Minor Vrijeschoolonderwijs

Het Vrijeschoolonderwijs gaat uit van leren met hoofd, hart en handen, waarbij er aandacht is voor de hele persoonsvorming van kinderen. Ook wordt er veel creatief en kunstzinnig gewerkt. Zit jij op een pabo of volg je een lerarenopleiding en spreekt deze visie jou aan? Dan is deze minor echt iets voor jou! Bovendien kun je na je opleiding met deze minor direct aan de slag op een Vrijeschool. Tijdens de minor Vrijeschoolonderwijs ga je op studiereis naar Zwitserland. Je ontdekt er wat pedagogiek, kunstzinnige didactiek en biologische landbouw met elkaar te maken hebben.

36962 3 handen kiezen foto van tafel

Wat leer je in deze minor?

• Je behaalt je BVO (Basisopleiding Vrijeschoolonderwijs)
  • Je ontwikkelt je leraarschap als een vorm van sociaal kunstenaarschap
  • Je leert persoonsvorming (Bildung) in de klas toe te passen
  • Je verdiept je in activerende didactiek, bewegend leren en thematisch onderwijzen en ontwerpt zo je eigen ochtendperiode (een in de ochtend gegeven serie van 15 lessen over één thema, zoals economische aardrijkskunde, poëzie of geschiedenis)
  • Je ontwikkelt je eigen creatieve vaardigheden, zoals tekenen, handvaardigheid en muziek
  • Je past de tijdens de minor gegeven lessen direct toe in je stageklas op een Vrijeschool (basisonderwijs en/of voortgezet onderwijs).

Student Emma aan het woord

Emma is nu 3e-jaars student van de Pabo en heeft in haar vorige studiejaar de minor Vrijeschoolonderwijs gevolgd. Hoe heeft zij dit ervaren en hoe ervaart ze het Vrijeschoolonderwijs? “Tijdens de minor vond ik vooral de kennis over het antroposofische mensbeeld interessant. En ja, dit klinkt heel zweverig. Toch is het grootste deel echt terug te zien in de klas. Daarnaast vond ik ook het leren van nieuwe creatieve technieken erg bruikbaar, maar ook gewoon leuk om te doen. Het Vrijeschoolse onderwijs voelt voor mij magisch. Door het jaar heen worden er feesten gevierd waar de kinderen helemaal in mee gezogen worden. Ze voelen het van top tot teen, ze leven er naartoe en sluiten het achteraf ook weer af. De klas voelt warm en huiselijk aan en heeft natuurlijke producten. De kinderen zijn aan het leren door te spelen, door creatieve opdrachten maar vooral door het nadoen van de leerkracht. De leerkracht staat voor de klas als het ultieme voorbeeld, kijkt vanuit verschillende perspectieven naar het kind en werkt met hoofd, hart en handen. Dit alles is wat bij mij past, waar ik me goed bij voel en wat ik mijn leerlingen gun. Deze minor en daarmee de ontdekking van het Vrijeschoolonderwijs is dus een echte verrijking van mij als leerkracht!”

dab1923e-0cfb-11ee-9601-02565807075b Portret van Emma Buijs, student van de minor Vrijeschoolonderwijs

Student Jaron vertelt

Bij Jaron (ook 3e-jaarsstudent van de Pabo) was het een masterclass 'Vrij spel voor kleuters' waardoor hij geïnteresseerd raakte in het Vrijeschoolonderwijs. "Ik wilde me verdiepen. In de Vrije Kleuterklas krijgen de kinderen veel materialen aangeboden. Ze zijn vrij om te kiezen wat ze daarmee willen doen. Die vrijheid miste ik op andere scholen. Ook is er bij de Vrijeschool ruimte voor fantasie en verbeelding. Dat vind ik prachtig! Voor mij was het dan ook de belangrijkste leerervaring om te ontdekken hoe belangrijk het is om hoofd-hart-handen in het onderwijs terug te laten komen. Als aankomend kleutermeester zie ik hoeveel behoefte de kinderen daaraan hebben. Ze willen dingen doen met hun handen, zoals bij de vele kunstvakken die op de Vrijeschool worden gegeven. Ik vind deze minor een absolute aanrader! Je leert op zoveel nieuwe manieren onderwijs te geven, met veel aandacht voor persoonsvorming."

db129b60-0cfb-11ee-8191-02565807075b Portret van Jaron Luiten,student minor Vrijeschoolonderwijs

Aanmelden

Meer informatie en een manier om je aan te melden voor de minor (tot 14 november), vind je op Kiesopmaat. Of kijk eens naar de andere educatieve minoren van de HAN.