Terugblik HAN Educatie Collegetour Milouska Meulens

Op 24 mei 2022 was Milouska Meulens te gast bij HAN Educatie Collegetour. Zij is tv-presentatrice en schrijfster.

259504 Close Up ALPO student met een groene hoodie met hand omhoog

Het gesprek dat Milouska Meulens had met Fay, student aan de Lerarenopleiding Nederlands, ging onder meer over het belang van een medium zoals het Jeugdjournaal. Meulens vertelde hierover vanuit haar ervaring als presentatrice. De studenten in de zaal waren vooral benieuwd naar hoe je dat nu doet; ingewikkelde en impactvolle gebeurtenissen op zo’n manier met kinderen delen, dat zij het begrijpen en in een context kunnen plaatsen.

Dream School

Milouska Meulens is opgegroeid in armoede. Als gastdocent bij het tv-programma Dream School vertelde ze openhartig over de schaamte die dat jarenlang bij haar met zich meebracht. Een student uit de zaal: “Hoe kwam het eigenlijk dat je je zo schaamde en wat heeft je geholpen om hier overheen te komen?” Ook hier antwoordde Meulens openhartig: “Eerlijk gezegd weet ik niet hoe het is gekomen, want bij mijn broers en zus heeft zich dat heel anders ontwikkeld. Wel weet ik hoe belangrijk en bepalend het thema voor mij is geworden. Ik ben er van overtuigd dat schaamte je kapot kan maken. En hoe het helpt om er open over te leren zijn, je eigen verhaal op je eigen moment te vertellen. Zo ben je anderen vóór en kunnen zijn niet jouw verhaal op hun manier en op hun moment te vertellen.”

Omroep Zwart

De HAN Educatie Collegetours worden steevast afgesloten met de vraag: "Wat is jouw Gouden Tip aan de docenten (-in-opleiding) in de zaal?" Milouska Meulens beantwoordde deze vraag met de waarde, vanuit waar ze ook haar nieuwe radioprogramma op radio 1 bij Omroep Zwart: “Zoek het licht en zie elkaar.”

Volgende Collegetour: Marjolein Moorman

In de Week tegen Armoede van de HAN is wethouder Marjolein Moorman te gast bij HAN Educatie Collegetour.

406766 Rechtenvrije foto van Marjolein Moorman
draw-cta-title