. Bij de productie van kleding wordt veel water verbruikt en vervuild. En we weten ook allemaal dat voor fast fashion de arbeidsomstandigheden slecht zijn."

Jurk passen bij de kledingruil

Kleding is goedkoop. Je kunt mensen niet kwalijk nemen dat ze teveel kopen, zo is het systeem. Dat moet anders.

Volgend jaar weer?

Als het aan de HAN Green Office ligt wel! "Hopelijk krijgen we dan van nog meer studenten en medewerkers items die ze niet meer dragen."

Student met berg potentieel kringloopgeluk